Home » Artikelen » Gedichten lezen als je dyslexie hebt: zo doe je dat!

Gedichten lezen als je dyslexie hebt: zo doe je dat!

Datum: 17 november 2021

Sinterklaas is weer in het land. Een periode vol gezelligheid, heerlijke versnaperingen en cadeaus. Ook op school wordt er vaak Sinterklaas gevierd. Vanaf groep 5 helpen de leerlingen Sinterklaas vaak een handje en trekken ze lootjes in de klas. De kinderen maken een mooie surprise voor een klasgenoot, schrijven een gedicht en zorgen voor een leuk cadeautje. Maar dat gedicht… Kinderen met dyslexie kunnen er dagen tegenop zien om dat voor te moeten lezen in de klas. Bij deze deel ik dan ook graag wat tips om deze kinderen te helpen!

1.      Begrip en respect

Het is belangrijk dat er vanuit de klas begrip en respect voor elkaar is. Het is daarom ook belangrijk dat klasgenoten weten wat dyslexie is en wat dit voor iemand betekent. Vaak weten kinderen van elkaar waar ze goed in zijn en waar ze moeite mee hebben. Als klasgenoten weten dat een kind moeite heeft met het lezen en spellen, maar ook wat dyslexie is en hoe ze het kind eventueel kunnen helpen, ontstaat er begrip voor de situatie, wat ook tijdens het voorlezen van een gedicht helpend kan zijn. Maak het bespreekbaar in de klas. En mocht het kind  voldoende zelfvertrouwen hebben, dan kan hij bijvoorbeeld ook een keer een spreekbeurt over dyslexie geven. Ons spreekbeurtpakket over dyslexie kan daarbij helpen!

2.      Makkelijk leesbaar lettertype

Vaak zie je dat gedichten in mooie, sierlijke letters geschreven worden, zoals ‘monotype corsiva’. Het lijkt net op het handschrift van Sinterklaas of één van zijn pieten, maar voor leerlingen met dyslexie extra lastig om te lezen. Heb jij het lootje van een kind met dyslexie getrokken? Zorg dan dat je het gedicht schrijft in een prettig leesbaar lettertype, zoals Arial of Calibri.

3.      Lettergrootte en regelafstand

Zet de lettergrootte in Word op minimaal 12. Vaak vinden kinderen met dyslexie grotere letters fijner of gemakkelijker om te lezen. Zorg dat de zinnen niet te dicht op elkaar staan, maar zorg voor ruimte tussen de zinnen. Ook dit maakt het voor een kind met dyslexie wat overzichtelijker.

4.      Zinnen

Maak gebruik van een voorspelbare rijmstructuur, zoals A-A-B-B. Dit maakt het lezen voor een kind met dyslexie ook makkelijker, gezien de voorspelbaarheid van de woorden. En zet maar één zin op één regel. Lekker overzichtelijk, kijk maar:

  • Variant 1 (één zin op één regel)

Sinterklaas zat te denken
wat hij Jan zou schenken.
Hij is de stad in gegaan
en wist meteen welk cadeau hij moest inslaan.

  • Variant 2 (meerdere zinnen op één regel)

Sinterklaas zat te denken wat hij Jan zou schenken. Hij is de stand in gegaan en wist meteen welke cadeau hij moest inslaan.

5.      Voorbereiding

Eventueel kun je als leerkracht met de leerling met dyslexie overleggen of hij of zij het prettig vindt om het gedicht al even een keer te lezen, voordat de Sinterklaasviering gaat plaatsvinden. Zo weet het kind wat er in het gedicht staat en wordt hij niet ‘overvallen’ door de inhoud  of door moeilijke woorden. Het kind zal op deze manier met meer vertrouwen het voorleesmoment in gaan. Daarnaast kun je ook vragen of het kind het fijn vindt als iemand anders het gedicht (samen met hem of haar) leest. Geef het kind hierin keuzevrijheid en de mogelijkheid om mee te denken.

Hopelijk wordt het op deze manier voor iedereen een heerlijke Sinterklaasviering! Veel plezier alvast!

Deel dit artikel
Auteurs

Liesan Koopman-Vriezekolk

Liesan is orthopedagoog bij Marant Behandelpraktijk. Zij houdt zich bezig met de diagnostiek van dyslexie. Daarnaast ondersteunt zij kinderen met leer- en gedragsproblemen.

Liesan is altijd gemo…

Meer over Liesan Koopman-Vriezekolk

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *