Home » Artikelen » Zet lezen in de klas eens op z’n kop!

Zet lezen in de klas eens op z'n kop!

Datum: 7 maart 2019

Vorige week had mijn jongste dochter twee dagen een invaller. De eerste dag een zingende. Juf Ank heeft dat zingen in de klas natuurlijk niet zelf bedacht. Deze invaljuf zou een ware bron van inspiratie voor haar zijn geweest. De tweede dag had de zingende juf al een andere klus en kwam er een andere juf. De verwachtingen waren extra hoog. Zou ze ook kunnen zingen? Het bleek geen muzikaal zangtalent te zijn, maar ze zette wel het lezen op zijn kop! Ze liet de kinderen namelijk letterlijk door een andere bril kijken.

Een regenboog bril

De eerste bril die de juf uit de tas haalde, was bij velen meteen de favoriet. Een heuse regenboogbril, ik verzin er zelf maar even een eenhoorn bij. Als je deze bril opzet, gebeurt er iets magisch. Je leest er namelijk prachtig mee voor. Mooi op toon, dit noem je met een moeilijk woord intonatie. Er kwam bijna muziek uit de teksten, zo prachtig kon je daarmee voorlezen.

De snelle bril

De tweede bril die uit de tas kwam, was een hele snelle. Zo’n gestroomlijnde wielrenbril. Als je die opzet, ga je zowaar vanzelf iets sneller lezen. Vooral bij de jongens was dit een grote hit. Daar had ze er wel een paar meer van mee mogen nemen. Je kon de bril alleen pas opzetten nadat je met de groene bril op had gelezen. Dat had de juf slim bedacht.

De groene bril

Met de groene bril op, moest je de woorden namelijk goed lezen. Wanneer het je gelukt was om de tekst goed te lezen, mocht je de snelle bril opzetten en kijken of je iets sneller kon lezen. De populariteit van de groene bril steeg ineens enorm! Vooruit dan maar, eerst de groene bril op en de tekst goed lezen met als doel die snelle bril.

Bril met stippen

De bril met stippen was ook al zo prachtig. Wanneer je met deze bril op leest, moet je goed stoppen wanneer je bij de punt bent. Die stippen op de bril bleken dus puntjes te zijn! Met deze bril op moet je dus niet meteen doorlezen na een zin, maar echt even stoppen bij het puntje.

Samen-leesbril

De laatste bril die ze uit haar tas toverde, had twee kleuren: rood en blauw. Deze bril moest je met zijn tweeën om de beurt opzetten. Eerst had de ene hem op en na iedere zin wisselde de bril van lezer en moest de ander met de bril op lezen. Je moest dus wel heel goed opletten wanneer je aan de beurt was en meelezen met de ander.

Wat een fantastisch idee van deze juf, zo had ze ineens een hele klas met enorm gemotiveerde kinderen die niet meer konden stoppen met lezen. Doordat ze de brillen natuurlijk eerst goed moest introduceren, kon ze gelijk verschillende leestechnieken demonstreren. Met deze nieuwe kijk op lezen was ze direct het rolmodel voor die kinderen. Ze liet de klas echt door een andere bril kijken en zette hiermee het lezen in de klas eens goed op zijn kop!

Heb je zelf nog ideeën voor leesbrillen? Deel ze dan vooral en vergeet niet de glazen vooraf uit de bril te halen!

Deel dit artikel
Auteurs

Sonja Bruggeman

Sonja Bruggeman is project- en relatiemanager bij Marant. Na een aantal jaren vooral op uitvoerend niveau te hebben gewerkt, richt ze zich tegenwoordig meer op de relaties en netwerken binnen en bu…

Meer over Sonja Bruggeman

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pierre

12 maart 2019

Wat een goed idee! Ik zou ook nog een bril met 'emoticons' voor willen stellen. En bril waarmee je de gevoelens in het verhaal goed kunt laten horen.