Home » Artikelen » De Luizenmoeder: Zo kalmeer je ouders van sterretjes en maantjes [Recap + tips]

De Luizenmoeder: Zo kalmeer je ouders van sterretjes en maantjes [Recap + tips]

Datum: 26 februari 2018

Grote onrust op het schoolplein van De Klimop: de kinderen van groep 3 zijn getest op hun leesniveau. Juf Ank heeft haar leerlingen op basis van de resultaten ingedeeld als maan, zon, ster of raket. Vader Karel weet het zeker: er klopt geen hout van, want zijn dochter Maledief is hoogbegaafd. Ze kán dus simpelweg geen maan zijn. Ook Mel, de moeder van Shenaya, komt ruziën bij juf Ank. Hoe kan haar dochter nou een ster zijn?

Ondertussen heeft directeur Anton helemaal geen tijd voor testen en ouders. Het is 1 april, dus hij kan eindelijk zijn lang voorbereide grappen uitrollen. Hij lijmt zoetjesdispensers aan bureaus, zet emmers boven deuren en vervangt tissues door veren. Door de voorpret moet hij bij voorbaat al een schone onderbroek aan, want wat zúllen zijn collega’s zijn grappen weer kunnen waarderen! Helaas voor Anton pakt het dit jaar anders uit: het hele team heeft geld bij elkaar gelegd om Anton voor eens en voor altijd van zijn 1 april-grappen af te houden.

Aaaah Anton… Gadverrre…. NEE NIET OPSCHRIJVEN! © AVROTROS

Juf Ank heeft geen tijd voor 1 april, maar ook niet voor haar pauze. Ze wordt constant lastiggevallen door bezorgde ouders. Wordt hun kind wel genoeg uitgedaagd? Kan hun kind nog wel naar het gymnasium nu hij of zij een ‘ster’ is? Karel komt voor de zekerheid wat boeken van Thea Beckman en Jan Terlouw brengen. Ondertussen lijken juf Ank en Hannah de enigen die de testresultaten op waarde kunnen schatten. Zulke resultaten zijn niet meer dan een momentopname en moeten zeker niet worden aangegrepen om eigen onzekerheden op kinderen te projecteren. Maar leg dat maar eens uit aan groep ouders die allemaal een zonnetje op het rapport van hun kind willen zien…

Luizenmoeder
Een stevige discussie over testresultaten leidt bijna tot een potje meppen. © AVROTROS

Hoe leg je aan ouders uit hoe ze testresultaten kunnen interpreteren?

De zon-ster-maan-classificatie bestaat echt en is onderdeel van de Veilig Leren Lezen-methode van Zwijsen. Leerkrachten kunnen veel onzekerheid bij ouders en kinderen wegnemen door vooraf uit te leggen wat ze gaan toetsen en waarom.

Leg uit waarom je gaat toetsen

Het doel is niet om kinderen te labelen, maar om te bekijken waar kinderen op dat moment staan in hun ontwikkeling. Wat kunnen ze al en wat moet er nog geleerd worden? De leerkracht kan de leerstrategie aanpassen naar aanleiding van de testresultaten, zodat de leerling op zijn eigen niveau en tempo verder kan werken. Maak een toetsmoment daarnaast niet groter of belangrijker dan het is: het is slechts een momentopname. Durf als leerkracht ook te vertrouwen op je observaties.

Focus op het kind

Testresultaten laten zien wat een kind al wél kan. Focus daarop! Het geeft perfect aan op welk niveau een kind zit en wat je als leerkracht of ouder kunt aanbieden zodat een kind beter gaat lezen. Wanneer je te hoog gaat zitten qua niveau kun je faalangst in de hand werken. Het is daarnaast belangrijk dat je kijkt naar waar een kind staat in zijn eigen ontwikkeling. Het is onbelangrijk om te weten hoe andere kinderen het doen of hoe een kind in vergelijking met andere kinderen presteert. Kijk naar de vooruitgang van het kind zelf!

Motiveren is belangrijk

Bij leren lezen is ‘plezier’ een belangrijke motivator. Wanneer een kind iets doet wat hij leuk vindt, blijft het veel langer hangen. Wanneer iets te hoog gegrepen is, schiet je je doel voorbij. Maledief zat huilend boven Kruistocht in spijkerbroek in de klas: de kans is groot dat ze vervolgens niet meer gemotiveerd is om een boek op te pakken. Zoals de wijze Juf Ank al zei: “Als je wilt dat je kind omhoog klimt, moet je er vooral niet bovenop gaan zitten.” Probeer de resultaten te accepteren en werk vanaf daar verder.

‘Kruistocht in spijkerbroek’ is een heel ontroerend boek, maar zo ontroerend… © AVROTROS

Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan Sonja Bruggeman en Céline Ploeger.

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Ze schrijft en redigeert teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarnaast denkt ze ook op strategisch niveau na over de intern…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *