Home » Artikelen » Beter omgaan met ouders: een (gespreks)cursus voor mentoren

Beter omgaan met ouders: een (gespreks)cursus voor mentoren

Datum: 24 januari 2018

Een van de extraatjes die je als (beginnend) docent op het voortgezet onderwijs in de schoot geworpen kunt krijgen is het mentoraat: de zorg voor een eigen mentorklas. Als startende mentor is dat soms even slikken: ineens ben je het vaste aanspreekpunt voor leerlingen en hun ouders. Je houdt de voortgang van ‘jouw’ leerlingen bij, informeert andere docenten over die voortgang en voert oudergesprekken. Vooral dat laatste kan best lastig zijn. Op De Lingeborgh, een middelbare school in Geldermalsen, worden nieuwe mentoren daarom gecoacht.

Wim Bender, leerkracht en Individuele Persoonlijke Begeleiding (IPB) – coach op De Lingeborgh, vertelt dat zijn school coaching erg belangrijk vindt. “Op verschillende terreinen worden docenten begeleid. We merkten dat startende mentoren behoefte hadden aan extra ondersteuning en dat zij graag hun bevindingen en ervaringen wilden delen.” In overleg met Marant werd er een mentortraining ontworpen die aandacht besteedt aan zowel intervisie (leren van elkaar) als gesprekstechniek. Hoe voer je een goed oudergesprek? Hoe ga je om met lastige situaties? En hoe doen de anderen dat?

Inge Essing, adviseur bij Marant Interstudie, begeleidde de mentortraining vanuit Marant. “De training bestond uit twee dagen. Tijdens de eerste trainingsdag bespraken we verschillende casussen en oefenden de mentoren gesprekstechnieken met een acteur. Daarmee leerden de deelnemers zowel zelf als van elkaar: door een collega in gesprek te zien met een acteur, zagen ze meteen wat er wel en niet werkt. De tweede trainingsdag was wat meer op theorie gericht: hoe kun je een oudergesprek goed voorbereiden, hoe stuur je het gesprek en hoe kun je een goede sfeer behouden? Uiteraard was hier ook ruimte om ervaringen uit te wisselen.”

De deelnemers aan de training zijn enthousiast. Ze geven aan dat ze met meer zelfvertrouwen een oudergesprek aangaan en beter weten hoe ze bepaalde situaties aan moeten pakken. Mentor Edwin geeft aan: “Ik vond het zinvol om te zien hoe collega’s gesprekken voeren en voorbereiden. Sommige dingen kan ik daaruit overnemen.” Mentor Manouk vult aan: “Sommige situaties zullen zich herhalen, maar door bepaalde casussen te behandelen weet je in het vervolg hoe het aan te pakken. Bovendien is het fijn om te weten dat je niet de enige bent die contact moet onderhouden met veeleisende of niet zo vriendelijke ouders.”

Mentor George heeft het geleerde al in de praktijk kunnen brengen: “In de gesprekken die ik na de training gevoerd heb, heb ik me gefocust op het geleerde en het heeft me echt geholpen. De gesprekken verliepen hierdoor soepeler en vlotter.”

Meer informatie

Wil je meer informatie over een mentortraining, neem dan contact op met Inge Essing via e-mail. We denken graag met je mee en ontwerpen trainingen op maat!

Deel dit artikel
Auteurs

Inge Essing

Inge Essing is senior trainer/adviseur bij Marant Interstudie. Ze houdt zich bezig met teamontwikkeling, leiderschapsontwikkeling en innovatief en gepersonaliseerd onderwijs. Inge daagt uit om geba…

Meer over Inge Essing

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *