Home » Artikelen » Een kijkje in de digitale klas van leraar Roderik

Een kijkje in de digitale klas van leraar Roderik

Datum: 24 maart 2020

Het zijn bijzondere tijden voor leraren. Normaal gaan ze iedere dag met een broodtrommel onder hun arm naar school, maar nu moeten ze vanuit huis werken. We spreken met een paar leerkrachten uit het primair onderwijs en docenten uit het voortgezet onderwijs over het organiseren van onderwijs op afstand, maar ook over hun dagindeling en het missen van hun leerlingen. Deze keer: Roderik, docent natuurkunde op Thomas a Kempis in Arnhem.

Biografie

  • Naam: Roderik
  • Leeftijd: 33
  • Functie: Docent natuurkunde en leerlingcoördinator atheneum en gymnasium+ bovenbouw
  • School: Thomas a Kempis, Arnhem

Hoi Roderik! Hoe gaat het?

“Ja, wel goed. Het is wel even wennen: van volle klassen en veel mensen om je heen naar hele dagen alleen thuiszitten. Ik ben ook een beetje verkouden, dus ik blijf binnen.”

Hoe werd er op jouw school omgegaan met het sluiten van de scholen?

“Op zondagavond 15 maart, na de persconferentie van minister-president Rutte, is vanuit onze school vrijwel direct gecommuniceerd dat we vanaf donderdag 19 maart digitaal onderwijs zouden gaan verzorgen. We hadden al een werkgroep digitale didactiek, die meteen aan de slag is gegaan met het vormgeven van de digitale leeromgeving. We maken gebruik van Teams, wat echt heel goed werkt. De werkgroep heeft de verschillende groepen en kanalen ingericht, zodat dat voor iedereen gelijk is. In de tussentijd werd in de verschillende secties nagedacht over wat we de komende weken wilden doen en behandelen. We hebben besloten dat iedere klas één uur per week les krijgt in ieder vak. Dat is deels omdat het voor leerlingen niet bevorderlijk is om zes uur achter elkaar naar een scherm te staren, maar ook omdat het omzetten en ontwikkelen van digitale lessen best wat tijd kost. Daarnaast krijgen alle jaarlagen hetzelfde huiswerk voor een bepaald vak, dus alle 4 havo-klassen krijgen hetzelfde huiswerk voor natuurkunde. Zo houden we het een beetje overzichtelijk.”

Hoe gaat dat digitaal lesgeven tot nu toe?

“Best goed eigenlijk! Ik vind het ook leuk om te doen. In één les heb ik bijvoorbeeld een Powerpoint laten zien, waar ik gesproken toelichting bij gaf. De leerlingen kunnen dan via de chatfunctie tegelijk vragen stellen. Het is ook mogelijk om de microfoons van leerlingen open en dicht te zetten, waardoor je iedereen kunt muten behalve de leerling die jij een vraag stelt. Voor een andere les heb ik een video gemaakt waarin ik theorie behandel. Die video heb ik op YouTube gezet. De leerlingen kunnen die video bekijken en vervolgens tijdens de les vragen stellen. Het zorgt ook wel voor creativiteit: voor scheikunde gaan de leerlingen deze week de keuken in om proefjes te doen.”

Zijn er nog leerlingen op school?

“Nee; de school is ook echt dicht. Wel komen enkele leerlingen een aantal toetsen inhalen en komen de eindexamenleerlingen vanaf 6 april weer naar school. Voor de andere leerlingen ligt het toetsen even stil. Eigenlijk waren we net klaar met periode 3 en had op maandag 17 maart, de eerste dag van de sluiting, de toetsweek moeten beginnen. In plaats daarvan zijn we meteen met periode 4 begonnen. Stel dat de scholen op 6 april weer zouden beginnen, dan zou de toetsweek eventueel in de week daarna kunnen plaatsvinden. Maar mocht het allemaal toch nog wat langer duren, dan moeten we op zoek naar een andere oplossing.”

En waar ben jij deze dagen druk mee?

“De dagen worden er niet korter op, maar ze zijn gewoon anders ingedeeld. Als ik geen les aan het geven ben, beantwoord ik vragen die binnen komen en ontwikkel ik nieuwe lessen. Het is alleen wel wat eenzaam. Ik mis mijn leerlingen echt!”

Hoe ervaren ouders en leerlingen deze situatie?

“Bij de directie kwamen veel mails van ouders binnen waarin ze lieten weten dat ze blij zijn dat we op zo’n korte termijn digitaal onderwijs aan konden bieden. Ze vinden het ook prettig dat er iedere dag aan het einde van de middag een nieuwsbrief wordt verstuurd waarin staat wat de ontwikkelingen zijn en hoe er met verschillende dingen wordt omgegaan. Persoonlijk vind ik dat ook een goede zet.

De leerlingen vinden het wel spannend allemaal. Sommige leerlingen geven aan dat ze het lastig vinden om zich thuis goed te concentreren, omdat er veel afleiding is. Toch doen ze tot op heden wel goed hun best. Hopelijk blijft dat zo, ook als het nieuwe en spannende er vanaf is.”

Dank je wel, Roderik! Succes de komende tijd!

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Ze schrijft en redigeert teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarnaast denkt ze ook op strategisch niveau na over de intern…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Leenderd van der Deijl

24 maart 2020

Wat een mooi artikel! Roderik en al zijn collega's doen fantastisch werk in deze bijzondere omstandigheden. Ik heb zeer veel bewondering voor hun inzet, creativiteit en onverschrokkenheid om het leerproces van hun leerlingen doorgang te laten vinden. Petje af!

Janine Wijn

24 maart 2020

Wat een fijn en helder verhaal, Roderik! Ik put er ook inspiratie uit.