Home » Artikelen » Van je fouten kun je leren, maar hoe dan?

Van je fouten kun je leren, maar hoe dan?

Datum: 13 juni 2017

Je hoort het vaak: ‘fouten maken mag!’ en ‘van een fout kun je leren’. Tegelijkertijd weten we ook dat kinderen een paar keer per jaar in een relatief korte tijd veel toetsen moeten maken. Meestal krijgen ouders alleen te horen welke score er is behaald. Maar leer je wel van een fout als je alleen een beoordeling terugkrijgt?

Feedback gericht op proces

Het hele jaar door wordt er met kinderen geoefend. Dag in dag uit leren zij nieuwe vaardigheden. Het gemaakte werk wordt nagekeken en soms moet het kind nog wat verbeteren. Uiteindelijk kijkt een leerkracht met een toets of een kind de geoefende stof beheerst. Maar is dat wel genoeg? Vaak wordt het pas lastig als de volgende keer de opgave nèt iets anders is. Bespreek met kinderen hoe ze tot de juiste antwoorden komen. Geef kinderen procesgerichte feedback en complimenten zoals ‘daar heb je goed over nagedacht’ of ‘de stappen die je nam, zijn goed’. Zo weet het kind ook wat er gedaan moet worden om het antwoord te vinden, zelfs wanneer de stof lastiger is.

Van aanpak naar antwoord

En dan is het zover: de stof is geoefend, tijd voor een toets! Stel dat een kind de juiste stappen heeft genomen om de uitkomst van die moeilijke som te berekenen. Uiteindelijk telt het kind de laatste getallen niet goed bij elkaar op. Is dan de hele som fout? Eigenlijk zouden we niet alleen het resultaat moeten belonen, maar de stappen die leiden tot het resultaat ook mee moeten nemen in de beoordeling. Je wilt tenslotte dat kinderen weten welke aanpak ze moeten kiezen zodat ze de som de volgende keer ook kunnen oplossen.

Verhelderend gesprek

Je kent het vast: een kind waarvan je zeker weet dat hij die ene spellingregel onder de knie heeft, maar die tijdens de toets vergeet of een woord met -gt of -cht moet worden geschreven. Je baalt tijdens het nakijken en kunt het niet verklaren. Is het onzekerheid? Begrijpt het kind de regel toch niet zo goed? Of is er iets anders aan de hand? Ga in gesprek! Ontdek voor welke strategie het kind heeft gekozen. Een kind kan je zijn gedachten vaak goed uitleggen. Zo kunnen jullie samen bespreken wat er misging en hoe het de volgende keer anders zou kunnen!

Samen doelen stellen

Wanneer een kind inzicht heeft in zijn leerpunten, kun je samen doelen opstellen. Ga in gesprek over wat het kind graag zou willen bereiken. Wat is zijn droomdoel? Bedenk samen wat daarvoor nodig is en wat jij daaraan kunt bijdragen. Zo wordt het kind eigenaar van zijn eigen leerproces. Hij of zij is dan beter gemotiveerd en weet ook hoe andere taken aangepakt kunnen worden. Maar let op: iedereen is uniek en heeft zijn eigen talenten. Kinderen moeten weten dat dit goed is. De vaardigheden die lastiger zijn, moeten ze misschien wat vaker oefenen. Maar als je eenmaal weet welke stappen je moet zetten, dan gaat ook dat lukken! Tenminste… als de droomdoelen die je stelt ook realistisch zijn.

Als je morgen een toets afneemt, geef dan niet alleen een beoordeling terug, maar probeer eens in gesprek te gaan. Natuurlijk lukt dit niet bij iedere toets. Je kunt het kind vragen welke toets hij of zij samen wil bespreken. Dit hoeft maar een paar minuten te duren. Praat over het proces in plaats van alleen het resultaat. Het hoeft niet in één keer goed te gaan, fouten maken mag!

Deel dit artikel
Auteurs

Julièt Reijnders

Julièt Reijnders is unitmanager, orthopedagoog en consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen bij Marant Behandelpraktijk. Zij zorgt voor een optimale ontwikkeling van professionals binnen M…

Meer over Julièt Reijnders

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *