Home » Artikelen » Een kijkje in de digitale klas van MBO-docent Lars

Een kijkje in de digitale klas van MBO-docent Lars

Datum: 8 april 2020

Het zijn bijzondere tijden voor leraren en docenten. Normaal gaan ze iedere dag met een broodtrommel onder hun arm naar school, maar nu moeten ze vanuit huis werken. We spreken met een paar leerkrachten uit het primair onderwijs en docenten uit het voortgezet onderwijs en het MBO over het organiseren van onderwijs op afstand, maar ook over hun dagindeling en het missen van hun leerlingen/studenten. Deze keer: Lars, docent en studieloopbaanbegeleider op het Graafschap College in Groenlo.

  • Naam: Lars
  • Leeftijd: 34
  • Functie: Docent en studieloopbaanbegeleider bij de opleiding Pedagogisch Werk en Onderwijs
  • School: Graafschap College, Groenlo

Ha Lars! Hoe zagen de afgelopen weken eruit voor jou?

“Gek, we moesten plotseling improviseren en veel overleggen om het onderwijs op de rit te krijgen. Toevallig waren we als team net begonnen met de implementatie van Teams. Dat kwam nu in een stroomversnelling. Voor mezelf waren het interessante weken, waarin we veel leren over ons onderwijs. Hoe goed is alles afgestemd? Kunnen we zaken strakker neerzetten? Kunnen we de samenwerking en uitwisseling tussen de twee locaties (Groenlo en Doetinchem) verbeteren of eenvoudiger maken? Ik merk dat ik daar zelf veel mee bezig ben.

Mijn dagen bestaan vooral uit contact hebben met studenten en collega’s. Ik spreek mijn studieloopbaanstudenten via Teams in groepjes van drie of vier, om contact met ze te houden en op de hoogte te blijven of het goed gaat. Daarnaast heb ik op verschillende momenten contact met de studenten die ik lesgeef als ze vragen hebben over de verschillende vakken. Met collega’s ben ik ook regelmatig aan het beeldbellen, soms voor serieus overleg, maar ook om gewoon even te kletsen en koffie te drinken. Dat wissel ik af met zorgen dat ik zelf fit blijf. Gelukkig wonen we buitenaf, dus hebben we veel ruimte rondom ons huis en veel bos. Ik probeer mijn dagen met wat afwisseling in te plannen. Af en toe even hardlopen of wielrennen tussendoor, om vervolgens weer aan het werk te gaan. Aaneengesloten uren achter de laptop zitten werkt niet voor mij. Door er even uit te zijn krijg ik meer ideeën.

Persoonlijk is een thuiswerkperiode nu niet erg. We hebben een dochter van bijna 6 maanden, dus het is tof om zoveel van haar mee te maken. Tussen de luiers, flessen en spelletjes door ben ik met werk bezig. Ik merk dat werk en privé nu dichter bij elkaar liggen en er meer door elkaar loopt. Normaal kan ik dat goed scheiden.”

Op welke manieren volgen de studenten thuis onderwijs?

“Sommige docenten geven online onderwijs met behulp van Teams. Voor andere vakken worden opdrachten gemaakt die de studenten uitvoeren. Zelf vond ik het leuk om hier creatief mee om te gaan, zodat de opdrachten thuis ook voor wat lucht zorgen. Zo geef ik bijvoorbeeld het vak ‘observeren’, waarbij de studenten de opdracht kregen om thuis iemand te observeren (kwantitatief/kwalitatief) en bij de uitvoering van de opdracht was er ruimte voor enige humor. Zo heeft een student haar broertje geobserveerd met behulp van de observatievraag ‘Waardoor wordt mijn broertje zo vaak afgeleid tijdens het maken van zijn huiswerk?’.

De docenten zijn bereikbaar voor de studenten op de tijden dat ze ‘normaal’ les zouden geven aan de groep. Veel gaat via Teams, maar ook WhatsApp en de mail worden nog volop gebruikt. Opdrachten worden ook via It’s Learning gecommuniceerd. De volgende periode gaan we hier meer eenduidigheid in creëren naar aanleiding van feedback van de studenten.”

Wat zijn de reacties van studenten? Komen ze er een beetje uit?

“Sommige studenten hebben moeite met de planning en hebben daar hulp bij nodig. Het is belangrijk om elkaar te blijven zien en iedereen in de gaten te houden of het goed gaat. Je merkt nu snel welke studenten autonomer zijn en welke toch meer begeleiding nodig hebben. Begrip en feedback zijn nu belangrijk dan ooit, we zitten in een situatie die nog niemand meegemaakt heeft. Zo bespreek ik het ook met de studenten.”

En hoe zit het met toetsen? Hoe gaat jouw MBO nu om met centrale- en praktijkexamens?

“Over beide onderwerpen komt waarschijnlijk deze week meer duidelijkheid. De teamtaakhouders examinering zijn bezig met het omzetten van het ‘advies’ naar onze situatie. Wij hebben studenten die examenplekken in het basisonderwijs hebben, dus dat ligt bijvoorbeeld stil. Daar moet goed over nagedacht worden. Het is zeker van belang, aangezien ik zelf ook studenten moet examineren.”

Zijn er dingen waar jullie tegenaan lopen? Technische strubbelingen misschien?

“Tot nu toe valt dat erg mee. It’s Learning was in deze weken vaak overbelast, maar dat is niet verwonderlijk bij zo’n intensief gebruik. De implementatie van Teams gaat ineens dubbel zo snel. Collega’s moeten er nu wel mee werken, zo’n gedwongen setting heeft ook wel nut. Binnen één week had iedereen het behoorlijk onder de knie. Dat bleek ook uit een vragenmoment dat we georganiseerd hadden met de dienst ICT. ‘De vragen die jullie stellen passen meer bij Teams voor gevorderden,’ aldus de ICT’er. Een mooi compliment!”

Hebben jullie het al over de gevolgen op de langere termijn gehad?

“Ja, maar dan vooral over de gevolgen op lange termijn in positieve zin! Hoe kunnen we ons onderwijs adaptiever maken, door wat we nu merken tijdens de begeleiding? Geeft het online onderwijs mogelijkheid voor sommige vakken om ze binnen het hybride onderwijs een betere plek te kunnen geven? Kunnen we contacten tussen praktijk en school laagdrempeliger maken? Kunnen we gastlessen via Teams gaan organiseren in kleine groepjes studenten op aanvraag? Kunnen we stagebegeleiding die nu als les plaatsvindt ook op stagedagen in gaan plannen en dat organiseren via Teams? Ik denk dat we juist uit ons veilige coconnetje en routines komen en allemaal nieuwe mogelijkheden gaan zien. Ik denk dat deze periode ons op werk en persoonlijk vlak juist verder gaat brengen! Tuurlijk zijn er nu moeilijke momenten qua organisatie en examinering, mijn persoonlijke mening is dat we elkaar daar wat ruimte in moeten geven en de perfectie misschien even los moeten laten. Wat is belangrijk? En waar draait het nu eigenlijk om?”

 

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Ze schrijft en redigeert teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarnaast denkt ze ook op strategisch niveau na over de intern…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *