Home » Artikelen » De Kleine Kapitein: spelenderwijs kleuteronderwijs

De Kleine Kapitein: spelenderwijs kleuteronderwijs

Datum: 4 november 2015

Wat is de training De Kleine Kapitein?

Op je beurt wachten, aan tafel blijven zitten, emoties onderdrukken; allemaal vaardigheden die lastig kunnen zijn voor kleuters. De training De Kleine Kapitein is een programma waarin je leert hoe je intensief en systematisch aandacht besteedt aan zelfsturing in het kleuteronderwijs. Het onderbouwteam van basisschool Pius X in Bemmel volgde als een van de eersten dit nieuwe programma. Martine Kersten (intern begeleider op Pius X) vertelt over hun ervaring.

Wat was voor jullie de aanleiding om de training De Kleine Kapitein te gaan volgen?

Martine: ‘De aanleiding was eigenlijk tweeledig. Aan de ene kant merkten we dat bij leerkrachten in de onderbouw de behoefte bestaat om meer terug te gaan naar ‘echt’ kleuteronderwijs. Veel van de juffen hadden het gevoel dat ze op een te schoolse manier aan het onderwijzen waren. Er was te weinig ruimte voor spel. Aan de andere kant constateerden we dat kinderen bij de overgang naar groep 3 juist moeite hadden om de overstap te maken. Bijvoorbeeld om aan tafel te blijven zitten en om om te gaan met uitgestelde aandacht.’

Wat wilden jullie anders gaan doen?

‘De nadruk in groep 1 en 2 lag bij ons te veel op taal- en rekenvoorbereiding, en te weinig op spelenderwijs leren. En dat terwijl kleuters juist door te spelen vaardigheden leren die later (al in groep 3) zo belangrijk zijn. We wilden leren hoe we dit beter konden aanpakken.’

Hoe heeft dat uitgepakt?

‘De training heeft erin geresulteerd dat we een meer doordachte aanpak hebben om kinderen doelgericht te begeleiden in hun
spel. Hoe kun je kinderen helpen bij de opstart van een spel? Hoe leer je ze in hun spel rollen te verdelen, bijvoorbeeld als ze ‘restaurantje’ spelen in de themahoek? Hoe leer je ze hun spel te plannen? Zo ontwikkelen deze jonge kinderen al spelend vaardigheden om zelfsturing te bevorderen. Dat is niet alleen voor de kinderen beter, ook bij de onderbouwjuffen geeft het een beter
gevoel. Die hebben weer het idee dat ze bezig zijn met waar ze ooit voor begonnen zijn.’

Wordt er anders lesgegeven?

‘Het mooie is dat de meeste collega’s merkten dat ze veel dingen al deden. Het grote verschil is dat ze de dingen die ze doen nu bewuster doen én dus doelgerichter kunnen inzetten. Dat ze bijvoorbeeld bewuster zijn van welke rol ze op welk moment kiezen. Ga je bij de opstart meespelen om de kinderen te helpen of stel je je juist op als observant? Het is allebei goed, als je het maar doelbewust doet. Voorheen dachten we wel eens dat het niet goed was om er alleen maar bij te gaan zitten. Nu weten we dat je juist door kinderen te observeren, ze ook heel goed kunt begeleiden.’

Tevreden?

‘Het lesgeven aan de kleuters is leuker geworden doordat er weer meer aandacht is voor spel. De kinderen leren bovendien vaardigheden die ze in groep 3 zo hard nodig hebben. Daar zijn we heel tevreden mee. Waar we binnen dit programma ook naar kijken is hoe we nog meer kunnen leren over executieve functies bij coöperatieve werkvormen. Daarmee trekken we de training ook door naar groep 3.’

Meer weten over De Kleine Kapitein?

De Kleine Kapitein is een programma dat is ontwikkeld door Sardes (Utrecht). Basisschool Pius X ontving in mei 2015 als eerste school in de regio het certificaat voor het voltooien van de training De Kleine Kapitein uit handen van trainster Tineke Boekhorst. Wil je meer weten over dit programma? Neem dan contact op met het team van Het Jonge Kind via jongekind@marant.nl.

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.