Home » Artikelen » 7 tips om kinderen meer te leren over dyslexie

7 tips om kinderen meer te leren over dyslexie

Datum: 21 maart 2018

Toen ik Sjoerd (9 jaar) ophaalde uit de klas voor zijn dyslexiebehandeling riep een leerling: ‘’Hé Sjoerd, waar ga je eigenlijk naar toe?’’. Sjoerd liep stilletjes het lokaal uit en antwoordde niet op de vraag. Ik vroeg Sjoerd waarom hij niet vertelde dat hij dyslexie heeft en daarom extra hulp bij lezen en spellen krijgt. Sjoerd haalde zijn schouders op en was spontaan zijn tong verloren.

In de weken daarna bleek Sjoerd vol te zitten met verschillende vragen als: ‘Wat is dyslexie en hoe kan het dat ik dit heb en mijn broer niet?’. Daar ligt nou precies de kern van psycho-educatie: informatie krijgen over, in dit geval, dyslexie.

Wat is psycho-educatie?

Bij psycho-educatie krijgt een kind informatie over een stoornis of bepaalde klachten. Hierbij kan je denken aan ADHD, autisme, depressie en ook dyslexie. Een zorgprofessional (bijvoorbeeld een dokter, leerkracht of orthopedagoog) maar ook een ouder kan de psycho-educatie geven. Eerst praat je met het kind over wat dyslexie inhoudt en vervolgens geef je tips en adviezen hoe er mee om te gaan.

Welke psycho-educatie werkt bij kinderen met dyslexie?

Ook als ouder, leerkracht of ib’er kun je psycho-educatie geven. We geven je zeven handige, praktische tips voor thuis en op school!

1. Leg uit wat dyslexie is

Praat samen over de achtergrond van dyslexie. Veel kinderen met dyslexie denken dat ze dom zijn. Dat is natuurlijk niet waar! Het is belangrijk om het kind te vertellen dat ze met dyslexie zijn geboren. Verbindingen tussen letters en klanken in de hersenen worden minder makkelijk gemaakt. Dyslexie gaat niet over, maar veel oefenen maakt deze verbindingen wel sterker. Gebruik deze video om uit te leggen wat dyslexie is:

2. Benadruk de sterke punten

Vertel het kind dat hij of zij méér is dan dyslexie. Ga bijvoorbeeld vaak in op de sterke kanten van het kind (bijvoorbeeld goed kunnen tekenen of sporten). Geef hierover ook veel complimentjes, want zo ontwikkelt het kind zelfvertrouwen en zelfkennis.

3. Maak een poster

Laat het kind een poster maken over zijn of haar talenten. Hierdoor ziet het kind direct waar het enorm goed in is. Zin om dit actief middels een spelletje te ontdekken? Dan is het Ken je kwaliteiten (jeugd)kwaliteitenspel een goed idee.

4. Je bent niet alleen!

Wist je dat er veel beroemdheden zijn met dyslexie? Zelfs Einstein! Laat het kind op het internet zoeken naar beroemde mensen met dyslexie. Wedden dat jullie verbaasd zullen zijn? Zo leert het kind ook nog eens dat je ondanks dyslexie toch je dromen kan waarmaken. Lees hier een eerdere blog over beroemdheden met dyslexie.

5. Bekijk een informatiefilmpje

Bekijk thuis eens het filmpje van het Klokhuis over dyslexie. Ook kunnen leerkrachten het eens aanzetten in de pauze om met de hele klas te bekijken. Zo maak je het hebben van dyslexie bespreekbaar en hebben de kinderen de kans om vragen te stellen.

6. Betrek het kind

Betrek het kind in zijn of haar eigen leerproces door hierover regelmatig te praten. Vraag hoe het kind vindt dat het lezen en spellen gaat en wat hij of zij nog wil leren. Als je dit opschrijft, maak je het nog inzichtelijker en kan je het gebruiken om voortgang op een later moment te evalueren.

7. Betrek de omgeving

Last but not least: vergeet de omgeving niet bij psycho-educatie. Het is voor broers, zussen, familie, vrienden en klasgenoten net zo belangrijk om te weten wat dyslexie is. Hierdoor creëer je meer begrip en weten zij beter hoe het kind te kunnen helpen. Zet bovenstaande tips gerust in voor de hele klas of in het gezin. Samen iets leren over dyslexie is net zo leuk én ook nog eens nuttig!

Leuk om te weten

Wist je dat Liesbeth Tilanus, promovenda en orthopedagoog bij Marant, een kinderboek voor (en over) kinderen met dyslexie heeft geschreven? Een kroon voor een Kanjer gaat over Raf, een jongen van 9 jaar, met dyslexie. Hij beleeft samen met klasgenoten een spannend avontuur op een eiland. Het is een leuk (en herkenbaar) boek voor kinderen met dyslexie, maar ook informatief voor kinderen zonder. Genoeg reden om het in te zetten als psycho-educatie. Kijk hier voor meer informatie over het boek.

Trouwens…

Sjoerd schaamt zich inmiddels niet meer voor het hebben van dyslexie. Hij stelt vaker uit zichzelf vragen over dyslexie en nog mooier: binnenkort gaat hij een spreekbeurt geven over dyslexie. Eens kijken of onze ‘dyslexiespecialist’ dan alle kritische vragen van klasgenoten kan beantwoorden!

Meer informatie

Ook geïnspireerd om psycho-educatie in te zetten of heb je nog vragen? Neem gerust contact met mij op of laat een reactie op dit blog achter.

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.