Home » Artikelen » De nieuwste ICT-mogelijkheden in het onderwijs

De nieuwste ICT-mogelijkheden in het onderwijs

Datum: 10 april 2017

Computers en tablets zijn niet meer weg te denken uit het moderne onderwijs: bijna iedere school maakt gebruik van ICT. Alfred van Bergen vertelde in zijn inspiratiesessie op de Marant Onderbouwdag over de mogelijkheden van ICT bij het aanbieden van gepersonaliseerd onderwijs.

Volgens Alfred kan ICT een grote steun zijn in het onderwijs, mits je weet hoe en wanneer je het in kunt zetten. ICT is geen doel op zich, maar een middel! Je kunt het bijvoorbeeld inzetten om kinderen te helpen focussen, zodat het leereffect groter is.

Hieronder staan een aantal digitale hulpmiddelen die je als leerkracht kunt gebruiken in het onderwijs. Wil je hier meer informatie over? Neem dan eens contact op met Marant Interstudie!

Kahoot

Met Kahoot kun je online een toets of quiz maken en deze door de leerlingen laten invullen. Het student-response systeem werkt op laptops, desktops, tablets en smartphones. Het stelt je in staat om een serie meerkeuzevragen (quiz), meningsvragen of enquêtevragen te maken die de leerlingen vervolgens kunnen beantwoorden. Kijk hier voor meer informatie.

Osmo

Uit onderzoek is gebleken dat digitale hulpmiddelen in combinatie met daadwerkelijk handelen (iets tekenen, opschrijven of bouwen) het meest effectief is in het leerproces. Osmo is een digitaal hulpmiddel dat hier perfect bij aansluit. Dankzij een iPad-standaardje en een cameraatje (die je over de camera van de iPad schuift) kan de tablet volgen wat een leerling aan het doen is en of hij/zij de opdracht goed uitvoert. Een voorbeeld hiervan is een tangram maken: op de iPad ziet de leerling welk figuur hij met fysieke stukken (die voor zijn neus liggen) moet maken. Als het figuur goed is, geeft de iPad een seintje en gaat de leerling door naar de volgende opdracht. Osmo kan dus de leerkracht voor een groot deel ontlasten! Kijk hier voor meer informatie.

Letterschool

Dankzij Letterschool raken kinderen vertrouwd met letters en cijfers. De vrolijke app introduceert letters, laat kinderen de letters aanraken, overtrekken en schrijven, en vertelt welke woorden met deze letters beginnen. Kijk hier voor meer informatie.

Snappet

Snappet is een adaptief onderwijsplatform dat elk kind uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen. In Snappet staan meer dan 1 miljoen opgaven die aansluiten op bestaande lesmethoden. Het platform biedt leerlingen de mogelijkheid om aan hun eigen leerdoelen te werken op hun eigen niveau. Bij adaptieve opgaven wordt de uitdaging van de opgaven aangepast op de leerbehoeften van de leerling. Dat betekent dat iedere leerling werkt op zijn eigen niveau. Op basis van de resultaten van alle eerder gemaakte opgaven selecteert het systeem steeds de opgaven die het best passen bij die leerling en zijn niveau. Kijk hier voor meer informatie.

Meer inspiratie

Wil je nog meer inspiratie voor ICT in het onderwijs? Kijk dan eens hier:

Meer informatie

Wil je meer informatie over de nieuwste ICT-trends in het onderwijs, of wil je weten hoe jouw school ICT kan omarmen? Neem dan contact met ons op via e-mail.

Meer over de Marant Onderbouwdag

De Marant Onderbouwdag vond plaats op woensdag 29 maart in Berg en Dal. Het thema dit jaar was ‘Balanceren tussen kind en groep’. Bekijk hieronder een impressie van deze dag. Kijk voor meer informatie over de Marant Onderbouwdag op onderbouwdag.nl.

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.