Home » Artikelen » Een kijkje in de keuken bij interim-directeur Rex Couzijn

Een kijkje in de keuken bij interim-directeur Rex Couzijn

Datum: 30 april 2018

Stel: je zit in een schoolbestuur en hebt snel een leidinggevende nodig omdat de rector plotseling is weggevallen. Of jouw school heeft het predicaat ‘zwak’ gekregen en het roer moet om, maar je weet niet hoe je zo’n verandering het beste kunt aanpakken. In zo’n geval kun je een interim leidinggevende of verandermanager inschakelen. Maar wat doen die precies? En waarin verschillen hun taken van ‘gewone’ leidinggevenden? Wij nemen een kijkje in de keuken bij vier interim-directeuren en spreken hen over hun – vaak uitdagende – werkzaamheden. Deze keer: Rex Couzijn, interim afdelingsleider VMBO op ’t Venster in Arnhem.

Rex is een vriendelijke man die het leuk vindt om over zijn werk te vertellen. Hij beschrijft zijn lange carrière in het onderwijs, die van start ging nadat hij als specialist straalmotoren bij de Koninklijke Luchtmacht had gewerkt. “Ja, dat was wel heel wat anders. Ik besloot om Theologie te gaan studeren en voor ik het wist stond ik voor de klas en was ik mentor van een examenklas IHNO met negen meisjes. Heel erg leuk vond ik dat! Vervolgens klom ik steeds een treetje hoger op de ladder: als docent werd ik lid van de Medezeggenschapsraad, vervolgens werd ik lid van een schoolbestuur van twee basisscholen, afdelingsleider, locatiedirecteur en uiteindelijk werd ik voorzitter van College van Bestuur.”

Rex Couzijn

Aandacht voor het primaire proces

Rex heeft zeven jaar als locatiedirecteur op het Overbetuwe College in Elst gewerkt. “Toen ik daar in 1999 begon ging het met de school niet goed. Het leerlingenaantal liep terug en het was moeilijk om het team te motiveren. Ik besloot mij te richten op het primaire proces: de interactie tussen leerlingen en docenten. In beginsel is de relatie namelijk belangrijker dan de prestaties. Zonder een veilige leeromgeving en vertrouwen in elkaar is het vrijwel onmogelijk om vooruit te komen. Dat geldt zowel voor de leerlingen als het team. Het is gelukt om de school weer een positieve impuls te geven: het leerlingenaantal is uiteindelijk meer dan verdubbeld!”

Een school weer op het juiste pad brengen: daar haalt Rex voldoening uit. “Ik ben verder gaan kijken en kreeg een vacature voor rector op het Dorenweerd College in Doorwerth onder ogen. Deze school stond destijds als zeer zwak te boek. Na een tijdje twijfelen heb ik toch gesolliciteerd en werd ik aangenomen als rector. Mijn rol was in eerste instantie die van crisismanager. Ik heb veel slechtnieuwsgesprekken moeten voeren en uiteindelijk ook medewerkers ontslagen. De school kampte ook met een ontzettend hoog ziekteverzuim. Langzaam maar zeker ging het toch de goede kant op. De uitstekend functionerende docenten kregen de aandacht die zij verdienden en anderen werden daardoor gestimuleerd om ook meer kwaliteit te leveren. Daardoor kreeg ik ook de mogelijkheid om anders in mijn rol van leidinggevende te gaan staan. Men merkte dit aan mijn toespraken: ze werden steeds persoonlijker en filosofischer.”

Weg uit de veilige zone

Wanneer Rex het gevoel krijgt dat men zelfs op het Dorenweerd College aan hem gewend raakt, besluit hij na acht jaar met keuzepensioen te gaan. Al na een maand thuis blijkt hij het werk toch te leuk te vinden om te missen en besluit hij aan de slag te gaan als interim-directeur in Dokkum. “Ik vind het ontzettend leuk om mijn expertise met anderen te delen. Als interim-directeur krijg je de kans om steeds op een nieuwe plek het onderwijs beter te maken.”

Over zijn rol als interim-directeur is Rex heel stellig. “Wat er in de klas gebeurt, dáár gaat het om. Ouders vertrouwen hun kind aan jouw school toe en kinderen moeten het onderwijs krijgen waarvoor ze naar school komen. En of je nou een klas leerlingen aanstuurt of een team: sommige dingen zijn echt hetzelfde. Voorspelbaarheid, bijvoorbeeld. Dat creëert veiligheid. Leerlingen moeten weten wat ze van je kunnen verwachten, dan kunnen ze daarop rekenen. Dat geldt ook voor een schoolleider. Wat je van een klas of van een team verwacht, moet je ook laten zien in je doen en handelen. Je moet het voorbeeldgedrag tonen, want er wordt altijd naar je gekeken. Als je dat consistent doet, werkt dat door in alle lagen van de organisatie.”

Interim-directeur vs. gewone directeur

Op de vraag waarin zijn werk als interim-directeur verschilt van ‘gewoon’ directeur zijn, antwoordt Rex: “Je deelt nog meer en uitdrukkelijker je kennis, ervaring en inzichten. Je bent immers straks weer weg, en je wilt de school zo achterlaten dat het ook na jouw vertrek nog steeds goed gaat. Als interim-directeur breng je je collega-schoolleiders in positie, zet je ze in hun kracht en zorg je ervoor dat ze het daarna zelf kunnen doen.” Maar staan mensen daar wel voor open? “Ja, juist,” zegt Rex. “Vaak zijn schoolleiding en team op een punt aanbelandt waarop het echt beter en ook anders moet. Als er dan iemand met een duidelijke onderwijskundige visie binnenkomt die weer structuur kan aanbrengen en het vertrouwen in elkaar kan herstellen, ben je heel welkom.”

Over welke kwaliteiten een goede interim-directeur moet beschikken hoeft Rex niet lang na te denken. “Je moet integer zijn en dus doen wat je zegt. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je deskundig bent en resultaten boekt. Ook is het essentieel dat je snel kunt analyseren en door een organisatie heen kijken. Je hebt namelijk vrij weinig tijd om de organisatie te doorgronden en moet snel met een plan van aanpak komen. Op persoonsniveau denk ik dat het belangrijk is dat je geen groot ego hebt. Het gaat niet om jou in de klussen die je krijgt maar om de mensen in de school; je doet juist heel dienstbaar werk. Oh ja, en je moet met weerstand om kunnen gaan. Je moet niet bang zijn om vervelende zaken aan te pakken. Vaak is dat echt nodig om weer goede resultaten te kunnen boeken.”

Je kunt pas resultaten boeken als iedereen je vertrouwt.

Meer informatie

De mensen van Marant Interim & Selectie helpen scholen om snel een lege plek in te vullen en kunnen een school weer in beweging te krijgen. Wil je meer weten over onze dienstverlening? Kijk dan hier.

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Als onderdeel van de Marketing en Communicatie-afdeling schrijft en redigeert ze teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarna…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *