Home » Artikelen » 7 illusies over timemanagement

7 illusies over timemanagement

Datum: 17 april 2019

Iets te vaak constateer je aan het einde van de dag dat je niet hebt gedaan wat je die dag van plan was. En regelmatig heb je het gevoel dat dit anders kan, als je maar iets beter je best doet. Maar wilskracht alleen is niet genoeg. Om effectiever te werken, om productiever te worden, zul je om te beginnen afscheid moeten nemen van de volgende 7 illusies over timemanagement:

1. Als je prioriteiten stelt, werk je effectiever

Een to-do-lijst voorzien van prioriteiten geeft een prettig gevoel bij de start van de dag. Totdat er een telefoontje binnenkomt van een vervanger die zich ziek meldt, er een ongelukje plaatsvindt op het schoolplein, er een storing is met het internet etc. In het onderwijs zijn prioriteiten dynamisch, dus een systeem met prioriteiten moet je blijven aanpassen.

2. Als je onder druk of met een deadline werkt, ben je productiever

Het ervaren van druk geeft sommige leiders energie, maar die energie leidt niet per se tot de beste inzichten, creativiteit of strategische inzichten. Daarnaast is iets dat je net voor de deadline oplevert altijd minder goed dan wanneer je er nog een nachtje op had kunnen slapen of iemand om feedback had kunnen vragen. En: wanneer je onder druk werkt, houd je weinig marge over in het geval dat er iets tussendoor komt en het internet bijvoorbeeld plat ligt (zie vorige illusie).

3. Als je kunt multitasken, krijg je meer gedaan

Tijdens een vergadering even snel je e-mail beantwoorden of aantekeningen maken voor een telefoontje dat je straks moet plegen: zo ben je elke minuut op werk twee keer zo efficiënt!

Neurobiologisch gezien is het echter zo dat je maar één ding tegelijk kunt doen als dit je volle aandacht verdient. Sterker nog, elke andere activiteit betekent een verandering in je aandacht en dit kost energie en tijd. Daarmee kost een poging tot multitasken vaak meer tijd dan wanneer je die taken één voor één na elkaar uitvoert.

4. Als je je beperkt tot dat wat echt belangrijk is, krijg je je werk wel af

Net als bij prioriteiten is de vraag wat belangrijk een kwestie van perspectief. Wie bepaalt er wat echt belangrijk is? En bovendien: minder belangrijke taken moet je ook managen. Kleine alledaagse verplichtingen zijn vast niet belangrijk, maar vragen ook aandacht en kunnen komen spoken wanneer je ze verwaarloost.

5. Als je meer discipline opbrengt, lukt het wel

We hebben slechts een beperkte voorraad wilskracht en energie. Je kunt je puur op wilskracht een tijdje tot voor jou onnatuurlijk gedrag zetten. Maar die wilskracht heeft grenzen. Het antwoord is niet ‘meer discipline’, maar ‘een nieuwe gewoonte ontwikkelen’. Als het je lukt om nieuw gedrag tot een gewoonte te maken, dan doe je dat op den duur zonder erbij na te denken.

6. Als je ad hoc-werk vermijdt, word je minder gestoord

Het is een illusie dat de dynamiek van e-mails, telefoontjes en collega’s aan je bureau ooit weggaat. Ad hoc-werk wordt nooit minder en is bovendien ook gewoon onderdeel van je werk. Door je te storen aan onderbrekingen, kosten ze nog meer energie en roepen ze spanning op.

7. Als je de juiste strategieën inzet, wordt je werk uit handen genomen

Geen enkele strategie, app of slimme indeling van je e-mail doet het denkwerk. Jouw denkwerk voegt de echte waarde toe aan het werk dat je uitvoert. Persoonlijk leiderschap kun je niet uitbesteden.

Geen tijd gehad om dit te lezen of tijdens het lezen een andere taak uitgevoerd? Neem onmiddellijk contact met ons op via e-mail!

Deel dit artikel
Auteurs

Jan van Leeuwen

Jan van Leeuwen is senior adviseur bij Marant Interstudie en werkt sinds 1990 als trainer, coach en adviseur aan de ontwikkeling van leiderschap in het onderwijs.  Jan is gespecialiseerd in de ont…

Meer over Jan van Leeuwen

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *