Home » Artikelen » Handige thuisonderwijs-tips voor anderstalige nieuwkomers

Handige thuisonderwijs-tips voor anderstalige nieuwkomers

Datum: 20 april 2020

Zitten er anderstalige kinderen op jouw school die nog niet zo goed Nederlands spreken? Voor hen is het extra lastig om in deze tijd het thuisonderwijs goed te volgen. Vaak beheersen hun ouders de Nederlandse taal nog onvoldoende om hen te kunnen helpen met het schoolwerk. Ook kan het zijn dat zij geen device zoals een laptop of tablet tot hun beschikking hebben. Nu deze leerlingen niet meer naar school kunnen, is het voor hen lastiger om te oefenen met de Nederlandse taal. Om ervoor te zorgen dat zij toch op een leuke en efficiënte manier kunnen oefenen, delen wij in deze blog een aantal tips en ideeën. Haal hier vooral uit wat bij de leerlingen in jouw groep past!

Organiseren van het thuisonderwijs

OpenEmbassy heeft het project Thuisonderwijsmaatjes opgezet om gezinnen te helpen die nog niet lang in Nederland zijn. Deze gezinnen worden geholpen bij het organiseren van thuisonderwijs. Thuisonderwijsmaatjes kunnen onder andere helpen met de computer, bijles geven en samen een weekplanning maken. Ken jij iemand die wel hulp kan gebruiken bij het thuisonderwijs? Kijk dan eens op deze site.

Werken aan woordenschat

Voorlezen is ontzettend goed voor de woordenschat van kinderen. Door de coronacrisis zijn er een aantal mooie initiatieven ontstaan. Zo kan er tijdelijk gratis gebruik gemaakt worden van de Voorleeshoek. Hier worden boeken voorgelezen voor kinderen van 0-10 jaar. Op de website van Bereslim staan in deze periode ook digitale prentenboeken klaar om thuis te gebruiken. Deze geanimeerde prentenboeken worden veel gebruikt bij NT2 kinderen en zijn nu tijdelijk gratis beschikbaar!

Verrijken van woordenschat met LOGO-3000

Werken aan de woordenschat kan natuurlijk ook met behulp van oefenprogramma’s. In deze tijd is een aantal van deze programma’s gratis toegankelijk, zoals het oefenprogramma LOGO-3000. Er is een een speciaal samengestelde versie van LOGO opengezet. Hierop worden ruim 50 woorden per week aangeboden. Wil je hier gebruik van maken? Ga dan naar www.logo-digitaal.nl en vul de volgende code in het roze blok (thuis oefenen): KzEs76vRRR

Woorden leren met Squla WoordExtra

Ook Squla biedt oefenmogelijkheden op het gebied van woordenschat aan. Squla WoordExtra is bedoeld voor kinderen tussen de 3 en 6 jaar oud die wat meer ondersteuning op het gebied van woordenschat kunnen gebruiken. Met WoordExtra maken deze kinderen spelenderwijs kennis met de 2000 Nederlandse woorden die zij in groep 3 zouden moeten kennen. Een WoordExtra-lidmaatschap is gratis voor kinderen die belang hebben bij het oefenen van de woordenschat. Neem contact op via het contactformulier op de website en vermeld daarbij de naam van je organisatie waar je werkt en hoeveel codes je (gratis) wilt ontvangen.

Organiseer zelf een woordenschatles

Ook kun je als leerkracht natuurlijk nog steeds zelf een woordenschatles organiseren. YouTube kan je helpen bij het opzetten van een woordenschatles rondom een bepaald thema. In deze afspeellijst staan allerlei video’s, waarbij per thema verschillende woorden aangeleerd worden. De filmpjes zijn goed te combineren met een praktische opdracht die de kinderen dan thuis uit kunnen voeren. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar voorwerpen die bij het thema passen, het maken van een tekenopdracht of het werken aan een mindmap.

Oefenen met lezen
Als leerlingen van 10 t/m 14 jaar die nog niet zo lang in Nederland zijn willen oefenen met lezen, is het fijn wanneer ze een verhaal kunnen lezen dat aansluit bij hun belevingswereld. Voor kinderen die nieuw zijn in Nederland is dat niet altijd vanzelfsprekend. Hun leesniveau is in het begin te laag om boeken te lezen die al passen bij hun leeftijd. Uitgeverij Zwijsen heeft voor deze kinderen een leesmethode gemaakt. Op dit moment wordt deze methode niet meer uitgegeven, maar alle leesboekjes en verwerkingsopdrachten zijn vrij toegankelijk via de site van LOWAN.

De boekjes hebben een oplopende moeilijkheidsgraad. Waar het eerste boekje zich richt op het kunnen lezen van een enkel woord, is het doel van het laatste boekje het kunnen lezen van een langere tekst. De verhaallijnen van de boekjes sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen tussen de 10 en 14 jaar. Op de website van het LOWAN is nog meer informatie te vinden over thuisonderwijs bij nieuwkomers.

Contact met andere leerlingen

Een taalrijke omgeving is cruciaal om een nieuwe taal goed eigen te kunnen maken. Je kunt daarom kinderen die die omgeving hard nodig hebben koppelen aan andere kinderen in de klas. Laat ze bijvoorbeeld brieven naar elkaar schrijven, of laat ze op vaste momenten in de week met elkaar (video)bellen. Als je de hele klas hierin wilt betrekken, kun je de hele klas lootjes laten trekken. Op een afgesproken moment op de dag kunnen de leerlingen elkaar even vertellen hoe het gaat, kunnen ze een spelletje met elkaar spelen of misschien hebben ze zelf wel een goed idee?

Heb je nog meer tips? Deel ze dan vooral hieronder!

Deel dit artikel
Auteurs

Laura de Winter

Laura de Winter is orthopedagoog en dyslexiebehandelaar bij Marant Behandelpraktijk. Ze ondersteunt kinderen met dyslexie door het geven van wekelijkse behandelingen die gericht zijn op lezen en sp…

Meer over Laura de Winter

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *