Home » Artikelen » Schoolleider van buiten het onderwijs: Margriet de Leeuw

Schoolleider van buiten het onderwijs: Margriet de Leeuw

Datum: 19 december 2017

De meeste schoolleiders en -directeuren hebben een achtergrond in het onderwijs. Ze hebben vaak jaren voor de klas gestaan, zijn team- of afdelingsleider geweest en kennen het klappen van de zweep op het moment dat ze schoolleider worden. Toch hoef je geen onderwijsachtergrond te hebben om schoolleider te worden. Sterker nog: met werkervaring in een heel andere sector kijk je met frisse ogen naar het reilen en zeilen op een school. Margriet de Leeuw is zo’n schoolleider van buiten het onderwijs. Na een opleiding tot ‘Schoolleider 3.0’ kon ze aan de slag op Katholieke Jenaplan Basisschool De Korf in Apeldoorn. We zochten haar op en spraken haar over haar carrièreswitch.

Margriet: “Ik ben ooit begonnen als docent nadat ik Nederlandse Taal en Letterkunde had gestudeerd. Erg lang heb ik echter niet voor de klas gestaan; ik wilde graag wat meer verantwoordelijkheden. Ik ben de welzijnskant opgegaan en heb managementervaring opgedaan als coördinator van een vrijwilligerscentrale. Vervolgens werd ik directeur van Vrijwilligers Netwerk Veenendaal, een steunorganisatie voor vrijwilligerswerk, maatschappelijke participatie, sociale activering en informele zorg. Het was een leerzame tijd waarin ik op beleidsmatig en operationeel gebied veel heb kunnen realiseren. Helaas werd de organisatie als gevolg van nieuwe wetgeving en Europese aanbestedingen eind 2014 opgeheven. Dat was erg jammer, maar het bood ook mogelijkheden: ik kreeg budget voor scholing en kon nadenken over wat ik met mijn carrière wilde.”

Een carrièreswitch

Hoewel Margriet op dat moment ruim 15 jaar niet in het onderwijs werkzaam was geweest, bleef de sector toch trekken. Ze besloot het roer om te gooien en haar budget in te zetten voor de eenjarige opleiding tot ‘Schoolleider 3.0 van buiten het onderwijs’ dat wordt aangeboden door MijnID.nu en Marant. Margriet: “Dat is een goede keuze geweest, ondanks dat het best aanpoten was. Samen met vier anderen werd ik in korte tijd klaargestoomd voor het schoolleiderschap. Eens in de twee weken vond een opleidingsdag plaats. Daarnaast was ik druk met zelfstudie en het maken van opdrachten.”

De opleiding bestaat uit modules waar opdrachten aan gekoppeld zijn. Zo wordt er ruim aandacht besteed aan persoonlijke leiderschap: hoe zit je in elkaar en wat vind je belangrijk? Wat is je onderwijskundige visie en hoe geef je daar vorm aan? Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan praktische zaken: hoe maak je bijvoorbeeld een begroting, hoe voer je oudergesprekken en hoe interpreteer je leerlinggegevens, cijfers en trendanalyses? Daarnaast hebben Margriet en haar groepsgenoten veel gereflecteerd (op zichzelf en op elkaar), vakliteratuur gelezen, actuele onderwerpen uit het onderwijs besproken en een eigen onderzoek opgezet.

Van directeur naar stagiair

Margriet: “Tijdens de opleiding liep ik ook stage; in mijn geval bij drie verschillende scholen. Ik wilde zo te weten komen waar ik het meest affiniteit mee had: het speciaal onderwijs, basisonderwijs of middelbaar onderwijs. Het was overigens wel gek om ineens weer de stagiair te zijn, na zoveel jaar directeur te zijn geweest. Gelukkig mocht ik overal op gelijkwaardig niveau meedenken en mijn onderzoek uitvoeren.”

De afronding van de studie bestond uit een presentatie over haar persoonlijk leiderschap en onderwijsvisie voor haar medestudenten en een examencommissie. Margriet: “Ik was erg zenuwachtig, maar al het harde werken bleek niet voor niets: ik ben cum laude afgestudeerd! Na twee en een halve maand kwam de kroon op mijn werk in de vorm van een baan als schoolleider. Sinds augustus 2016 werk ik als schoolleider op Basisschool De Korf, een kleine Jenaplanschool in Apeldoorn. Deze school is een samenleving in het klein, waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven-leren-leven.”

Met andere ogen

Op de vraag of het voordelen met zich meebrengt, zo’n schoolleider van buiten het onderwijs als directeur, antwoordt Margriet instemmend. “Ik merk dat ik met andere ogen naar sommige vraagstukken kijk. Neem nou de werkdruk: ja, die is hoog, maar de interne organisatie van scholen is vaak ook niet ideaal. Ik leg liever daar mijn focus op dan dat ik de verantwoordelijkheid bij anderen leg. Zo werk ik aan formats en probeer ik bepaalde dingen te standaardiseren, zodat hetzelfde werk maar één keer gedaan hoeft te worden. Ook maak ik mij sterk voor de zichtbaarheid van de school. Het onderwijs is vaak naar binnen gericht, terwijl je je als school juist aan de gemeenschap en aan de buitenwereld zou moeten verbinden!”

Collega Tjin Li Wang, intern begeleider (IB’er) op De Korf, loopt langs en beaamt wat Margriet zegt. “Margriet gebruikt haar kennis uit haar vorige functies en past het toe op het onderwijs. Ze heeft een duidelijke visie en komt met nieuwe ideeën. Daarnaast is het gewoon een goede leidinggevende, wat eigenlijk het belangrijkst is als schoolleider. Ons team kwam uit een onrustige periode, maar Margriet heeft een veilige haven gecreëerd en ervoor gezorgd dat we weer een hechte groep werden.”

Een sprong in het diepe

Is de opleiding Schoolleider 3.0 van buiten het onderwijs geschikt voor iedereen? Margriet denkt even na. “Niet voor iedereen. De meeste deelnemers waren al leidinggevende of directeur van een organisatie. De opleiders gaan ervan uit dat je wel leiding kunt geven; je haakt namelijk in op een vrij hoog niveau van leidinggeven. En je moet je echt onder willen dompelen in een nieuwe sector. Je moet in het diepe durven springen!”

Meer informatie

De opleiding Schoolleider 3.0 van buiten het onderwijs wordt aangeboden door MijnID.nu in samenwerking met Marant.

Voor inhoudelijke en praktische vragen kun je contact opnemen met Anne Jan van den Dool via  of door te bellen met 055 579 55 12.

Wil je je direct aanmelden? Klik dan hier.

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Als onderdeel van de Marketing en Communicatie-afdeling schrijft en redigeert ze teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarna…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *