Home » Artikelen » Ouderbetrokkenheid 3.0

Ouderbetrokkenheid 3.0

Datum: 12 september 2016

Onlangs nam ik deel aan het nationaal congres Onderwijs en Jeugdhulp. De spreker en stalmeester van die dag Peter de Vries, niet te verwarren met Peter R de Vries zette me aan het denken. Hij bracht bij ons ouderbetrokkenheid 3.0 aan het licht en deed dat met passie en humor. Dat werkt altijd bij mij. Wat is nu precies ouderbetrokkenheid 3.0 en hoe is die optimaal? Wat is het verschil tussen kwaliteit en tevredenheid en wat bied je nou het liefste? Bij mijn werk speelt de ouder een grote rol en ik voelde me dan ook meteen aangesproken. Ook natuurlijk omdat ik zelf ouder ben. Doen wij er alles aan om ouders op een 3.0 manier te betrekken?

Ouders hebben de regie

Je hoort het steeds vaker, wijkteams moeten de regie pakken: 1 plan, 1 kind, 1 gezin 1 de regie. Best raar als je bedenkt dat ouders de regie al hebben en daar moet die ook blijven. Ouders kennen hun kind het beste en handelen zoveel mogelijk in het belang van hun kind. Sommige ouders kunnen daarbij wel wat steun gebruiken, dat is iets anders. Maar uiteindelijk zijn het de ouders die 24 uur bij hun kind zijn en in de uitvoering meedraaien. Die de lijnen aan elkaar kunnen knopen en die uiteindelijk versterkt moeten worden of leren hoe ze hun kind (weer) kunnen zelf versterken.

Van Informeren, reageren naar samenwerken

In een aantal jaren zijn we van elkaar informeren 1.0 , naar reageren 2.0 naar samenwerken 3.0 gegaan. Een ontwikkeling waarin we elkaar meer en meer zijn gaan waarderen, betrekken en partners zijn geworden. Deze trend is begonnen in het onderwijs. Daar hebben we als ouders al een actieve rol ingenomen. Bij externe hulpverleners of dokters in het ziekenhuis moeten we nog naar een 3.0 gaan. Daarin nemen we als ouders toch vaak de luisterende 1.0 houding aan. We laten ons vertellen wat het beste is voor ons kind en vergeten af en toe de regie te pakken. Ik denk ook echt dat daar nog een aantal slagen te halen zijn in de betrokkenheid.

Tevredenheid versus kwaliteit

We meten ieder jaar klanttevredenheid. Maar willen we nog wel tevredenheid meten? Na de maaltijd thuis neem je ook geen maaltijdtevredenheidsonderzoek af. Soms gaat het om kwaliteit! Peter gaf het zelf mooi aan, we gaan van: onderweg naar een tevreden klant, naar alweer onderweg met een vracht kwaliteit. Een hoge kwaliteit van zorg vertaalt zich niet altijd voor een hoge tevredenheid. Een onderzoek kan uitkomsten hebben die grote effecten heeft op de schoolloopbaan van je kind. Een behandeling kan toch minder effect hebben dan we vooraf hadden gehoopt. Dat wil niet zeggen dat de kwaliteit daarmee minder is. Belangrijk is dan hoe je ouders mee hebt kunnen nemen in de uitkomsten. Hoe je ze hebt betrokken in de genomen stappen. Hoe je deelgenoot van het probleem bent geworden. Samen komen tot een oplossing waarmee het kind geholpen is. Dat is wat je uiteindelijk wil bereiken en wil meten.

Ouderbetrokkenheid 3.0

Binnen de verschillende behandelingen die we bij Marant bieden geven we ook altijd aan, we redden het niet met een uur in de week. Het systeem rondom het kind moet erbij betrokken worden. Ouders en school moeten niet alleen op de hoogte zijn maar worden partners in de ontwikkeling. Aan ons de taak om ze te helpen het kind te helpen. Extra uitleg bij thuisopdrachten, spelling werk dat op school gedaan kan worden. Maar ook de taal van de school in je opdrachten meenemen en informatie met alle betrokken delen. Filmpjes maken en delen en via een online programma iedereen ondersteunen, we zijn al een heel eind. Volgens mij zijn we nooit klaar.

Ouderbetrokkenheid 3.0 ik ben voor! En stiekem zijn we toch heel blij met de uitslag van onze klanttevredenheid van 2016 een 8.6 (!) voor onze behandelaars. Dat is een kwaliteit waar we tevreden over zijn!! Laten we elkaar vooral blijven betrekken en het gesprek voeren over tevredenheid en kwaliteit dan maken we samen ouderbetrokkenheid 4.0, ik kan niet wachten!

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.