Home » Artikelen » 7 mythen rondom management

7 mythen rondom management

Datum: 15 mei 2019

Word je als leider geboren? Bestaat er één juiste manier van leidinggeven? Zijn functioneringsgesprekken dé manier om resultaten te borgen? In het boek Myths of Management, what people get wrong about being the boss onderzoeken auteurs Stefan Stern en Cary Cooper meer dan 40 hardnekkige mythen rondom management.

Uit deze verzameling mythen heeft adviseur Jan van Leeuwen zijn 7 favoriete mythen op een rijtje gezet en voorzien van een toelichting. Lees met ons mee:

1. Er is één juiste manier van leiderschap/management

Trap er niet in wanneer er weer een goeroe opstaat die de code heeft gekraakt en claimt de enige juiste manier te hebben gevonden. Iedere praktijksituatie is uniek en kan om ander leiderschap vragen. Het is van belang dat je jouw gedrag op iedere situatie kan aanpassen.

2. Leiderschap is belangrijker dan management

Het onderscheid tussen leidinggeven en managen kan belangrijk voor je zijn, maar verlies hierbij niet uit het oog waar het uiteindelijk om gaat: dat jouw team verder kan met wat er moet gebeuren. De dagelijkse praktijk vraagt om leiders en managers en dit kan in sommige situaties betekenen dat je als leidinggevende de rol van manager op je moet nemen.

3. Wees jezelf; het gaat allemaal om authenticiteit

Authenticiteit is belangrijk, maar jezelf zijn is niet altijd voldoende. Het is van belang dat je blijft groeien en verbeteren. Dus blijf trouw aan wie je bent, maar laat dit geen excuus zijn voor gemakzucht. Groei vindt plaats buiten de comfortzone en kan in het begin wat lastig zijn, maar het brengt jou en de organisatie op de langere termijn veel verder.

4. Mensen hebben een hekel aan veranderingen

Zoals al vaker uit onderzoek is gebleken: mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Mensen hebben een hekel aan onnodige of slecht onderbouwde veranderingen. Als je mensen écht betrekt bij de gewenste veranderingen, zul je merken dat ze positiever reageren op de veranderingen. Zeker als je dit ook benadert vanuit het uitgangspunt dat ze de expert zijn in hun dagelijkse werk.

5. De baas met de beste strategie wint

De ‘beste’ strategie is geen garantie voor succes. Niet iedere strateeg is namelijk in staat een strategie ook om te zetten naar een succesvol actieplan. Zo kan een school met een middelmatige strategie en een perfecte uitvoering een stuk succesvoller zijn dan een concurrent met een briljante strategie en geen schoolleiders en middenmanagers om deze uit te voeren.

6. Leiders worden geboren, niet gemaakt

Geboren leiders zijn de uitzondering. De meeste leidinggevenden hebben zich het vak met vallen en opstaan eigen gemaakt. Wanneer je open staat voor beroepsmatige en persoonlijke ontwikkeling, kun je enorm veel bijleren en heel ver komen.

7. Functionerings- en beoordelingsgesprekken helpen om resultaten te borgen

Leidinggeven is het hele jaar door in gesprek blijven en niet de boel opsparen tot het jaarlijkse rondje functioneringsgesprekken. Creëer een cultuur waar medewerkers en schoolleiding op regelmatige basis, gepland en spontaan, met elkaar in gesprek zijn en stel het gesprek niet onnodig uit wanneer er iets speelt.

Meer informatie

Ben je benieuwd naar de overige 37 mythen volgens auteurs Stefan Stern en Cary Cooper? Neem dan eens een kijkje in het boek Myths of Management.

Myths of Management. What People Get Wrong About Being the Boss, Stefan Stern & Cary Cooper, Kogan Page, oktober 2017, € 16,99.

Heb je naar aanleiding van dit artikel een andere vraag? Stuur onze adviseur Jan van Leeuwen gerust een e-mail.

Deel dit artikel
Auteurs

Jan van Leeuwen

Jan van Leeuwen is senior adviseur bij Marant Interstudie en werkt sinds 1990 als trainer, coach en adviseur aan de ontwikkeling van leiderschap in het onderwijs.  Jan is gespecialiseerd in de ont…

Meer over Jan van Leeuwen

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *