Home » Artikelen » OZL: Wiskunde vanaf de bank met Sem

OZL: Wiskunde vanaf de bank met Sem

Datum: 16 mei 2018

Het werk van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) is iedere dag anders. Soms heb je te maken met vragen van een school over een kleuter die nierfalen heeft, de andere keer zit je met een zieke tiener aan tafel om zijn leerplan door te spreken. Een tijdje geleden mochten we Sem (nu 15) begeleiden in de overgang naar de middelbare school, middenin een roerige zomer. Consulent OZL Dorry Sleutels vertelt.

Dorry: “Sem werd ernstig ziek toen ze in groep acht zat. Ze bleek leukemie te hebben; een heftige diagnose voor zo’n jonge meid. Ze kon niet meer naar school en ook de overgang naar de middelbare school was even onzeker. In de zomervakantie zou Sem namelijk een stamceltransplantatie moeten ondergaan. Omdat Sem in die periode veel in het ziekenhuis lag, vroeg de school van Sem aan mij (en ook een collega-consulent OZL van het ziekenhuis) om mee te denken over het antwoord op de vraag: Wat is voor Sem nu passend onderwijs in de laatste fase van groep 8?

Omdat Sem graag de lessen wilde blijven volgen en contact met haar klasgenoten wilde hebben tijdens haar opname in het ziekenhuis, hebben we besloten om KlasseContact in te zetten. Het apparaat zou ook na de zomervakantie, als Sem fit genoeg zou zijn om aan de middelbare school te beginnen, ingezet kunnen worden op het voortgezet onderwijs.”

Sem

Eindmusical vanuit bed

Voor de zomervakantie kon Sem via KlasseContact de eindmusical van haar klas zien in het ziekenhuis. Daarna werd ze behandeld. De stamceltransplantatie verliep gelukkig goed. Zo goed, dat Sem na de zomervakantie graag op haar nieuwe middelbare school wilde beginnen. Dat vergde natuurlijk wel wat aanpassingen, want ze zou in eerste instantie niet fysiek naar school toe kunnen vanwege haar conditie. Dorry: “De middelbare school heeft toen aan mij gevraagd om mee te denken over het passend maken van het onderwijs aan Sem. Het was daarbij handig dat ik via de basisschool al bij Sem betrokken was.”

Buddy’s

Dorry: “Samen met Sem besloten we dat ze een paar buddy’s zou krijgen. Deze buddy’s waren verantwoordelijk voor het verplaatsen van KlasseContact naar de verschillende lokalen. Ook kwamen deze buddy’s naar het huis van Sem om samen huiswerk te maken. Ook de mentor kwam regelmatig naar Sem toe. Sem kon (via KlasseContact) de lessen volgen, maar ook samen met haar klasgenoten aan opdrachten werken. De toetsen kon Sem ook thuis maken. De mentor hield, samen met de zorgcoördinator, de voortgang van Sem goed in de gaten. Ook werd het energieniveau en de belasting van Sem gemonitord. Zo konden we wekelijks het schoolwerk doseren.”

Bodyguards

Gelukkig ging Sem goed vooruit. Na een half jaar kon ze weer naar school en kon ze eindelijk al haar klasgenoten en docenten in het echt ontmoeten. Haar buddy’s bleven nog even dicht in haar buurt: ze werden haar bodyguards, droegen haar tas en zorgden ervoor dat ze de ruimte kreeg die ze nodig had. Dorry: “Dat deze aanpak heeft gewerkt bleek wel uit het feit dat Sem in de zomer gewoon over ging naar de tweede klas. Wat was ik trots op het harde werken en het doorzettingsvermogen van Sem!”

Ontroerende film

Sem is ook te zien in de jubileumfilm van KPN Mooiste Contact Fonds. Je ziet hoe ze vanaf de bank tóch de lessen kan volgen. Bekijk de ontroerende film hieronder.

Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) biedt altijd maatwerk

Als je ziek bent, lijkt alles in je leven te veranderen. Even geen patiënt maar gewoon leerling zijn, is dan heel prettig. Wij helpen leerlingen, hun ouders en scholen bij de invulling van het onderwijs als een leerling ziek is. Afhankelijk van de vraag kan ondersteuning worden geboden. Het traject zal daarbij maximaal drie maanden duren. Natuurlijk is het altijd maatwerk: je kunt niet van tevoren voorspellen hoelang een leerling ziek zal zijn en de behoefde aan ondersteuning kan ook veranderen. Bij een chronische aandoening kunnen we adviseren bij de aanvraag van een zorgarrangement.

De dienstverlening OZL kan het volgende inhouden:

  • Scholen en ouders begeleiden in het omgaan met de zieke leerling en contacten onderhouden met betrokkenen rond de zieke leerling en de behandeling.
  • Opstellen van een zorgplan op maat voor de zieke leerling met daarin opgenomen welke onderwijskundige begeleiding wordt ingezet.
  • Advisering van scholen over medicijngebruik en medische handelingen
  • Beoordelen of de inzet van KlasseContact zinvol is, de plaatsing ervan op school begeleiden en de inzet monitoren
  • Advisering aan het samenwerkingsverband en de school over voortzetting van de extra onderwijskundige begeleiding voor de zieke leerling gedurende een langere periode en het aanvragen van het zorgarrangement
  • Coördineren van didactische ondersteuning van de zieke leerling, als die fysiek niet naar school kan.

Onderwijs dat past

Ben of ken jij een jongere tussen de 10 en 16 jaar die chronisch ziek is? Onderwijs dat past is een platform dat speciaal voor deze doelgroep is gemaakt. Je vindt de informatiebrochure hier.

Meer informatie

Meer informatie over Onderwijsondersteuning voor Zieke Leerlingen vind je hier.

Deel dit artikel
Auteurs

Dorry Sleutels

Dorry Sleutels is consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen bij Marant Behandelpraktijk. Zij adviseert  en ondersteunt scholen bij het bieden van passend onderwijs voor ernstig zieke, chr…

Meer over Dorry Sleutels

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *