Home » Artikelen » Help, het leren lezen gaat te snel!

Help, het leren lezen gaat te snel!

Datum: 25 september 2017

Alle scholen zijn weer gestart en de vakantie lijkt alweer zo lang geleden. Door de kinderen in groep 3 zijn eerste letters en woorden inmiddels ‘gelezen’: is het niet ik, kim of is (van de methode Veilig Leren Lezen), dan is het wel rik, ik, daan en aan (van de methode Lijn 3). De kinderen leren écht lezen en schrijven en kunnen hun ouders, opa’s en oma’s verrassen met de woorden die ze in schrijfletters op papier toveren.

Het is bijna te mooi om waar te zijn: over een jaartje kunnen deze kinderen alle boeken en teksten lezen die bij hun leeftijd passen. Misschien kunnen ze dan zelfs al stukjes van de ondertiteling op televisie lezen!

Soms is het helaas te mooi om waar te zijn

Niet bij alle kinderen verloopt het proces van leren lezen zo vloeiend. Het kan soms best veel zijn: heb je de ene dag net een nieuwe letter gezien en gehoord, krijg je de volgende dag er eentje bij. Je moet ze in een tekstje kunnen herkennen en tegelijkertijd ook nog met schrijfletters zelf leren schrijven. De meeste kinderen wil graag mee blijven doen en proberen alle letters goed te onthouden. Maar je zult het maar meemaken: heb je bijna de -d- echt geleerd, komt die vervelende -b- erbij. En staat die -i- bij de ie-klank nu voor- of achteraan? Soms gaat het allemaal wat te snel.

Belangrijk bij het leren lezen

Kinderen leren lezen aan de hand van een aantal stappen:

  • Kijk naar de letter of het woord,
  • benoem alle letters goed,
  • zeg de letters snel achter elkaar, en
  • voilà, weer een nieuw woordje gelezen!

Bij schrijven werkt het precies andersom:

  • Luister naar de losse klanken in het woord, en
  • schrijf ze achter elkaar op.

Het is dus heel belangrijk dat kinderen eerst de letters en klanken goed aanleren en automatiseren. Hierbij moet voorkomen worden dat het kind letters gaat gokken.

Vroegsignalering leesproblemen

Als het van buiten leren van de letters écht niet lukt, zelfs niet met veel extra oefenen, moeten deze kinderen op een andere manier ondersteund worden. Aansluiten bij het leertempo van de zwakke lezers in groep 3 is noodzakelijk om latere grotere problemen te voorkomen. Wat denk jij, hoe kunnen we deze kinderen helpen? Laat je het ons weten?

Neem gerust contact op met onze specialist Joost van Berkel ( ) of plaats een reactie hieronder.

Deel dit artikel
Auteurs

Joost van Berkel

Joost van Berkel is senior adviseur en GZ-psycholoog. Hij werkt samen met besturen, directeuren, begeleiders en leerkrachten/leraren aan het nog beter maken van het onderwijs aan kinderen en jongvo…

Meer over Joost van Berkel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *