Vragen uit de praktijk met William van den Dries, senio adviseur HRM en assessments
‘Wij moeten ons gaan registreren in het schoolleidersregister PO, maar waarom moet dat eigenlijk en hoe do…
Datum: 29 januari 2020
Welke taken horen bij welke functie? Hoe hou je overzicht op alle verschillende functies binnen jouw organisatie en zorg je ervoor dat er geen taakvervuiling ontstaat? Het opzetten en inrichten van ‘functiegebouwen’ zorgt ervoor dat je daar als P&O of directie/bestuur beter regie op kunt voeren. Marant helpt steeds meer onderwijsorganisaties bij het inrichten van functiegebouwen en het beschrijven en waarderen van functies. Onze specialiteit is het combineren van ‘de techniek’ van functiebeschrijving en -waardering met ‘het proces’ van loopbaanperspectief en persoonlijke ontwikkeling.
Onlangs hebben we een functiereeks ontwikkeld voor de onderwijsondersteuning van niveau 4 tot en met niveau 8. Deze functiereeks sluit naadloos aan bij het landelijke model dat recent is gepubliceerd en biedt daarbij nog extra mogelijkheden.
Recent zijn ook nieuwe voorbeeldfuncties voor directies ontwikkeld in opdracht van de cao-tafel. Deze functiebeschrijvingen geven een kader en zijn een hulpmiddel bij functievorming en -waardering. Toch is het belangrijk om vanuit de kracht en eigenheid van de organisatie en de school en de uitdagingen die er liggen, te bepalen wat de ‘echte’ opdracht is die een schoolleider heeft. Dit vraagt om nadenken over zaken als kritische succesfactoren, ‘anders organiseren’, kwaliteit van onderwijs (en de cruciale rol van de schoolleider daarin) en de relatie van onderwijs en opvang.
Met duidelijke functiebeschrijvingen geef je als organisatie een kader aan de schoolleider voor het functioneren en voor ontwikkeling. Daarmee maak je de combinatie van techniek en proces. Ons valt op dat de nieuwe voorbeeldset redelijk algemeen beschreven is en dat voor veel organisaties maatwerk zinvol zal zijn. Zeker omdat er ook aan de knop van de salarisschalen is gedraaid, waardoor functiebeschrijving, functieschaal en salaris(trede) uit balans kunnen raken als niet de juiste acties wordt ondernomen.
Wil je meer weten over het opzetten en inrichten van een functiegebouw, de functiereeks voor de onderwijsondersteuning van niveau 4 tot en met niveau 8, of kunnen we je helpen bij het opstellen van functiebeschrijvingen voor directies? Neem dan contact op met William van den Dries (e-mail / 06 201 105 48) of Rowdy Braun (e-mail / 06 341 988 11).