Home » Artikelen » De Luizenmoeder: Petje op voor de Kanjertraining! [Recap + tips]

De Luizenmoeder: Petje op voor de Kanjertraining! [Recap + tips]

Datum: 5 maart 2018

Voor jezelf opkomen en van je af bijten: daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, vinden ze op De Klimop. Juf Ank laat haar leerlingen kennismaken met de pestvogel, het bange konijntje en de tijger: ze krijgen Kanjertraining. Het is de bedoeling dat ze daarna beter in hun vel zitten en andere kinderen beter begrijpen, maar in de klas van juf Ank loopt het een beetje uit de hand. En op het schoolplein ook.

Floor is de laatste tijd nogal snel op haar teentjes getrapt. Volgens Luizenmoeder Hannah is dat niet alleen een negatief punt: ze wordt wat assertiever. Melanie en de rest van de schoolplein-gang zijn het daar niet mee eens: Floor is juist agressiever geworden. Wanneer Hannah verhaal gaat halen bij juf Ank, bevestigt Ank dit verhaal. Floor is getransformeerd van een bang muisje naar een agressieve aap met pestvogeltrekjes. Ze heeft een aantekening gekregen in de ‘Dit kan niet-map’. Vanaf nu begeeft Floor zich op glad ijs: nog zo’n aantekening en ze mag een ODD-test gaan maken.

De Luizenmoeder Kanjertraining
Floor mag wat assertiever worden, maar ook weer niet té. © AVROTROS

De kanjertraining heeft nogal invloed op het gedrag van de ouders op het schoolplein. Het loopt zelfs zo uit de hand dat Hannah en Melanie vechtend in de zandbak eindigen. Voor Ank is dit de aanleiding om de ruziënde moeders ook bij een kanjersessie te betrekken. Ieder moeder krijgt een rol en Ank speelt de tijger. Die is namelijk assertief maar niet agressief. Als Melanie geen goede pestvogel blijkt neemt Ank het wel even over. Dat loopt niet goed af: ze verliest zichzelf in haar eigen situatie en barst in tranen uit. Dat helpt beter dan alle kanjertrainingen bij elkaar: de moeders verenigen zich en de aantekening van Floor wordt uit de map gehaald.

De Luizenmoeder Kanjertraining
Eh… rustig maar Ank. © AVROTROS

Ondertussen bij Anton: de functioneringsgesprekken

Anton is ook snel op zijn teentjes getrapt, maar dan vanwege de jaarcijfers. Hij krijgt de begroting niet rond en wil dit op een behoorlijk personeelsonvriendelijke manier op te lossen. Hij probeert Helma het pensioen aan te praten (en gebruikt daarbij twee heerlijke AH-mokkagebakjes die bijna over de datum zijn als smeermiddel), wil salaris aftroggelen van juf Ank en krijgt het uiteindelijk voor elkaar om Volkert te ontslaan.

De Luizenmoeder Kanjertraining
Die Anton. Zomaar gebak halen voor je collega die al dertig jaar in dienst is! Wat lief! © AVROTROS

Wanneer Pjotr-Jan, directeur van De Koepel, dit hoort, valt hij bijna van zijn stoel. Volgens hem is Volkert de beste en goedkoopste kracht; door die te ontslaan los je geen problemen op maar creëer je ze. Anton probeert zijn beslissingen nog te verantwoorden door het first in – first out principe uit te leggen, maar zoals wij allemaal weten werkt dat in de supermarkt veel beter dan op een basisschool. Hij moet zijn excuses gaan maken aan Volkert en zelf een deel van zijn salaris inleveren zodat het gat in de begroting gedicht wordt.

Zo laat je een Kanjertraining succesvol verlopen

Op zich is het principe van een Kanjertraining heel goed: kinderen leren hoe het is om in de schoenen van een ander te staan en kunnen op een veilige manier uit hun comfort zone stappen. Ook de koppeling aan dieren is mooi: wanneer er kritiek wordt geleverd val je niet het kind af, maar een fictief dier. Het is makkelijker om te zeggen dat iemand zich als een aap gedraagt, dan als een irritant kind.

Een Kanjertraining kan, als je niet oppast, ook ontsporen. Drie tips om dat te voorkomen!

1. Creëer een veilige omgeving

Voordat je aan een training begint, is het belangrijk om een paar basisregels op te stellen. Hiermee creëer je een veilige omgeving. Bijvoorbeeld:

  • Wat we nu doen, is niet echt. Het is gespeeld.
  • We lachen elkaar niet uit.
  • Als je ‘stop’ zegt, dan stoppen we ook.

2. Stimuleer op een positieve manier

Juf Ank houdt het negatieve gedrag van haar leerlingen bij in de ‘Dit kan niet-map’. Door het negatieve te benoemen stimuleer je kinderen niet om hun gedrag te verbeteren. Veel beter zou het zijn om een ‘Wat knap!-map’ te maken, waarin je bijvoorbeeld schrijft dat het zo knap is dat een leerling wat assertiever is geworden.

3. Betrek ouders bij de training

Laat ouders weten wat je precies doet en wat het betekent als het kind het gedrag van een bepaald dier laat zien. Je bent samen met de ouders verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een kind; het houdt niet op bij de deur van de klas. Als je je zorgen maakt over het gedrag van een leerling, bespreek dit dan.

Wil je meer aandacht besteden aan sociaal emotionele ontwikkeling in de klas? Bij Marant Eduservice kun je veel les- en speelmaterialen lenen op dit gebied. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan Sonja Bruggeman en Céline Ploeger.

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Als onderdeel van de Marketing en Communicatie-afdeling schrijft en redigeert ze teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarna…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *