Home » Artikelen » 7 tips om onderwijs op afstand te organiseren

7 tips om onderwijs op afstand te organiseren

Datum: 18 maart 2020

Een filmpje maken van je instructie en deze delen met je leerlingen en studenten: dat is een mooie en redelijk simpele manier nu contactonderwijs niet mogelijk is. Maar iedereen die in of voor het onderwijs werkt, weet dat je er dan nog niet bent. Het vervangen van ál je didactische en pedagogische handelingen binnen het contactonderwijs gaat waarschijnlijk niet lukken. Wat is dan wel haalbaar en helpend om het leren te faciliteren en te begeleiden terwijl je niet meer op school bent? Hierbij onze eerste selectie van sites, blogs en artikelen die je kunnen helpen in het opstarten en vormgeven van het onderwijs op afstand!

1. Wees niet te streng voor jezelf: je doet wat je kunt

Deze situatie vraagt veel van iedereen, zowel binnen als buiten het onderwijs. In het onderwijs moeten leerlingen, studenten, ouders, verzorgers, docenten en schoolleiders snel schakelen en aanpassen. Pedro de Bruyckere schrijft op zijn blog: dit wordt een marathon, geen sprint! Je kúnt niet exact dezelfde kwaliteit leveren als je zo snel moet schakelen naar online onderwijs. En als je dan toch op zijn blog bent, klik even door naar de andere artikelen, bijvoorbeeld het twitterdraadje over de mogelijke gevolgen voor gelijke kansen door de schoolsluiting.

2. Zorg voor een goede balans tussen online en offline leren

In dit Engelstalige artikel geeft Tom Sherrington verschillende tips over hoe je het onderwijs kunt vormgeven en hoe je leerlingen / studenten kan betrekken bij het leren in deze bijzondere tijd. Hij schrijft onder andere dat je moet bepalen welke studiebelasting reëel is op een dag en dat je moet zorgen voor een balans tussen online en offline leren en werken. Het is dus niet zo’n goed idee om je ‘normale lesrooster’ in zijn geheel online te verzorgen; dan zitten leerlingen de hele dag achter een beeldscherm.

3. Neem advies aan uit China

In China liggen ze wat op ons voor wat betreft de sluiting van scholen. In dit artikel beschrijft een Amerikaanse docent die lesgeeft in Peking wat haar ervaringen zijn met het online onderwijs, en wat zij en haar team hebben geleerd sinds de uitbraak van het coronavirus. Ze onderstreept dat het belangrijk is om niet alleen ‘screen time’ te organiseren, maar leerlingen ook in beweging te laten komen. Ze tipt dat je de leerlingen gewoon hun tekeningen (of sommen) in hun werkboek kunt laten maken, en ze vervolgens te vragen hier een foto van te nemen en deze te uploaden.

4. Maak gebruik van het voorwerk van anderen

In deze kwaliteitskaart beschrijft het team van de Alan Turingschool (enigmaonderwijs) over hun aanpak, geven ze informatie voor leraren, voorbeeldtaken en oefenmateriaal voor leerlingen en voorbeeldbrieven voor ouders. Op deze manier stellen ze een kwaliteitskaart op voor hun noodplan nu alle scholen dicht zijn.

5. Maak gebruik van bestaande programma’s en handleidingen

Veel onderwijsinstellingen en scholen zoeken naar manieren omhet onderwijs op afstand te organiseren binnen hun bestaande middelen. Office 365 wordt door veel instellingen gebruikt en het gebruik van MS Teams is de afgelopen dagen daarom ook flink gestegen. Zijn jullie hier ook mee gestart en zoeken jullie nog handvatten en tips voor didactiek in een online les in teams, check dan deze site!

6. Bekijk welke tools bij jullie situatie passen

Karin Winters heeft op deze Padlet heel veel verschillende onderwijstools samengebracht. Superhandig! Je vindt er bijvoorbeeld gratis materialen voor kleuters, maar ook filmpjes over zelfsturend leren, hoe je met Google classroom kunt werken, hoe je kunt checken of leerlingen hun leerdoelen hebben behaald en nog veel meer.

7. Neem een kijkje bij de buren

Hoe doen andere scholen het? Waar lopen zij tegenaan? In dit NRC-artikel lees je hoe het onderwijs nu aan de slag gaat om het beste van de huidige situatie te maken. Aan het einde van het artikel worden tips gedeeld voor het vormgeven van een online les.

Deel dit artikel
Auteurs

Myrthe van den Blink

Myrthe van den Blink is trainer en adviseur bij Marant Interstudie. Ze werkt met zij-instromers in het beroepsonderwijs en met docenten en teams in het VO, MBO en HBO. Pedagogisch, didactisch en pr…

Meer over Myrthe van den Blink

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nicolle van Geenen

18 maart 2020

Mooi alles op een rij te zien met mogelijkheden om te linken als je meer wilt weten. Dank Myrthe!