Home » Artikelen » OZL: Het bijzondere verhaal van vluchtkind en dialyse-patiënt Yael (5)

OZL: Het bijzondere verhaal van vluchtkind en dialyse-patiënt Yael (5)

Datum: 26 maart 2018

Het werk van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) is iedere dag anders. Meestal werk je met zieke leerlingen die in Nederland geboren zijn, maar het kan ook voorkomen dat een ‘nieuwkomer’ (of ‘vluchtkind’) met een chronische ziekte extra onderwijsondersteuning nodig heeft. Zo konden we onlangs de school van Yael* (5), een vluchtkind uit Syrië met ernstig nierfalen, helpen. Consulent OZL Dorry Sleutels vertelt.

“Yael is een kleuter die al zijn hele leven nierproblemen heeft. Al tijdens de zwangerschap werd duidelijk dat hij nierfalen had. Zijn ouders zijn gevlucht uit Syrië en kwamen na een lange reis in Nederland aan. Sinds Yael in Nederland is, krijgt hij drie keer per week nierdialyse. De andere twee dagen van de (school)week gaat hij gewoon naar school. Hij zit in een speciale schakelklas voor vluchtkinderen om zo snel mogelijk de Nederlandse taal te leren.”

Spelen in het ziekenhuis

“In het ziekenhuis krijgt Yael les aan bed van een consulent Educatieve Voorziening (EV). Ook komt er een pedagogisch medewerker langs die een spelletje met hem doet. De consulent EV en de pedagogisch medewerker zorgen ervoor dat Yael een zo fijn mogelijke tijd heeft én dat de activiteiten in het ziekenhuis en op school bij elkaar aansluiten. De bewegingsruimte van Yael is wel beperkt als hij aan de dialyse ligt: hij ligt op bed en de omgeving moet voldoen aan de hygiënische normen van het ziekenhuis. Ontdekkend leren (met bladeren, zand, water en een bouwhoek) zit er dus niet in op de nierdialyse. Op de dagen dat Yael naar school gaat, wil hij dolgraag met heel zijn lijf leren, zoals elke kleuter. Hij zit dan te popelen om te spelen, ook met de andere kinderen.”

Samen observeren

“De leerkracht van Yael merkte dat Yael tekort kwam in het aanbod dat ze kon bieden in haar klas en besloot OZL in te schakelen. Omdat ernstig nierfalen een chronische ziekte is totdat er ooit een niertransplantatie komt, heb ik direct geadviseerd om een zorgarrangement aan te vragen. Dat vond school ook een goed idee. Samen met de leerkracht kon ik bepalen waar Yael behoefte aan had.

Yael heeft bijvoorbeeld veel interactief taalonderwijs nodig; activiteiten die het gebruik van taal ontlokken zoals werken met de verteltafel. Ook viel op dat hij erg graag wilde spelen met andere kinderen. In het ziekenhuis werkt hij natuurlijk alleen met volwassenen. Daarnaast zagen we dat Yael nog niet zo houdt van activiteiten met fijne motoriek. Ook daar wordt nu spelenderwijs meer aandacht aan besteed.”

Je hoeft het niet alleen te doen

De leerkracht van Yael heeft nu extra handen in de klas om Yael in een klein groepje extra ondersteuning te bieden, maar ze had de hulpvraag al veel eerder mogen stellen. Dorry: “Wanneer een leerling met een chronische ziekte een achterstand heeft of een achterstand oploopt, kan een school contact opnemen met een OZL-consulent. We kijken dan samen hoe we een leerling kunnen helpen. In het geval van Yael werd OZL ‘pas’ in groep 2 aangevraagd. Juist bij de kleuters kan extra ondersteuning zo belangrijk zijn. Schroom als school dus niet om OZL aan te vragen; samen bekijken we hoe er onderwijsondersteuning op maat geboden kan worden. Je hoeft het niet alleen te doen!”

Een nieuwe nier!

En hoe is het nu met Yael? “Heel goed! Ik kreeg pas het goede nieuws te horen dat hij zeer binnenkort een nieuwe nier krijgt. Daarna zal hij nog even teruggaan naar de schakelklas, maar de verwachting is dat hij vervolgens kan doorstromen naar het reguliere onderwijs. Mede dankzij OZL is zijn achterstand beperkt gebleven.”

Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL)

Als je ziek bent, lijkt alles in je leven te veranderen. Even geen patiënt maar gewoon leerling zijn, is dan heel prettig. Wij helpen leerlingen, hun ouders en scholen bij de invulling van het onderwijs als een leerling ziek is. Afhankelijk van de vraag kan ondersteuning worden geboden. Het traject zal daarbij maximaal drie maanden duren. Natuurlijk is het altijd maatwerk: je kunt niet van tevoren voorspellen hoelang een leerling ziek zal zijn en de behoefte aan ondersteuning kan ook veranderen. Bij een chronische aandoening kunnen we adviseren bij de aanvraag van een zorgarrangement.

Meer informatie over Onderwijsondersteuning voor Zieke Leerlingen vind je hier.

*De naam Yael is gefingeerd en het jongetje op de foto is niet Yael. 

Deel dit artikel
Auteurs

Dorry Sleutels

Dorry Sleutels is consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen bij Marant Behandelpraktijk. Zij adviseert  en ondersteunt scholen bij het bieden van passend onderwijs voor ernstig zieke, chr…

Meer over Dorry Sleutels

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *