Home » Artikelen » Zo geef je goede feedback aan kinderen

Zo geef je goede feedback aan kinderen

Datum: 5 november 2018

Feedback geven is één van de moeilijkste dingen die er is. Je wil namelijk iets meegeven zonder dat de ander zich aangevallen voelt. En feedback geven aan (je eigen) kinderen, dat is helemaal lastig! In mijn werk krijg ik dan ook vaak de vraag: ‘Hoe geef je nu ‘goede’ feedback aan kinderen?’

‘Kijk nou eens goed!’

Ouders geven met goede bedoelingen feedback aan hun kinderen, bijvoorbeeld om ze te helpen bij het lezen. Een tip die ouders soms tijdens het lezen geven is: ‘Kijk nou eens goed naar het woord’. Een kind met dyslexie hééft al goed naar het woord gekeken, maar heeft het niet goed gelezen. Het kind denkt meteen dat hij of zij het niet goed gedaan heeft.

Wanneer een kind ook nog minder zelfvertrouwen heeft, dan is het een extra bevestiging van de eigen opvatting over het zelfbeeld. ‘Zie je nou wel, ik kan het niet’. Wanneer je vervolgens een compliment geeft aan het kind, dan zal het kind het compliment niet aannemen. Het past niet bij het eigen beeld wat het kind van zichzelf heeft. Het gevolg? Het samen oefenen is niet meer zo gezellig!

Procesgericht en resultaatgericht

Oke, maar wat is dan wel goede feedback? Er zijn twee soorten feedback; resultaatgerichte en procesgerichte feedback. Resultaatgerichte feedback is feedback op het behaalde resultaat. Bijvoorbeeld: ‘goed gedaan!’ of ‘dat kun jij beter!’. Bij resultaatgericht feedback geef je alleen aan dat het resultaat is behaald, maar niet wat het kind zelf heeft gedaan om dat te bereiken. Kinderen met weinig zelfvertrouwen zullen hun succes sneller toeschrijven aan dingen die buiten zichzelf liggen. Zij geven bijvoorbeeld aan dat ze een toets goed hebben gemaakt omdat de opgaven makkelijk waren.

Procesgerichte feedback richt zich op het proces, bijvoorbeeld: ‘je hebt de woorden goed zingend gelezen!’ Procesgerichte feedback helpt een kind verder dan resultaatgerichte feedback. Bij procesgerichte feedback maak je een kind bewust van wat hij of zij zelf heeft gedaan om het resultaat te bereiken. Het kind zal het de feedback ook sneller aannemen. Een win-win-winsituatie dus! Het kind heeft de tekst goed gelezen, neemt de feedback aan en er is een gezelligere sfeer tijdens het oefenen!

Procesgerichte feedback helpt ook bij de motivatie. Wanneer het kind bewust is van wat hij of zij kan, wordt de motivatie vergroot.

Aan de slag

Natuurlijk is het even wennen om van resultaatgerichte naar procesgerichte feedback te gaan. Leren doe je door te proberen, dus terwijl het kind oefent met het huiswerk, kun jij als ouder oefenen met het geven van procesgerichte feedback.

Veel oefenplezier!

Meer lezen

Wil je meer lezen, bijvoorbeeld waarom het helpt om complimenten te geven? Klik dan hier.

Deel dit artikel
Auteurs

Michelle Oosterhoff

Michelle Oosterhoff is orthopedagoog bij Marant Behandelpraktijk. Ze begeleidt kinderen met dyslexie. Daarnaast voert ze onderzoeken uit om dyslexie vast te stellen.

Voor Michelle als orthopedag…

Meer over Michelle Oosterhoff

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *