Home » Artikelen » Schoolleider van buiten het onderwijs: Mathijs van Londen

Schoolleider van buiten het onderwijs: Mathijs van Londen

Datum: 27 februari 2018

De meeste schoolleiders en -directeuren hebben een achtergrond in het onderwijs. Ze hebben vaak jaren voor de klas gestaan, zijn team- of afdelingsleider geweest en kennen het klappen van de zweep op het moment dat ze schoolleider worden. Toch hoef je geen onderwijsachtergrond te hebben om schoolleider te worden. Sterker nog: met werkervaring in een heel andere sector kijk je met frisse ogen naar het reilen en zeilen op een school. Mathijs van Londen is zo’n schoolleider van buiten het onderwijs. Na een opleiding tot ‘Schoolleider 3.0’ kon hij aan de slag op basisschool ’t Panorama in Arnhem. We zochten hem op en spraken hem over zijn carrièreswitch.

Boven Mathijs’ bureau hangt zijn onderwijskundig opdracht: een visie die hij voor zichzelf gecreëerd heeft. Op deze manier wordt hij daar dagelijks aan herinnerd. Niet dat dat echt nodig is: Mathijs is een jonge schoolleider, vol energie en goede ideeën. Hij streeft dagelijks naar zo goed mogelijk onderwijs, zowel voor zijn leerlingen als zijn leerkrachten.

‘Iets’ meegeven

Het faciliteren van goede omstandigheden en anderen laten groeien is een rode draad in het werkende leven van Mathijs. Hij vertelt: “Toen ik jong was heb ik kampen in Zweden begeleid en veel met vluchtelingenkinderen gewerkt. Daarna ben ik de leidinggevende kant op gegaan en heb ik in de particuliere thuiszorg en de kinderopvang gewerkt. Ik heb altijd de behoefte gehad om ‘iets’ aan anderen mee te geven. Mensen zeiden wel vaker dat ik het in mij had om schoolleider te worden, maar ik dacht dat je daarvoor een Pabo-diploma moest hebben. Toen het bij mijn vorige werkgever wat minder ging en ik de mogelijkheid kreeg om mij om te scholen, heb ik die kans met beide handen aangegrepen. Ik ontdekte dat ik via MijnID.nu een eenjarige opleiding tot schoolleider kon volgen. Dit kan via meerdere partijen, maar de meerwaarde van MijnID.nu zat hem voor mij in de insteek om mijn kennis en ervaring, opgedaan in het bedrijfsleven, te vertalen naar een meerwaarde voor het onderwijs.”

Meedraaien in een managementteam

Mathijs begon in 2014 aan zijn opleiding. Hierbij stond ‘doe het op jouw manier’ centraal, wat Mathijs erg prettig vond. “Dat gaf ook ruimte in mijn stagekeuze. Eigenlijk ‘moest’ ik op drie scholen stagelopen, maar ik wilde liever langdurig meedraaien op één school. Dat kon gelukkig ook. Ik heb tijdens mijn opleiding voor drie à vier dagen per week meegedraaid in het managementteam van basisschool De Malelande in Amersfoort. Hier heb ik een professionaliseringstraject voor leerkrachten begeleid, de communicatie een make-over gegeven en gewerkt aan de profilering van de school. Ik merkte dat ik met de dag enthousiaster werd en makkelijk mijn draai vond in het onderwijs.”

Onderwijskundige en manager

Tijdens de opleiding en de stageperiode leerde Mathijs dat wat voor hem soms heel logisch was, in het onderwijs een brug te ver leek. “Ik bleek een grotere meerwaarde te hebben dan ik zelf dacht. De meeste directeuren of schoolleiders zijn opgegroeid in het onderwijs, maar hun functie is de afgelopen jaren zo veranderd. Je bent eigenlijk ook grotendeels een manager; er komt veel op je bord terecht. Denk maar aan de begroting en de financiën. Je bent als schoolleider zowel de onderwijskundig leider als de manager en die combinatie moet je goed liggen. Het belangrijkste blijft toch wel dat alles wat je doet in het belang van de leerling is; dat mag je nooit uit het oog verliezen.

Los zand

In 2015 studeerde Mathijs cum laude af. In aanloop naar zijn afstuderen had hij al enkele maanden gesolliciteerd, maar meerdere malen zonder resultaat. Dat was behoorlijk frustrerend, vertelt hij. “Ik had overal hele prettige gesprekken, maar ik werd nergens aangenomen. Door continu feedback te halen over mijn sollicitaties, kwam ik erachter dat mijn onderwijskundige visie te veel uit los zand bestond en dat ik hem daardoor niet over kon brengen. Pas toen ik mijn eigen onderwijskundige opdracht duidelijk formuleerde, en mijn kijk op het leren en ontwikkelen van kinderen op papier zette, viel alles op zijn plaats en werd ik ook zekerder van mijn zaak. Hierin werd ik ook goed geholpen en begeleid door mijn portfoliodocent van MijnID.nu. Ik ging op andere vacatures reageren: vacatures die daarbij aansloten en waar mijn visie paste. Dat hielp: ik kon zelfs kiezen en ging voor een baan op ’t Panorama, waar ik meteen na mijn opleiding aan de slag kon!”

Relaxed beginnen

Inmiddels werkt Mathijs een paar jaar op ‘zijn’ school. Dat doet hij met heel veel plezier, blijkt uit zijn verhaal en rondleiding. “Toen ik hier begon, trof ik een onzeker en soms verdeeld team aan. Initiatieven werden met weinig vertrouwen ontvangen, omdat ze onder andere directeuren ook al zo vaak aan iets nieuws hadden moeten beginnen. Pas toen de leerkrachten zagen wat er allemaal gerealiseerd kon worden werden ze enthousiast.” Zo werkt de school met een startdriedaagse, aan het begin van het schooljaar. “In die drie dagen zetten we alles neer om het schooljaar optimaal te beginnen: groepsplannen, inrichting, doelen uitstippelen, ict-zaken, et cetera. Het team draagt ideeën en initiatieven aan en is onderdeel van het proces. Dankzij zo’n driedaagse begint iedereen relaxed aan het schooljaar.”

Gelukkig worden van langetermijndenken

Mathijs is trots op zijn school. “Het team heeft vertrouwen in elkaar en in mij. Dat vertaalt zich onder andere naar hele goede onderwijsresultaten: de beste in Arnhem. Met de onderwijskwaliteit zit het dus wel goed. Van de leerlingen word ik ook erg blij. Ze stralen en kunnen zichzelf optimaal ontwikkelen.” En de toekomst, hoe ziet Mathijs die voor zich? “Ik ben bovenschools betrokken bij de professionalisering van de stichting. We gaan op school werken met persoonlijke leergemeenschappen, maar voor het zover is moeten er nog wel wat stappen gezet worden. Maar dat is niet erg! Ik word gelukkig van langetermijndenken en ik plan iedere week een halve dag om met de toekomst bezig te zijn. Plannen maken, het vertalen van onze identiteit naar onze visie… ik ben nog lang niet klaar!”

Meer informatie

De opleiding Schoolleider 3.0 van buiten het onderwijs wordt aangeboden door MijnID.nu in samenwerking met Marant.

Voor inhoudelijke en praktische vragen kun je contact opnemen met Anne Jan van den Dool via e-mail of door te bellen met 055 579 55 12.

Wil je je direct aanmelden? Klik dan hier.

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Ze schrijft en redigeert teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarnaast denkt ze ook op strategisch niveau na over de intern…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *