Home » Artikelen » Mindset: van ‘Ik kan het niet’ naar ‘Ik kan het nóg niet’ in 5 stappen

Mindset: van ‘Ik kan het niet’ naar ‘Ik kan het nóg niet’ in 5 stappen

Datum: 22 september 2021

Als kinderen vlak voor bijvoorbeeld een toets faalangstige gedachten hebben, kan dit liggen aan hun mindset. Mindset is de manier waarop we denken. Er zijn twee soorten mindsets: de vaste mindset (fixed mindset) en de groeimindset (growth mindset). Kinderen met een vaste mindset denken dat wat je wel en niet goed kunt vaststaat; je bent bijvoorbeeld goed in rekenen óf je bent er niet goed in. Kinderen met een groeimindset zien de wereld minder zwart-wit. Zij denken: iets waar je op dit moment niet zo goed in bent, kun je leren en je kunt altijd beter worden in iets.

Als jouw kind een vaste mindset heeft en het idee heeft dat hij of zij ergens slecht in is, kan dit juist alleen maar meer spanning opleveren voor toetsen of opdrachten die lastig zijn. Kinderen met een vaste mindset geven de moeilijke opdracht het liefst op en doen bij voorkeur iets waarvan ze weten dat ze er goed in zijn. Kinderen met een groeimindset willen juist de uitdaging aangaan om moeilijke opdrachten uit te proberen en er beter in te worden.

Hieronder vind je 5 tips om je kind te helpen als hij of zij een vaste mindset heeft.

1.      Geef feedback gericht op groei

Als een kind altijd wordt beloond op hoe goed hij een opdracht heeft gemaakt, zal hij eerder een vaste mindset ontwikkelen. Als een kind ook wordt beloond op de inzet die hij heeft geleverd, wordt de nadruk meer gelegd op het aangaan van de uitdaging en de groei die hij heeft doorgemaakt.

Onderzoekster Carol Dweck heeft in een experiment kinderen onderzocht die moeilijke opdrachten moesten doen. Daarbij kregen ze ofwel feedback gericht op hoe slim ze waren als ze het goed deden, ofwel op hoe goed ze hun best hadden gedaan. De groep die feedback kreeg over hoe goed ze hun best hadden gedaan, wilde daarna graag nog meer uitdagende oefeningen doen. De groep die feedback kreeg op hoe slim ze waren, wilde liever de makkelijkere opdrachten nog eens doen. Dit omdat ze wisten dat ze die zeker weten konden en bang waren de moeilijkere opdrachten niet te kunnen. Het experiment wordt uitgelegd in dit filmpje.

2.      Maak het leerproces bespreekbaar

Kinderen met een vaste mindset zijn vaak wat angstiger voor uitdagendere opdrachten. Het is voor hen belangrijk in te zien dat hoe meer je oefent, hoe beter je ergens in wordt. Maak daarom het leerproces bespreekbaar met hen. Als je iets nieuws hebt geleerd kun je bespreken hoe moeilijk die vaardigheid voorheen was en hoe het je nu afgaat. Dit filmpje kan ook helpen om te laten zien dat je altijd even moet oefenen voordat je iets kunt. Zo werkt het nu eenmaal in je hersenen. Het is niet zo dat je iets meteen móet kunnen!

3.      Bespreek de leerkuil

De leerkuil is een kuil die je in het onderstaande plaatje ziet. Deze kuil laat zien dat je eerst een stukje moet zakken voor je iets nieuws leert. Het is nodig om even door te zetten en waarschijnlijk wil je op het diepste punt stoppen met de opdracht, maar je kunt er wel weer uit klimmen. Dan leer je uiteindelijk iets nieuws. Als je meteen over de kuil kunt springen, heb je niets nieuws geleerd, want dan kon je het al. Bespreek bijvoorbeeld eens met je kind wanneer hij of zij in de leerkuil zat en hoe hij of zij er toen uit is gekomen. Ook tijdens lastige opdrachten kun je de leerkuil erbij pakken en samen bekijken waar je nu zit in de leerkuil.

 

4.      Maak ook als ouder je eigen groei bespreekbaar

Kinderen hebben vaak het gevoel dat hun ouders alles al kunnen en alles perfect doen. Dat legt soms ook een druk op kinderen dat het goed moet. Als je bespreekbaar maakt wat je zelf vroeger lastig vond, of nu nog steeds, kan dit kinderen helpen inzien dat het niet meteen perfect hoeft. Als papa of mama ook nog een foutje maakt, is het helemaal niet erg om nog foutjes te maken. Je leert er alleen maar van!

5.      Benadruk sterke eigenschappen

Tot slot blijft het altijd belangrijk de sterke punten van je kind te benadrukken. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een ‘sterke-kanten-poster’ te maken of door je kind mensen te laten interviewen over hem of haar. Laat je kind bijvoorbeeld eens aan opa en oma vragen om hem of haar in drie woorden te omschrijven.

Meer weten?

Wil je meer weten over Mindset? Onderzoekster Carol Dweck, de grondlegger van de mindset, vertelt er hier meer over in haar TED-talk.

Deel dit artikel
Auteurs

Maaike ten Buuren

Maaike is orthopedagoog bij Marant Behandelpraktijk. Ze ondersteunt kinderen met leerproblemen door middel van behandelingen op het gebied van lezen en spellen.

Naast haar opleiding tot orthoped…

Meer over Maaike ten Buuren

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *