Home » Artikelen » Herregistratie na inschrijving in het Schoolleidersregister PO

Herregistratie na inschrijving in het Schoolleidersregister PO

Datum: 27 maart 2017

Sinds 2013 kunnen schoolleiders zich inschrijven in het Schoolleidersregister PO. De registratie wordt eens per vier jaar herzien; in de tussentijd werken de schoolleiders naar de herregistratie toe. Onze experts Lida Beers, Arjan Baak, Jan van Leeuwen en Dorine Bakker bloggen over het Schoolleidersregister PO en de (her)registratie. Het eerste blog vind je hier; het tweede blog is van de hand van Arjan Baak en gaat over de herregistratie in het Schoolleidersregister PO.

Wat houdt herregistratie in het Schoolleidersregister in?

Na inschrijving in het Schoolleidersregister PO begint het herregistratietraject. Het is de bedoeling dat een schoolleider zich in vier jaar na de registratie ontwikkelt aan de hand van zeven professionaliseringsthema’s. Deze ontwikkeling wordt inzichtelijk gemaakt door diploma’s en/of een portfolio.

Waarom moet je je herregistreren als je toch al in het Schoolleidersregister staat?

Er wordt veel gevraagd van schoolleiders. Ze moeten voldoen aan beroepseisen, maar staan ook met beide benen in de werkelijkheid en hebben dagelijks de verantwoordelijkheid voor hun school. In al die drukte zou je soms je eigen ontwikkeling uit het oog verliezen. Met de registratie in het Schoolleidersregister hebben schoolleiders een soort van nulmeting wat die ontwikkeling betreft. Ze voldoen aan de eisen, maar gaan zich in de komende jaren verder ontplooien. Het Schoolleidersregister toont waar de sterke en zwakke punten liggen en waar verbetering mogelijk is.

Herregistratie gaat aan de hand van professionaliseringsthema’s. Wie heeft deze bedacht?

De zeven professionaliseringsthema’s zijn opgesteld door het Schoolleidersregister PO. Zij hebben werkveldconsultaties gedaan en veel met betrokkenen gepraat. Hier zijn thema’s uitgerold die eigenlijk in alle onderwijsorganisaties spelen en die aansluiten bij de vragen van de markt.

Wat heb ik als schoolleider aan een herregistratietraject?

Je marktwaarde als schoolleider wordt groter als je je ontwikkelt. Je krijgt zicht op je eigen ontwikkeling en brengt dat in kaart: dit heb ik geleerd en daar ga ik naar toe. Daarnaast heb je als schoolleider ook een voorbeeldfunctie voor het team: je kunt niet van hen verwachten dat zij bijleren als je dat zelf niet doet.

Daarnaast kun je je herregistratie koppelen aan een ontwikkeling binnen je eigen organisatie. Als je bijvoorbeeld het professionaliseringsthema ‘leidinggeven aan veranderingen’ kiest, kun je (met begeleiding) een actuele verandering in jouw eigen school starten en leiden. Een kwestie van twee vliegen in een klap!

Deel dit artikel
Auteurs

William van den Dries

William van den Dries is senior adviseur bij Marant Interstudie en Marant Assessment. Hij ondersteunt organisaties bij HR-vragen, organisatieontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Ook ontwikkel…

Meer over William van den Dries