Home » Artikelen » De dyslexiebehandeling. Hoe houd je kinderen gemotiveerd?

De dyslexiebehandeling. Hoe houd je kinderen gemotiveerd?

Datum: 23 juni 2015

Joost van Berkel, hoofdbehandelaar dyslexie in gesprek met een van onze orthopedagogen over de dyslexiebehandeling. De dyslexiebehandelingen gaan over lezen en spelling. Onderdelen die voor kinderen moeilijk zijn. Hoe houd jij kinderen gemotiveerd om beter te leren lezen, terwijl ze het zo moeilijk vinden?

‘We geven kinderen tijdens de behandelingen zoveel mogelijk zelf de regie over vorderingen en succes. Met een ‘doelenkaart’ kunnen kinderen een sociale beloning verdienen. We werken met kleine, haalbare doelen die ze zelf aangeven, het gaat immers om hun eigen leerproces. Indien nodig helpen we ze een handje, zodat ze (grotere) haalbare doelen durven te stellen en meer zelfvertrouwen krijgen. Want als de kinderen succes ervaren, gaan ze het lezen weer leuker vinden.

Ook ‘tijd’ is een motiverende factor. Veel kinderen zijn competitief ingesteld en vinden het leuk om een doel te stellen op zowel nauwkeurigheid als tempo. Kinderen die thuis op tijd hebben geoefend, vragen vaak of ze het tijdens de behandeling nog een keer mogen proberen. Omdat ze het leuk vinden en denken dat ze een beter resultaat kunnen neerzetten. Zelfs kinderen die onrustig worden bij lezen op tijd, stellen op een gegeven moment toch tijd als doel. Als behandelaar blijf ik natuurlijk de nauwkeurigheid bewaken. We vertellen de kinderen dat foutjes maken mag, maar sommige kinderen willen en durven het ook aan om ‘alles goed’ als doel te stellen. Verder vragen we ouders om een huiswerkblad in te vullen, zodat kinderen hun eigen ontwikkeling zien en daarmee de relatie tussen eigen inspanning en succes inzichtelijk wordt. Veel kinderen laten dit huiswerkblad vol trots direct aan me zien.’

Volgens het protocol moeten de vorderingen tijdens de behandeling een aantal keren worden getoetst.  Is dat spannend voor ze?

‘Er zijn kinderen die het spannend vinden om woorden in rijen te lezen. Het zien van meerdere typen woorden schrikt ze af. Toch is dit wel iets waar je graag naartoe wilt. Toetsen zijn immers ook zo samengesteld dat er meerdere woordrijen op een blad staan. Hetzelfde geldt voor lezen onder tijdsdruk, wat ook niet voor alle kinderen eenvoudig is. Door dit tijdens de behandeling te oefenen en hier doelen aan te koppelen (één woord, drie woorden, vijf woorden achtereenvolgens etc.), doen kinderen succeservaringen op, wordt het lezen van woordrijen minder spannend en gaan sommige kinderen het zelfs leuk vinden om iedere keer te proberen verder te komen. Ze laten aan de hand van de eigen gezette streepjes zien hoe ver ze zijn gekomen.’

Doe je ook nog ‘leuke’ dingen tijdens de behandeling?

Naast het zelf uit laten kiezen van leesboeken, complimenten en beloningen is spelend leren belangrijk voor de motivatie. Taalspelletjes zoals bingo, memory en galgje vinden alle kinderen leuk ter afwisseling. Maar ook spelletjes als van beurt wisselen bij een bepaalde klank, woord, spellingsregel of gemaakte fout vergroten de motivatie. Veel leuke ideeën komen vaak ook van ouders of kinderen zelf. Een kind wilde bijvoorbeeld op de kop lezen. Ouders hebben dan vaak zoiets van, mag dat? Alles mag, zolang er maar wordt gelezen en het belangrijkste is dat het kind daar plezier in heeft.

Ook bij het kiezen van de oefenmomenten houden we -in samenspraak met de school- zoveel mogelijk rekening met de motivatie. Als je de klas uit moet tijdens een leuke les, verhoogt dat de motivatie niet. Roepen ‘wie het eerst in de behandelkamer is (die mag op de bureaustoel)’, kan ook helpen. Een reactie die ik ooit van een leerkracht kreeg: “Hij heeft de hele tijd op het puntje van zijn stoel gezeten en naar het raam gestaard, wachtend tot jij hem kwam halen”.

Wil je meer weten over onze dyslexiebehandelingen? Neem eens contact op met Joost van Berkel, senior adviseur, e-mail of 06 330 370 65.

Deel dit artikel
Auteurs

Joost van Berkel

Joost van Berkel is senior adviseur en GZ-psycholoog. Hij werkt samen met besturen, directeuren, begeleiders en leerkrachten/leraren aan het nog beter maken van het onderwijs aan kinderen en jongvo…

Meer over Joost van Berkel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *