Home » Artikelen » Een kijkje in de keuken bij interim-directeur Roel Omvlee

Een kijkje in de keuken bij interim-directeur Roel Omvlee

Datum: 28 juni 2018

Stel: je zit in een schoolbestuur en hebt snel een leidinggevende nodig omdat de schoolleider plotseling is weggevallen. Of jouw school heeft het predicaat ‘zwak’ gekregen en het roer moet om, maar je weet niet hoe je zo’n verandering het beste kunt aanpakken. In zo’n geval kun je een interim leidinggevende of verandermanager inschakelen. Maar wat doen die precies? En waarin verschillen hun taken van ‘gewone’ leidinggevenden? Wij nemen een kijkje in de keuken bij vier interim-directeuren en spreken hen over hun – vaak uitdagende – werkzaamheden. Deze keer: Roel Omvlee, interim-directeur op basisschool Calvijn in Meppel.

Roel ontvangt ons in de hal van zijn tijdelijke schoolgebouw; een prachtig monumentaal pand. Op de plek waar vroeger ‘Openbare Lagere School’ stond, hangt nu een bord van Calvijn. Roel vertelt dat de oorspronkelijke locatie van de Calvijnschool momenteel verbouwd wordt en dat de school voor een jaar in dit pand huist. Niet alleen een tijdelijke directeur, maar ook een tijdelijk pand dus. De kinderen hebben er geen last van; die spelen met net zoveel plezier als overal op het zonovergoten plein.

Een eigen school bouwen

Dit is niet de eerste verbouwing die Roel als (interim)directeur meemaakt. Sterker nog; het verbouwen loopt als een rode draad door zijn leven. Roel vertelt: “Ik ben ooit begonnen als leerkracht en als directeur van een basisschool. Ook was ik in een samenwerkingsverband verantwoordelijk voor de coördinatie. Na een tijdje was ik toe aan een nieuwe uitdaging en besloot ik in het VO te gaan werken als leraar. Dat bleek toch niets voor mij te zijn: ik gaf mijn leerlingen heel veel ruimte en dat namen andere vakdocenten mij vaak niet in dank af. Ook de structuur van het VO paste niet echt bij mij. Ik besloot toen weer terug te gaan naar het PO. Daar deed zich al snel een mooie kans voor: ik mocht letterlijk een school gaan bouwen in Haren! Dat heb ik met heel veel plezier gedaan.”

In 2007 besluit Roel om voor zichzelf te beginnen als schoolleider. De aanleiding daarvoor was een ongeluk, waardoor hij lange tijd bij huis was. Tijdens zijn re-integratie werkte hij op verschillende scholen om ondersteuning te bieden. Dit sprak Roel aan en het was de basis voor het interim-werk. Daarnaast wil Roel altijd vanuit zijn visie wil werken. Zodra een taak afgrond voelt, begint het bij Roel alweer te kriebelen om iets nieuws aan te pakken. “Als interim-directeur heb ik fusietrajecten tussen openbaar en christelijk onderwijs geleid. Ook daar kwam het bouwen weer om de hoek kijken. Hoe vertaal je een onderwijsvisie naar een gebouw? Hoe ziet het er dan uit en waar moet het aan voldoen? Vooral het duurzame in deze taak spreekt me erg aan: het gaat niet om mijn eigen keuzes, maar om de toekomst van de school.”

Bouwen op sterke punten

Momenteel doet Roel voornamelijk interim-werk op scholen waar problematiek is, zoals scholen die slecht worden beoordeeld door de inspectie. Roel: “Ik zeg altijd: je kunt best voor een zwakke school kiezen als ouders, want daarvan weet je zeker dat er een hoop ontwikkeling plaats gaat vinden! Voor mijzelf is het in ieder geval altijd een uitdaging om naar de sterke punten van een school te kijken en daarop verder te bouwen. Uiteraard moet je ook oog hebben voor wat níét goed gaat en dat willen veranderen. Ik heb gemerkt dat ik met die manier van werken vertrouwen win bij een team, maar ook bij de ouders.”

Roel kan inmiddels ook op zijn ervaring vertrouwen. “Als ik een dag in een nieuwe school loop, kan ik een goede inschatting maken van de situatie. Daarnaast voer ik gesprekken met het hele team en bezoek ik alle groepen. Ik zie dan hoe de leerkrachten werken en hoe de relatie met de groep is. Verder zijn ook de cijfers belangrijk: wat zijn de resultaten van de voorgaande jaren? Op basis van dit alles maak ik een plan en werk ik samen met het team aan de toekomst van de school.”

Het roer om

Op de basisschool waar Roel nu werkt is hij de vierde directeur in zes jaar. De school staat aangemerkt als ‘zwak’ en moet grote vooruitgang boeken om goed onderwijs te kunnen bieden. Roel: “Als schoolleider moet je daarnaast ook de zakelijke kant in de gaten houden: als zwakke school loopt het natuurlijk ook geen storm qua aanmeldingen. Oftewel: het roer moest om! Na een noodzakelijke hervorming van het team werken de huidige leerkrachten er keihard aan om goed onderwijs te bieden. Ik kom veel in de klassen, volg de leerkrachten en leg mijn bevindingen vast. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat leerkrachten bij elkaar in de klas kijken; dan ontstaat er een open sfeer.”

Voorlopig blijft Roel nog wel even werkzaam als interim-directeur, ook nadat zijn tijd bij Calvijn erop zit. “Ik vind het erg leuk wanneer er beroep wordt gedaan op mijn expertise. Zolang ik nog een waardevolle bijdrage kan leveren, blijf ik dit werk graag doen.” En qua bouwen? “Als ik thuis kom van een dag rapporten schrijven, ga ik lekker klussen. Als er ergens onderhoud nodig is, ben ik er. Daarna ga ik weer met iets anders verder!

Meer informatie

De mensen van Marant Interim & Selectie helpen scholen om snel een lege plek in te vullen en kunnen een school weer in beweging te krijgen. Wil je meer weten over onze dienstverlening? Kijk dan hier.

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Als onderdeel van de Marketing en Communicatie-afdeling schrijft en redigeert ze teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarna…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *