Sinds 2013 kunnen schoolleiders zich inschrijven in het Schoolleidersregister PO. De registratie wordt eens per vier jaar herzien; in de tussentijd werken de schoolleiders naar de herregistratie to…
Datum: 1 mei 2019
Waar ligt de juiste balans tussen directe aansturing en je teamleden voldoende ruimte geven? Een dilemma waar iedere leidinggevende bekend mee is. Zeker met de flexibilisering van het onderwijs, waarin eigenaarschap en verantwoordelijkheid tegenwoordig essentieel zijn.
Quadraam, een Gelderse onderwijsgroep waar 14 middelbare scholen onder vallen, kwam met het verzoek om een leergroep. Een leergroep waarin leidinggevenden op intercollegiale wijze aan de slag konden met het thema ‘Sturing versus ruimte geven’. Vanuit deze behoefte heeft Marant drie bijeenkomsten georganiseerd, waarbij het thema onderzocht werd vanuit drie benaderingen: Human Dynamics, Systemisch Werken en Transactionele Analyse.
Sander Luttje, directeur van het Montessori College in Arnhem, is één van de schoolleiders die met zijn managementteam deelnam aan de leergroep. In onderstaande video deelt hij zijn ervaringen met de leergroep en de verschillende benaderingen die hierbij aan bod zijn gekomen:
Speelt dit dilemma tussen directe aansturing versus ruimte geven ook bij jullie op school? Ga hiermee aan de slag in een vorm die aansluit bij jullie behoeften en bespreek de mogelijkheden met begeleider en adviseur Petra van Oorschot. Je bereikt Petra via e-mail of 06-22933318.
Wil je aan de slag met één van de besproken benaderingen of een ander thema waar jij je als onderwijsprofessional verder in kunt ontwikkelen? Neem dan een kijkje bij ons aanbod aan opleidingen en trainingen.