Home » Artikelen » Zet de klas op z’n kop!

Zet de klas op z'n kop!

Datum: 28 maart 2019

Een rijke leeromgeving: Maria Montessori, Piaget en Malaguzzi (grondlegger van de pedagogische benadering ‘Reggio Emilia’) stelden in 1916, 1936 en 1950 al dat de leeromgeving een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van kinderen. Elk kind heeft een aangeboren neiging om actief met de omgeving om te gaan. De zintuiglijke ontwikkeling die gestimuleerd wordt, vormt een basis voor de cognitieve ontwikkeling. En een rijke leeromgeving met rijke materialen prikkelt de nieuwsgierigheid van kinderen en zorgt ervoor dat ze vanuit een intrinsieke motivatie op onderzoek uit gaan.

De gedachtes van deze pedagogen zijn al jaren oud, maar nog niet verjaard. Sterker nog: ze zijn de basis van hoe we onze klassen inrichten. Maar sluit deze inrichting nog wel aan bij de toekomst? En hoe zou de inrichting van onze klaslokalen eruitzien als kinderen het voor het zeggen zouden hebben? Zij zijn tenslotte de spil van de inrichting! Wat moet er in staan, liggen of hangen? En wat moet er echt de deur uit? Laat je leerlingen eens meedenken!

Daarbij heb je wel een aantal dingen nodig:

  • Een goed verhaal
  • Een aantal werkvormen
  • Knutselmaterialen

Begin met een goed verhaal

Om kinderen tot grootste plannen te laten komen moet je ze eerst prikkelen en meenemen in het idee. Je wilt dat ze het nut en de noodzaak voelen zodat ze eigenaar worden van de oplossing. Samen zorgt dat ervoor dat ze los kunnen gaan in hun denken.

Laat bijvoorbeeld zien hoe een klaslokaal er vroeger uit zag en vertel er een mooi verhaal bij. Een eigen ervaring waarom het lokaal wel of juist niet fijn was, werkt goed om het gevoel van nut en noodzaak te delen. Of schets een beeld van wat kinderen nodig gaan hebben als zij aan het werk zijn rond hun 25e, zodat de inrichting daarop aan kan sluiten. Je kunt een expert uit het bedrijfsleven uitnodigen om zijn visie hierop te delen. Een uitstapje naar een inspirerend gebouw kan ook prikkelend werken!

Nu kunnen we aan de slag!

Om tot het klaslokaal van de toekomst te komen hebben we een aantal creatieve, inspirerende werkrondes nodig.

Ronde 1: Waar denk je aan bij de inrichting van een klaslokaal? Laat kinderen gedurende 5 tot 10 minuten brainstormen, ieder voor zich. Alle antwoorden komen op losse post-its. Verzamel en orden de post-its en hang ze op, op een centrale plek.

Ronde 2: Als je leerling bent in het klaslokaal van de toekomst, wat zie, hoor, zeg, voel en denk je dan (dit heet een ‘empathy map’)? Maak voor ieder ‘zintuig’ een tafelgroepje en laat kinderen de antwoorden ook hier op post-its schrijven. Na 3 tot 5 minuten laat je de kinderen rouleren, zodat ze alle tafelgroepjes met zintuigen langs gaan. De kinderen mogen overleggen, zodat ze elkaar stimuleren om na te denken. Alle antwoorden zijn goed! Ook hier: verzamel en orden de post-its. Hang ze naast de brainstormronde.

Ronde 3: Deze ronde is vergelijkbaar met ronde 2, maar nu vraag je de kinderen wat hun hoofd, hun hart en hun handen nodig hebben om te leren. Verzamel, orden en hang op!

Ronde 4: Iets concreter, op basis van alles wat is opgeschreven: wat moet er in de klas echt staan, liggen of hangen? Op een ander vel laat je schrijven wat er echt de deur uit moet.

Ronde 5: Laat de kinderen in een aantal groepen uiteen gaan. Op basis van de verzamelde ideeën maken ze een eerste plan voor de inrichting van de klas. Dat kan met woorden of met kleine tekeningen. Per idee moeten ze goed bedenken hoe ze dat vorm willen gaan geven. Ze hoeven niet alle ideeën te gebruiken, laat ze er een aantal uitkiezen of combinaties maken.

Ronde 6: Aan de slag! Met klei, lego en ander (knutsel)materiaal (zo nodig: leen het ergens in de school) gaan de kinderen ontwerpen en bouwen. Stel alle bouwsels tentoon in de school en laat alle belangstellenden stemmen op het beste idee. Het beste idee moet natuurlijk uitvoerbaar zijn en passen bij wat kinderen nodig hebben, nu en in de toekomst.

Succes! Stuur je ons foto’s van het mooiste ontwerp en de aanpassing in je lokaal?

Deel dit artikel
Auteurs

Sanne Kokkeler

Sanne Kokkeler is adviseur bij Marant Interstudie. Ze bedenkt graag nieuwe, creatieve en innovatieve ideeën die ze vervolgens ook tot uitvoering brengt. Met al haar enthousiasme stort ze zich vol …

Meer over Sanne Kokkeler

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *