Home » Artikelen » Zo maak je lezen extra leuk! [Tips]

Zo maak je lezen extra leuk! [Tips]

Datum: 10 oktober 2017

Hoe kun je het lezen extra leuk maken? Deze vraag hebben we gesteld aan de orthopedagogen van Marant. Zij hebben de volgende tips voor je:

Gebruik de leesmeter!

Soms is het niet zo eenvoudig om kinderen meer te laten lezen. Om beter te leren lezen moeten er leesmeters gemaakt worden. Met de Leesmeter stimuleer je op een positieve manier de leesmotivatie van kinderen. Het werkt simpel. Ieder kind krijgt een eigen leesmeter. Voor iedere bladzijde die ze lezen, mogen ze een centimeter op de leesmeter inkleuren. Bedenk een leuke beloning die zij krijgen zodra ze 100 bladzijden gelezen hebben en de Leesmeter dus helemaal vol is. Handig voor thuis én in de klas. Klik hier en download de Leesmeter-poster gratis!

Speel leesbingo!

 

Leesbingo

Je kunt hier een kant-en-klare leesbingo downloaden. Natuurlijk kun je ook altijd zelf een bingo maken van bijvoorbeeld de woorden die de desbetreffende week centraal staan.

Lezen met dobbelstenen

Gebruik een dobbelsteen. Gooi de dobbelsteen tijdens het lezen van een tekst een aantal keer. Kijk hieronder wat je moet doen bij iedere worp (of nog leuker: verzin zelf opdrachten)!

  • 1) zelf hardop voorlezen
  • 2) om en om een zin lezen
  • 3) papa of mama laten voorlezen
  • 4) samen hardop lezen
  • 5) om de beurt een woord lezen
  • 6) zelf hardop

Veilige zone

Bereik de ‘veilige zone’! Probeer te lezen zonder fouten te maken. Maakt het kind een foutje, dan moet het kind opnieuw beginnen bij de dichtstbijzijnde ‘veilige zone’. Zet hiervoor strepen in de tekst na elke alinea of een aantal zinnen, zodat het opnieuw te lezen stuk tekst niet te groot is. Let op: doe dit niet bij kinderen die veel fouten maken in een tekst; dat kan erg frustrerend werken.

Gekke stemmetjes

Lezen met gekke stemmetjes. Doe dit als ouder vooral ook een keer voor!

Voorlezen met foutjes

Als ouder een stukje voorlezen en expres een foutje maken. Kan het kind de fout ontdekken?

Maak een (geluids)opname

Neem een stukje tekst dat het kind voorleest op en beluister dit samen eens terug. Wat ging er al goed? Waar gaan we de volgende keer extra op letten?

We wensen je heel veel leesplezier!

Deel dit artikel
Auteurs

Liesan Koopman-Vriezekolk

Liesan is orthopedagoog bij Marant Behandelpraktijk. Zij houdt zich bezig met de diagnostiek van dyslexie. Daarnaast ondersteunt zij kinderen met leer- en gedragsproblemen.

Liesan is altijd gemo…

Meer over Liesan Koopman-Vriezekolk

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *