Home » Artikelen » Dag uit het leven van de dyslexiebehandelaar

Dag uit het leven van de dyslexiebehandelaar

Datum: 2 mei 2016

“Pak je spullen en ga mee op een dag uit het leven van de dyslexiebehandelaar!”

Door Loes Knaapen, orthopedagoog

Je kent het wel. Je zit op een verjaardag en de buurvrouw van je vriend vraagt wat je eigenlijk doet voor de kost. “Ik ben dyslexiebehandelaar!” antwoord ik trots. “O, oké,” krijg ik als reactie. Een stilte volgt. “En houd je je dan alléén maar bezig met dyslexie? Wordt dat op een gegeven moment niet saai?” – “Allesbehalve. Heb je even?”

Dagschema

Ik vertel de buurvrouw van mijn vriend hoe zo’n gemiddelde werkdag eruit ziet. Als dyslexiebehandelaar bij Marant Behandelpraktijk behandelen we op de scholen van de kinderen zelf, zodat kinderen zo min mogelijk lesstof uit de klas missen. Daar komt bij dat kinderen zich veiliger voelen wanneer ze in hun vertrouwde omgeving leren: één van de basisbehoeften om optimaal te kunnen leren. De dag vliegt om. Je pakt al je spullen uit voor de behandeling en -voor je het weet- laad je alles weer in je zwaar bepakte tas om, snellopend naar je auto, naar de volgende school te rijden. Een fitnessabonnement aanschaffen? Overbodig!

07.15u –  wegrijden  uit Nijmegen, op naar de eerste school in Zevenaar!
08.10u – klaarzetten behandelingen voor die dag
09.15u – behandeling Zevenaar school A
10.00u – behandeling Zevenaar school A
11.15u – behandeling Zevenaar school B
12.00u – behandeling Zevenaar school B
13.15u – behandeling Arnhem school C
14.30u – behandeling Westervoort school D
15.45u – tussenevaluatiegesprek school E
16.45u – kennismakingsgesprek school F
17.30u – e-mails beantwoorden van collega’s, ouders, leerkrachten

Afwisselend en uitdagend

Zoals je in het dagschema van een willekeurige  werkdag ziet, kom ik op veel verschillende scholen. Ik heb zo’n 25 kinderen in de week die ik behandel. Zodra de ene school je ziet, zetten ze de tafels al klaar in de peutergymzaal. Op de andere school zwaaien ze vanaf de andere kant van het schoolplein: “Hoi Loes!” En op de laatste school… is geen behandelruimte beschikbaar. Interessant om de verschillen tussen de scholen te zien, maar vooral tussen de kinderen. Het ene kind is het andere niet, ook al hebben ze állemaal ernstige, enkelvoudige dyslexie.

Verschillen

Waar die verschillen dan in zitten? Een kind kan dyslexie hebben voor lezen, voor spelling of voor lezen én spelling. Daarnaast kan een kind een bijbehorende stoornis hebben, maar alleen als het niet belemmerend is voor het behandeltraject. In de behandeling zit er dus een verschil in waar de focus ligt en wat de individuele behoeften zijn, afhankelijk van de (bijbehorende) problematiek. Daarnaast is het ene kind met dyslexie voor lezen het andere niet. Het ene kind leest radend, terwijl het andere kind juist heel spellend kan lezen. Of, nog complexer, leest radend én spellend. Als behandelaar bedenk je dan kritisch welke leestechniek bij dít kind past.

Ieder kind is anders

Of er nog meer verschillen zijn? Genoeg! Het ene kind is héél gemotiveerd en kan niet wachten om jou een week later te laten horen hoe goed ze de tekst nu kunnen lezen, terwijl het andere kind zoveel tegengas geeft bij het huiswerk thuis, dat ouders mij in alle wanhoop e-mailen of bellen. Ook heb ik wel eens kinderen die niet accepteren dat ze dyslexie hebben. Ze voelen zich dom en hebben het gevoel dat ze niets kunnen. Ze zien dat hun klasgenoten wél meekomen, maar waarom zij dan niet? Dan is een stukje psycho-educatie van belang. Of wat denk je van een kind dat maandenlang trouw oefent, het huiswerk altijd af heeft, in de behandelingen super goed meedoet en er bij de tussenevaluatie blijkt dat er nauwelijks vooruitgang is?
Naast de behandelingen die ik geef, staan er wekelijks ook meerdere gesprekken met ouders en school in de agenda. Want een dyslexiebehandelaar kan het niet alleen. Met school en ouders vorm je een team, samen zorgen dat het kind optimaal vooruit gaat en met plezier en motivatie kan blijven oefenen met lezen en spellen. Hoeveel is het kind vooruit gegaan? Waar liggen de aandachtspunten voor de komende periode? En: waar kan school mee verder?

“Ik kan nog uren doorgaan, buurvrouw,  maar ik geloof dat de rest van de visite al weg is…” Een dag uit het leven van een dyslexiebehandelaar. Saai of eentonig? Allesbehalve!   

Zie Loes ook in een filmpje over Letterlicht:

Deel dit artikel
Auteurs

Loes Knaapen

Loes Knaapen is orthopedagoog bij Marant Behandelpraktijk. Zij behandelt kinderen met dyslexie. Daarnaast onderzoekt zij kinderen met lees- en/of spellingproblemen, om erachter te komen of deze kin…

Meer over Loes Knaapen

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *