Om op school efficiënt en zelfstandig te kunnen functioneren moet een leerling zijn gedrag kunnen sturen. Hij moet bijvoorbeeld zijn impuls beheersen om zomaar door de klas te roepen, onthouden …
Datum: 8 april 2015
Om op school efficiënt en zelfstandig te kunnen functioneren moet een leerling zijn gedrag kunnen sturen. Hij moet bijvoorbeeld zijn impuls beheersen om zomaar door de klas te roepen, onthouden welke stap hij al gedaan heeft en welke hij nog moet doen bij een som en om kunnen gaan met veranderingen in dagelijkse routines. Daarnaast moet hij een plan kunnen maken om taken goed uit te voeren, inzicht hebben in zijn eigen gedrag en om kunnen gaan met emoties. Dit soort vaardigheden zijn afhankelijk van de executieve functies van de leerling.
‘Executieve functies is een verzamelterm voor denkprocessen (functies) die belangrijk zijn voor het uitvoeren (de executie) van sociaal en doelgericht gedrag’ (D. Smidts en M. Huizinga, Gedrag in uitvoering, 2011); het is een netwerk van meerdere vaardigheden. Met de volgende tien tips kun je als leerkracht kinderen die moeite hebben om hun eigen gedrag te reguleren en te sturen beter leren ‘remmen en schakelen’.