Home » Artikelen » Een innovatieve speelleeromgeving inrichten, hoe pak je dit aan?

Een innovatieve speelleeromgeving inrichten, hoe pak je dit aan?

Datum: 27 juni 2019

Welke onderwijsinnovatie wil jij van de grond krijgen? Deze vraag legden we dit jaar voor aan bezoekers van onze stand op de NOT 2019. En wat een uiteenlopende antwoorden kregen we hierop! Van onderwijs in de buitenlucht naar een klassenindeling op niveaus i.p.v. leeftijd, van een app waarmee kinderen een taal op eigen tempo eigen kunnen maken naar het opzetten van een radiostation binnen de school. Uit al deze ideeën hebben we één onderwijsinnovatie tot winnaar mogen kiezen. De prijs? Hulp bij de eerste stap richting het van de grond krijgen van de onderwijsinnovatie!

De winnaar van deze winactie is de Bernulphusschool in Oosterbeek. Juf Sera is werkzaam op deze school en geeft aan dat haar team al een tijdje druk is met de inrichting van een grote hal waar diverse groepen spelen. Ze willen deze hal omtoveren tot een gevarieerde speelleeromgeving, maar komen hier op het moment nog niet helemaal uit. Want hoe moet deze hal er uit komen te zien? Wat komt hier allemaal in te staan? En hoe ga je hiermee van start?

Samen spelen en leren in de hal

In overleg met Sera en interim-directeur René wordt besloten een Design Thinking-sessie van twee uur te organiseren, onder begeleiding van trainer Sanne Kokkeler. Design Thinking is een ontwerperzoeksvraag op, verken je verschillende mogelijkheden en werk je één of meerdere ideeën uit met het team dat aanwezig is.

Sanne begint de sessie met een korte uitleg over Design Thinking en de stappen die er de komende twee uur gezet gaan worden. Om goed van start te gaan, begint de sessie met een Purge. Dit houdt in dat iedereen in het team een stapel Post-its krijgt en ideeën mag gaan spuien. Niets is hierbij te gek! Zo krijgt de creativiteit de vrije loop en gaan we van start met een berg aan ideeën.

Na het opplakken en categorisering van alle Post-its wordt het team in groepjes opgedeeld en gaan de groepen aan de slag met een empathy map: als jij je verplaatst in kinderen, wat denk je dan dat ze zien, horen, doen, zeggen, denken en voelen? Op basis van deze empathy map wordt er binnen de groepen bepaald wat ze willen creëren in de hal, wat hier echt weg moet, maar ook waar ze minder en meer van willen zien in de speelleerhal.

De empathy maps zijn samengesteld en het moment is daar om met het gehele team een  onderzoeksvraag te definiëren. Met deze onderzoeksvraag in het achterhoofd is het tijd om de druk wat op te voeren. Door een aantal creatieve en uiteenlopende associatieoefeningen worden alle ideeën die tot nu toe bedacht zijn in korte tijd terug gebracht naar drie concrete ideeën per persoon: het meest haalbare idee (NOW), het idee waar iemand de meeste affiniteit mee heeft (WOW) en het meest ambitieuze idee (HOW).

Van honderd ideeën naar hét idee

Het team wordt weer opgedeeld in groepen en iedere groep gaat aan de slag met het verbinden van deze drie ideeën per persoon. Zo gaan we van ‘losse’ ideeën naar gecategoriseerde ideeën naar een verbonden oplossing van ideeën. Beide groepen krijgen een groot vel waarop ze deze verbintenis van ideeën in beeld kunnen brengen. Dit met behulp van een schaar, lijm en grote stapel tijdschriften. In het vak ‘Hoe ziet het eruit?’ op het vel maken de groepen een collage waarin hun ideeën samenkomen tot een geheel.

De sessie loopt op zijn einde en het is tijd om de resultaten uit de verschillende groepen samen te brengen. In één minuut presenteren de groepen hun collages aan elkaar. Mooi hieraan is dat de twee groepen aardig op dezelfde lijn liggen qua idee, de uitwerking hiervan en de termijn waarop ze dit willen realiseren. Sanne rond de sessie af met een samenvatting: het team is tijdens deze twee uur van een verzameling aan wilde ideeën naar een gestructureerd plan gekomen. Een gestructureerd plan met concrete acties waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Het team geeft aan dat ze erg blij zijn met de voortgang die geboekt is en de begeleiding van Sanne tijdens de sessie. Docente Sera over de dag: “Ik heb dit beleefd als een leuke werkvorm waar goed de vaart in zit. Erg fijn dat het idee hiermee op vlotte wijze een stuk concreter is geworden. Er ligt nu een plan wat we kunnen gaan uitvoeren.”

De twee uren zijn om en het team staat weer op om terug te gaan naar de klas of verder te gaan met hun dagelijkse werkzaamheden. Terwijl ze de gang weer oplopen, hoor je ze nog druk nabespreken wat ze nog allemaal voor de zomer af willen krijgen en hoe ze andere collega’s voor het idee willen enthousiasmeren.

Meer weten?

Wil je meer weten over deze methode, of wil je zelf zo’n sessie op jouw school? Neem dan contact op met Sanne Kokkeler via e-mail of 06 573 274 18.

Deel dit artikel
Auteurs

Sanne Kokkeler

Sanne Kokkeler is adviseur bij Marant Interstudie. Ze bedenkt graag nieuwe, creatieve en innovatieve ideeën die ze vervolgens ook tot uitvoering brengt. Met al haar enthousiasme stort ze zich vol …

Meer over Sanne Kokkeler

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *