Joost van Berkel, hoofdbehandelaar dyslexie in gesprek met een van onze orthopedagogen over de dyslexiebehandeling. De dyslexiebehandelingen gaan over lezen en spelling. Onderdelen die voor kinde…
Datum: 10 oktober 2017
Hoe kun je het lezen extra leuk maken? Deze vraag hebben we gesteld aan de orthopedagogen van Marant. Zij hebben de volgende tips voor je:
Soms is het niet zo eenvoudig om kinderen meer te laten lezen. Om beter te leren lezen moeten er leesmeters gemaakt worden. Met de Leesmeter stimuleer je op een positieve manier de leesmotivatie van kinderen. Er zijn twee verschillende leesmeters: een voor 30 bladzijden en een voor 100. Het werkt simpel. Ieder kind krijgt een eigen leesmeter. Voor iedere bladzijde die zij lezen mogen zij een centimeter op de leesmeter inkleuren. Bedenk een leuke beloning die zij krijgen zodra ze 30 of 100 bladzijden gelezen hebben en de Leesmeter dus helemaal vol is. Handig voor thuis én in de klas. Je kunt de Leesmeter 30 bladzijden of de Leesmeter 100 bladzijden gratis downloaden via de link!
Je kunt hier een kant-en-klare leesbingo downloaden. Natuurlijk kun je ook altijd zelf een bingo maken van bijvoorbeeld de woorden die de desbetreffende week centraal staan.
Gebruik een dobbelsteen. Gooi de dobbelsteen tijdens het lezen van een tekst een aantal keer. Kijk hieronder wat je moet doen bij iedere worp (of nog leuker: verzin zelf opdrachten)!
Bereik de ‘veilige zone’! Probeer te lezen zonder fouten te maken. Maakt het kind een foutje, dan moet het kind opnieuw beginnen bij de dichtstbijzijnde ‘veilige zone’. Zet hiervoor strepen in de tekst na elke alinea of een aantal zinnen, zodat het opnieuw te lezen stuk tekst niet te groot is. Let op: doe dit niet bij kinderen die veel fouten maken in een tekst; dat kan erg frustrerend werken.
Lezen met gekke stemmetjes. Doe dit als ouder vooral ook een keer voor!
Als ouder een stukje voorlezen en expres een foutje maken. Kan het kind de fout ontdekken?
Neem een stukje tekst dat het kind voorleest op en beluister dit samen eens terug. Wat ging er al goed? Waar gaan we de volgende keer extra op letten?