Home » Artikelen » Schoolleiders: maak plaats voor de minnaar

Schoolleiders: maak plaats voor de minnaar

Datum: 3 juni 2020

Halverwege maart 2020 ging ons land twee maanden lang op slot. Inmiddels, na tweeënhalve maand, werkt iedereen nog altijd grotendeels vanuit huis en begint de stemming te veranderen. In een artikel voor BNN-Vara beschrijft Danielle Braun dat we ons aan het begin van de crisis lieten leiden door de Magiër en dat we nu ruimte willen voor de Strijder. In dit blog houdt onderwijsbemoeier Anne Jan een pleidooi om daarbij ook aandacht te hebben voor de Minnaar.

Magiër Jaap van Dissel

Ruimte voor de magiër, dat levert een mooi beeld op: wij, dorpelingen die ons bedreigt voelen door een ongrijpbare boze kracht, luisterden ademloos naar magiër Jaap van Dissel die de dreiging wist te duiden en zelfs te bezweren.

Ons dorpshoofd gaf nadrukkelijk het podium aan deze magiër, omdat dat de logische route was. Op die manier kon je de dreiging leefbaar en zelfs kleiner maken. Op die manier konden de dorpelingen ook vertrouwen houden in de goede afloop, zonder dat de angst de overhand zou nemen.

Na een aantal weken leek de bezwering te werken en voelden we dat de boze kracht natuurlijk niet weg was, maar wel door ons beïnvloed kon worden. Tijdens de dorpsvergadering kwam magiër Jaap van Dissel niet meer op het podium, maar kon het dorpshoofd zelf weer de leiding nemen.

Op allerlei andere fronten bleven de magiërs nog wel aan het woord. Het ging over de vraag wat er precies aan de hand was, welke lessen er te leren waren, hoe we de dreiging het beste te lijf konden gaan en op welke punten we ons gedrag blijvend zouden moeten wijzigen. En al deze magiërs gaven ons dorpelingen het gevoel dat de dreiging minder ongrijpbaar was en bezworen zou kunnen worden.

Geef de strijder de ruimte

Nu het dorpshoofd de teugels na tweeënhalve maand langzaam aan wat laat vieren, ontstaat de ruimte voor een energie die een tijdje onderdrukt is. Die van de strijder. De strijder die er op uit trekt, die de actie op zoekt, die met veel energie jaagt op een buffel. De strijder die vaker mist dan raakt, maar als hij eenmaal raakt ook voor een groot feest zorgt: veel vlees en een viering bij de barbecue!

Die strijder zoekt de grens op, is soms ongehoorzaam, omdat hij niets liever wil dan scoren, jagen, winnen. We zijn er weer aan toe om daden te stellen, de scholen open te gooien en diploma’s uit te reiken. We willen met groep 8 een musical organiseren en met de hele klas op kamp. We willen iedereen weer in de school en vieren dat de dreiging bezworen lijkt. We willen een daad stellen en dat met elkaar vieren.

Het is goed om deze strijder, die voor zijn gevoel al tweeënhalve maand stil zit te wachten, de ruimte te bieden. Het is de ondernemer die met creativiteit zijn terrascapaciteit maximaliseert. Het is de school die een drive-in gala organiseert. Het is de leerkracht die de hele groep buiten les geeft en het is de docent die de hele brugklas de school laat vullen met hun gejuich. De wijze magiër kan een bescheidener plek innemen, om ruimte te geven aan deze energie.

Tweestrijd

Als schoolleider snap jij natuurlijk ook dat deze docenten schreeuwen om ruimte en dat je deze leerlingen natuurlijk nooit zover krijgt dat ze elkaar niet gaan zoenen, met al die opgekropte hormonen in hun lijf. En tegelijkertijd heb je de protocollen van de magiër nog liggen, of wacht je er nog op. En je voelt het appél van beide. En je voelt ook tot welke energie jij je meer aangetrokken voelt.

De strijder in een protocol persen is de dood in de pot, dat weet je ook wel. De docent die nu helemaal los gaat op alle mogelijkheden van online onderwijs vertellen dat we nu weer in de oude routine van klassikaal verder gaan, is een garantie tot frustratie. En toch, die ouder wil dat de kinderen gewoon weer uit huis zijn en de minister zegt dat jij ze desnoods zelf naar school zult halen.

De magiërs lijken wat verdeeld, maar veel van hen schrijven voor om alles te doen wat je deed, zolang je maar je rituele dagelijkse anderhalve meter afstand houdt. De strijder in jou wil het avontuur zoeken, de grenzen verkennen en nieuwe jachtterreinen ontdekken.

Wat voor school heb jij? Zoeken jouw dorpelingen de magiër nog? Of zie je de vraag om de strijder? En hoe is dat in jouw MT? Sta je als dorpshoofd zelf te sturen? Geef je het podium nog aan de magiërs, de mensen die het allemaal kunnen duiden? Geef je het podium aan de strijders, de mensen die willen oprekken?

Maak plaats voor de Minnaar

Heb je in dit beeld ook oog voor de minnaar? Die minnaar is namelijk degene die tot zijn recht komt in de verbinding met anderen. Hij is de partner, de vriend, de team-bouwer. Zijn doel is om een goede relatie te hebben met de mensen die hem dierbaar zijn en hij is bang voor eenzaamheid of ongewenst zijn.

De minnaar heeft waarschijnlijk net als de strijder tweeënhalve maand zitten wachten. Hij is degene die voortdurend zijn eigen behoefte ondergeschikt heeft gemaakt aan de behoefte van het collectief. Het is degene die, ook als de strijder de ruimte krijgt, nog steeds de eigen behoefte ondergeschikt kan maken aan het geheel en die ondertussen steeds een beetje banger wordt ongewenst te zijn.

En toch is het de behoefte van de minnaar die ervoor zorgt dat mensen elkaar weer op gaan zoeken. Heb je gezien hoe je leerlingen ook eenzamer zijn geworden? Heb je gezien hoe je docenten meer op zichzelf terug zijn geworpen?

De minnaar in jezelf

Ik wil bij dezen een pleidooi houden om ruimte te geven aan de minnaar, expliciet. De strijder brengt zichzelf wel in beeld met de geschoten buffel, maar het is de minnaar die er voor zorgt dat het feest ook echt een dorpsfeest wordt. Het is de minnaar die van de verzameling strijders een team maakt.

Ga op zoek naar de minnaar in jezelf; blijf niet directief, blijf niet gericht op daadkracht, maar zoek naar de verbinding: het beleven van de gezamenlijkheid en het vieren van het samenzijn. Want anderhalve meter of niet, verbinding is noodzakelijk om te overleven in het dorp. En het wordt er ook veel leuker van.

Deel dit artikel
Auteurs

Anne Jan van den Dool

Anne Jan van den Dool is onderwijsbemoeier bij Marant en oprichter van MijnID.nu. Hij heeft een groot hart voor het onderwijs en maakt zich dagelijks sterk om ieder kind optimaal te laten l…

Meer over Anne Jan van den Dool

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.