Home » Artikelen » Een kijkje in de lege klas van juf Lieke

Een kijkje in de lege klas van juf Lieke

Datum: 23 maart 2020

Het zijn bijzondere tijden voor leraren. Normaal gaan ze iedere dag met een broodtrommel onder hun arm naar school, maar nu moeten ze vanuit huis werken. We spreken met een paar leerkrachten uit het primair onderwijs en docenten uit het voortgezet onderwijs over het organiseren van onderwijs op afstand, maar ook over hun dagindeling en het missen van hun leerlingen. Als eerste: Juf Lieke van Basisschool De Okkernoot in Zetten.

Biografie

  • Naam: Juf Lieke
  • Leeftijd: 28
  • Functie: Juf van groep 5/6
  • School: De Okkernoot in Zetten

Ha Juf Lieke! Hoe zag jouw eerste week thuisonderwijs eruit?

“Het was een hele vreemde week! Op vrijdag 13 maart bleven de eerste leerlingen al thuis. We hebben het als team toen al wel even over de mogelijke sluiting van scholen gehad. Op zondag kregen we te horen dat de school vanaf maandag gesloten zou zijn. We hebben toen meteen de ouders ingelicht. De volgende dag, op maandag 17 maart, waren we met het hele team om 8 uur op school. We wilden in eerste instantie gebruik maken van digitale platformen, maar het systeem lag eruit omdat heel veel scholen het digitale onderwijs tegelijk wilden inrichten. Toen hebben we besloten om het bij onze ‘gewone’ boeken en werkboeken te houden.

We hebben een weekplanning voor de leerlingen gemaakt die van dinsdag tot maandag loopt. Daarbij hebben we in eerste instantie voor stof gekozen waar de leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen en waar niet heel veel uitleg bij nodig is. Daarna hebben we pakketjes van werkboeken en schriften gemaakt die de ouders de volgende dag (in tijdslots) konden komen ophalen. Ook hebben we op Klasbord, een soort Facebook voor ouders en leerlingen, wat instructies geplaatst. Tot op heden loopt het allemaal goed! De ouders kunnen per mail vragen insturen, die ik binnen een kwartier probeer te beantwoorden. Verder plaats ik dagelijks iets op Klasbord.”

Dat klinkt goed! Zijn er nog leerlingen die naar school komen, of is iedereen thuis?

“In de eerste week waren er geen leerlingen op school. Binnen de stichting is de regel dat leerlingen naar school mogen komen als beide ouders een vitaal beroep hebben. Er is ook altijd iemand op school aanwezig; daar hebben we een schema voor gemaakt. Als het nodig is, kan een kind van ouders met vitale beroepen dus te allen tijde naar school komen. Hij of zij moet dan op school met de opgegeven taken aan de slag.”

Wat is het plan voor de komende weken?

“Ik had gelukkig net allerlei blokken afgerond, dus er stonden geen toetsen gepland voor deze week. Komende toetsen verplaats ik gewoon naar een later moment. Verder ga ik op maandag om 8 uur weer naar school om een nieuwe weekplanning te maken en die naar de ouders te mailen. In de weekplanning van de komende week zullen we hopelijk ook digitaal onderwijs opnemen; onze ICT’er heeft de afgelopen week hard gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. En verder bekijken we het gewoon per week. Als we langer dan drie weken dicht moeten blijven, dan moet er een ander plan komen, want je kunt niet eindeloos lesstof blijven herhalen. Misschien kunnen we dan per video nieuwe stof uitleggen.”

En wat zijn de reacties van ouders en leerlingen? Komen ze er een beetje uit?

“De eerste reacties zijn heel goed. De ouders waren blij verrast dat de pakketjes met lesmaterialen zo snel klaar waren en zijn dankbaar voor het voorbereidende werk dat we hebben gedaan. De leerlingen zijn hard aan het werk; dat zie ik in filmpjes en foto’s die ze mij toesturen. Wel missen ze hun klasgenootjes heel erg. En ik mis mijn klas ook ontzettend! Gelukkig zitten we met het team op één lijn en proberen we er allemaal het beste van te maken. Hoe raar de situatie ook is: het verbroedert wel.”

Dank, juf Lieke! Veel succes de komende weken. En dank je wel voor alles wat je doet!

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Ze schrijft en redigeert teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarnaast denkt ze ook op strategisch niveau na over de intern…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dick

24 maart 2020

Hey Judith, mooi verhaal. klopt helemaal. bij ons opschool een bijna gelijke situatie en oplossing. groeten uit Rijssen.