Home » Artikelen » Helemaal Hot op de NOT 2017

Helemaal Hot op de NOT 2017

Datum: 8 februari 2017

Tijdens de NOT 2017 in de jaarbeurs in Utrecht waren we eind januari helemaal HOT in de dyslexiestraat. Samen met alle bezoekers van onze stand hebben we nagedacht over de voorwaarden van goed lees- en spellingonderwijs op school. Welke factoren zijn van invloed op lees- en spellingonderwijs en in welke mate? Uiteindelijk leidt goed lees- en spellingonderwijs naar minder dyslexiezorg en, daaruit volgend, minder dyslexieverklaringen. Dat is in ieder geval een onderwerp dat Not zo Hot zou moeten zijn!

Aan de hand van vier ansichtkaarten gingen we het gesprek aan. Na de NOT 2017 hebben we alle ansichtkaarten bij elkaar gevoegd en bekeken waar de meeste vragen over gesteld werden. Met andere woorden: op welke van de vier onderwerpen kunnen we het best met het onderwijs meedenken?

Big data; ieder kind telt! 22%

Weet jij hoeveel kinderen je op school hebt? Hoeveel van die kinderen hebben moeite met lezen en spellen? Zou je dat aantal ook mogen verwachten? Door als school een goed inzicht te hebben in de cijfers, kun je ook gerichter beoordelen hoe het op jouw school gesteld is met het aantal kinderen dat dyslexie heeft en wellicht zelfs vergoede zorg nodig heeft. Om te kunnen sturen kan inzicht in getallen heel waardevol zijn. Dit onderwerp was nog erg nieuw voor leerkrachten, vooral bezoekers vanuit het samenwerkingsverband vonden het interessant. Een vraag die dan ook gesteld werd was:

  • Hoe kun je scholen onderling vergelijken?

Hoe zorg jij voor-goede-zorg? 27%

Hoe ziet de begeleiding op school eruit en is die intensief genoeg? Ben je weleens handelingsverlegen of beschik je over genoeg kennis en kunde om altijd goede intensieve zorg op school te bieden? Vragen die we kregen waren:

  • Hoe zorgen we als school voor goede zorg wanneer een kind niet voor vergoede zorg in aanmerking komt maar wel dyslexie heeft?
  • Waar hebben kinderen met dyslexie nou het meeste baat bij in de klas?

Welke vaardigheden geven je leerkracht? 32%

Welke leerkrachtvaardigheden dragen bij aan goed lees en spellingonderwijs? Wat maakt nou dat de kinderen bij die ene juf in groep 3 goed mee konden komen met lezen en spellen en ze in groep 4 ineens achteruitgaan? Vragen die we hierover kregen:

  • Hoe stem ik tijdens de reguliere lessen technisch lezen en spellen nog beter af op de zwakke lezers en spellers?
  • Hoe bereik je collega’s die misschien niet direct openstaan voor advies van anderen?
  • Kun je lees- en spellingonderwijs zo inrichten dat je zowel kinderen met dyslexie als goede lezers/spellers kunt bedienen?

Is je methode nog hot or not? 19%

Past je methode nog voldoende, kan je er genoeg mee differentiëren, hebben zwakke lezers ook voldoende aan de methode? Het is ook goed om te kijken of de methode uitgaat van ouderwetse lettergrepen of het al over klankgroepen heeft. Een aantal vragen die gesteld werden vanuit het onderwijs:

  • Hoe kunnen we onze methode laten aansluiten op andere materialen?
  • Welke methode adviseren jullie?
  • Wij zijn bezig met de aanschaf van een nieuwe taal/spellingmethode. Is het belangrijk dat de taal en spelling wordt geleerd met dezelfde methode?
  • Wat als we zonder methode willen werken?

Onderwerp met de meeste vragen op de NOT 2017:

Welke vaardigheden geven je leerkracht?

Kijk! Daar kunnen we wat mee. Goed onderwijs door vaardige leerkrachten, daar zetten we ons graag samen met onderwijsprofessionals voor in. Heb je onze stand niet kunnen bezoeken op de NOT 2017 en wil jij nou ook dat wij eens langskomen en op een van de bovenstaande onderwerpen met je meedenken, neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.