Home » Artikelen » Thuisonderwijs: Een petje af voor de ouders!

Thuisonderwijs: Een petje af voor de ouders!

Datum: 21 april 2020

Afgelopen weekend las ik in de krant dat er scholen in Nederland zijn die bloemen brengen naar de ouders van hun leerlingen. Dit om de ouders te bedanken voor hun inzet voor hun kinderen nu de scholen fysiek gesloten zijn. In mijn eigen straat wonen nogal wat ouders met schoolgaande kinderen. Elke dag spelen ze met z’n allen op het ruime grasveld langs de straat. En tot nu toe nog steeds in redelijke harmonie. Ik zeg: petje af voor deze ouders.

Hun kinderen zijn al meer dan vijf weken bij huis en moeten dagelijks worden geholpen bij hun huiswerk. En dat terwijl de ouders hun eigen werk ook nog gewoon moet blijven doen. Zelf was ik er getuige van hoe een schooldirecteur, tijdens een video call met mij, tussendoor nog een paar vragen van haar kinderen kreeg. Ga er maar aan staan. Het is ineens geen werkdag meer van 8 uur, maar spitsuur tussen 7.00 en 20.00 uur.

Wat dat betreft heb ik het er maar makkelijk mee. Mijn kinderen wonen inmiddels zelfstandig of samen. Twee van hen zijn werkzaam in het onderwijs. Dat dan wel weer. En met een vrouw die werkzaam is op een IKC, krijg ik mijn portie creativiteit in het onderwijs wel mee.

Maar die ouders en thuisonderwijs. Hoe doen ze dat toch?

Dan ben je al zo druk met het op orde houden van je eigen werkzame bestaan en dan mag je je  kinderen ook nog gaan onderwijzen, met voorgeschreven huiswerkprogramma’s. De scholen doen verschrikkelijk hun best om het leuk te houden met bingokaarten, afvink-top tiens, spelletjes als beloning voor weer een uitgevoerde huiswerkopdracht en ga zo maar door. Maar die ouders…
Je zult maar drie of vier koters hebben en moeten bijhouden of ze hun huiswerk wel doen, of hen erbij moeten begeleiden. Ik hoor, lees en zie er verschillende dingen over.

Een bloemlezing van ervaringen met thuisonderwijs

Ik vind het in deze blog leuk om er een aantal te noemen. Een bloemlezing zeg maar. Ik beperk me tot tien. Ik ben benieuwd welke jou het meest aanspreekt!

  1. Ik heb er een dagtaak bij en beland, na het NOS Journaal van 20 uur, doodop op de bank. Een half uur later slaap ik en moet mijn man me wakker maken om naar bed te gaan.
  2. Ik vind het voor mijn prikkelgevoelige kind een echte vooruitgang. Zij krijgt veel minder emoties mee van anderen en heeft niet voortdurend de behoefte om de strijd aan te gaan met de juf. Mijn zoon zit niet voortdurend in een strak keurslijf van de groep/klas, maar hij kan nu gewoon in eigen tempo zijn werk afmaken.
  3. Omdat mijn kinderen niet naar vrienden kunnen, is sociaal gamen en netwerken best handig. Zo blijven ze sociaal onderhouden. Maar ja, voor je het weet, doen ze niet anders. En het is nu nog legaal ook.
  4. Soms voel ik me aan de keukentafel een beetje een politieagent. Zijn ze allemaal aan het werk? Soms wil er een naar zijn eigen kamer, omdat hij daar rustiger kan werken. Maar ja, doet ‘ie dan zijn werk nog wel of gaat ‘ie toch weer gamen?
  5. Ik heb het gevoel dat ik er zelf ook nog weer een hoop bij leer. Als ik een antwoord op een vraag van mijn kinderen niet weet, zoek ik het even op via Google.
  6. Ik denk erover om straks in het najaar ook naar het Malieveld te gaan. Werkdruk? Ja, met één kind heb ik het al razend druk. Dan die meesters en juffen, met 30… Stel je voor. Ik zal nooit meer zeggen dat het vast wel meevalt met die werkdruk in het onderwijs.
  7. Wij kunnen elke avond uit eten, thuis. Mijn zoon doet een opleiding tot chefkok. Maar omdat hij nu tijdens zijn stage niets kan doen, heeft hij gevraagd of hij elke avond thuis mag koken. Ik heb nog nooit zo lekker gegeten. Aan mijn gewicht ga ik wel weer werken na de crisis.
  8. Ik ontwikkel allerlei nieuwe vaardigheden thuis. Pedagogische, didactische, positief  waarderen, leidinggeven, orde houden, samenwerken.
  9. Ik ben in vijf weken tijd ict- en digitaal vaardiger geworden dan in de vijf jaar hiervoor. Ik kan nu skypen, zoomen, meeten en met Teams werken. Ik wist niet eens dat er zoveel variaties bestonden.
  10. Wij hebben thuis een vierdaagse werkweek ingevoerd. Na zo’n gezamenlijke inspannende week voor het hele gezin is een lang weekend welverdiend. In het weekend doen we dan ook nog eens veel meer leuke dingen samen, zoals spelletjes en een taart bakken. Ho ja, en op berenjacht.

Thuisonderwijs = passend onderwijs?

Mooi om te zien en te horen hoe ouders de schoolsluiting ervaren en hoe ze er een mouw aan proberen te passen. Ieder op zijn of haar eigen manier. Passend bij het gezin. Passend bij de kinderen. Passend onderwijzend dus!

Ik zeg: petje af! Kanjers zijn het! En die bloemen? Geheel terecht!

Deel dit artikel
Auteurs

Jan Klein

Jan Klein is een relationele onderwijsbemoeier. Hij spreekt, verbindt en begeleidt zowel schoolleiders in opleiding als directeuren die zich willen professionaliseren. Ook werkt hij aan visie- en c…

Meer over Jan Klein

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.