Home » Artikelen » Een kijkje op de lege school van interim directeur Diane

Een kijkje op de lege school van interim directeur Diane

Datum: 15 april 2020

Het zijn bijzondere tijden voor leraren en schoolleiders. Normaal gaan ze iedere dag met een broodtrommel onder hun arm naar school, maar nu moeten ze vanuit huis werken. We spreken met leraren, docenten en schoolleiders uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO over het organiseren van onderwijs op afstand, maar ook over hun dagindeling en het missen van hun leerlingen/studenten. Deze keer: Diane van Tuijl, interim directeur op D’n Bogerd in Geldermalsen.

  • Naam: Diane van Tuijl
  • Leeftijd: 39
  • Functie: interim directeur
  • School: D’n Bogerd in Geldermalsen

Ha Diane! Lukt het allemaal een beetje?

“Jawel hoor, maar het is niet bepaald een ideale werksituatie voor mij! Voor niemand natuurlijk, dat begrijp ik heel goed, maar mijn situatie maakt thuiswerken wel lastig: ik begon namelijk op maandag 16 maart, de eerste dag van de schoolsluiting, als interim directeur op mijn huidige school. Op zondag 15 maart heb ik het hele team een appje gestuurd, mijzelf voorgesteld en gezegd dat ik iedereen graag de volgende dag om 8 uur op school wilde zien. Normaal stel ik me op een eerste dag uitgebreid voor en wil ik het liefst met iedereen een persoonlijk gesprek, maar daar was nu geen tijd voor. We moesten meteen de diepte in en het onderwijs op afstand gaan vormgeven.”

Dat is een heftige start, ja. Waar zijn jullie mee begonnen?

“We vonden het heel belangrijk om als één school naar buiten te treden. Daarom hebben we met alle clusters (groep 1/2, groep 3/4/5, en groep 6/7/8) afspraken gemaakt over het soort onderwijs dat we gingen aanbieden. Ook hebben we afspraken gemaakt over communicatie. Belangrijk vond ik dat iedere leerkracht minimaal eens per week contact zou hebben met de ouders van de kinderen uit zijn of haar groep, en dan ook even met het kind zou spreken. We vinden het belangrijk om de lijntjes kort te houden met zowel de ouders als leerlingen. Daarom is er ook dagelijks via Hangouts contact met de leerlingen voor overleg, instructies of zomaar een gezellig praatje!

Daarnaast hebben we het ook over de technische aspecten gehad. We besloten om alle ouders de Chromebook van hun eigen kind op te laten halen (die hebben ze bij ons vanaf groep 3), zodat iedereen met hetzelfde device zou werken en er op dat gebied geen belemmeringen zouden zijn.

Na het neerzetten van de basis op maandag en dinsdag zijn we op woensdag met het thuisonderwijs begonnen. Ik heb alle ouders een mail gestuurd waarin ik onze aanpak heb uitgelegd; daarna hebben de leerkrachten het overgenomen qua persoonlijke en gerichte communicatie. We kregen van veel ouders terug dat ze het prettig vonden hoe we het hebben aangepakt.”

Welke maatregelen heeft jouw school getroffen voor leerlingen die naar school komen?

“Vanuit het bestuur (Fluvium) is geregeld dat Chapeau, een kinderopvangorganisatie, de kinderen van ouders met vitale beroepen zou opvangen. Daarnaast hebben we nu zorgmomenten op school ingericht, bedoeld voor leerlingen die om wat voor reden dan ook extra ondersteuning nodig hebben. Hier zetten we onze onderwijsassistenten in. Er komen vier leerlingen tegelijk naar school, die per twee met een onderwijsassistent met hun schoolwerk aan de slag gaan.”

Op welke manier volgen de leerlingen thuis onderwijs?

“Dat verschilt een klein beetje: de kleuters hebben werkpakketten meegekregen en zij mogen onze materialen lenen. We hebben inmiddels ook al een ruilmoment gehad, zodat de kinderen wat nieuwe materialen in huis hebben. In groep 3 werken de kinderen gedeeltelijk digitaal op hun Chromebooks, maar maken ze ook nog veel gebruik van werkboeken. Daarom hebben zij ook pakketjes gekregen voor thuis. Vanaf groep 4 doen we nagenoeg alles digitaal. Dat deden we ook al behoorlijk, dus dat was geen enorme omschakeling. De lijnen die de kinderen op school volgden, doen ze nu thuis. Ook de thema’s lopen door.

De leerkrachten kijken per cluster welke taken de kinderen echt moeten doen (zoals taal, lezen en rekenen) en hoeveel tijd dat kost; daarnaast worden er nog extra taken gegeven (de ‘mag’-taken), zoals Engels, tekenen en muziek. We toetsen de leerlingen momenteel niet, omdat we niet goed kunnen inschatten of de leerlingen voldoende input hebben gekregen om toetsen te kunnen maken. De contactmomenten zijn eigenlijk waardevoller; daarin gaan een leerkracht samen met een leerling aan de slag en kan de leerkracht direct instructie geven als dat nodig is.”

Wat doe jij eigenlijk deze dagen, nu de eerste storm een beetje is gaan liggen?

“Ik zit eigenlijk heel veel achter mijn laptop en mijn telefoon draait overuren. Mijn core business is op dit moment ‘zorgen dat het thuisonderwijs gesmeerd loopt’. Ik heb telefonisch contact met mijn leerkrachten, waarin we bespreken waar ze tegenaan lopen. Soms lukt het bijvoorbeeld niet om contact te krijgen met bepaalde ouders; we bespreken dan samen een plan van aanpak. Daarnaast heb ik iedere week met ieder cluster een video-overleg. Ook overleg ik wekelijks met alle directeuren uit onze stichting. Hier wisselen we manieren van werken uit, maar we proberen elkaar ook te helpen waar nodig.”

Als je terugkijkt naar de eerste vier weken op deze school, wat springt er voor jou dan uit?

“Ik ben allereerst ontzettend trots op mijn team. Alle leerkrachten op mijn school werken parttime, maar ze zijn op dit moment op alle dagen van de week aan het werk. Iedereen is enorm toegewijd en staat ervoor open om nieuwe dingen te leren. Een dikke pluim voor hen dus! Dat maakt mijn werk ook een stuk gemakkelijker. Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik me zorgen maak om de kwetsbare leerlingen. Zij hebben school en hun klasgenoten echt nodig. We hebben deze leerlingen goed in beeld, maar wat je op afstand kunt doen blijft beperkt.”

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Ze schrijft en redigeert teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarnaast denkt ze ook op strategisch niveau na over de intern…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *