Home » Artikelen » Professionalisering VO docenten

Professionalisering VO docenten

Datum: 18 november 2015

Marant onderzoekt professionalisering VO docenten

Marant Interstudie coacht in opdracht van scholen docenten in het Voortgezet Onderwijs die niet voldoende functioneren. Marant onderzocht of het mogelijk is een verbetertraject te ontwikkelen om juist die VO docenten te professionaliseren. Het onderzoek is uitgevoerd door student Opleidingskunde Marike van Wezenberg-Plas onder begeleiding van Marant expert Petra van Oorschot

Kenmerken van onvoldoende functionerende docenten

Het onderzoek richt zich op het vinden van overeenkomstige kenmerken van docenten in het VO die niet voldoende functioneren. Met deze kenmerken wordt bepaald welke inhoud een verbetertraject moet hebben om tegemoet te komen aan de vraag van scholen. Die informatie wil Marant Interstudie gebruiken om een verbetertraject te ontwikkelen.

Conclusie

De conclusie van dit onderzoek is echter dat de problematieken van (niet bekwame) VO docenten heel divers zijn. Naast het niet goed functioneren op een of meerdere componenten van de SBL competenties (Stichting Beroepskwaliteit Leraren), spelen ook andere oorzaken een rol bij het niet voldoende functioneren van de docent. Vaak gaat het dan om persoonlijke zaken als privéomstandigheden en, persoonlijkheidskenmerken of een combinatie daarvan. Een belangrijk overeenkomstig kenmerk is dat docenten niet altijd beschikken over reflecterend vermogen. Ze kunnen onvoldoende reflecteren op hun houding en gedrag en zien niet of nauwelijks hun eigen aandeel in de situaties binnen of buiten de klas die problemen veroorzaken (externe attributie).

Professionaliseren!

Het blijkt niet zinvol om een gemeenschappelijk verbetertraject aan te bieden. Het begeleiden van de docent zal individueel plaats moeten vinden. In dat geval is een coachingstraject op maat dan de uitkomst om de docent te professionaliseren.
Wel geeft dit onderzoek inzicht in de oorzaken en achtergronden van docenten die niet voldoende functioneren en hoe scholen hier het best mee om kunnen gaan. Bovendien biedt het onderzoek handvatten in hoe juist te voorkomen dat een docent onvoldoende functioneert of hoe ze zich kunnen anticiperen mocht een dergelijke situatie zich voordoen.

Meer weten?

Wil je het hele rapport lezen? Neem dan contact op met onze senior trainer/adviseur en coach Petra van Oorschot (e-mail) voor informatie omtrent verbetertrajecten voor VO docenten.

Deel dit artikel
Auteurs

Petra van Oorschot

Petra van Oorschot is senior trainer adviseur en gecertificeerd coach bij Marant Interstudie. Het Voortgezet Onderwijs is haar favoriete werkomgeving. Vanaf de functiemix traint Petra docenten om d…

Meer over Petra van Oorschot

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.