Home » Artikelen » Tien tips voor meer veerkracht voor de leerkracht

Tien tips voor meer veerkracht voor de leerkracht

Datum: 29 september 2020

Als leerkracht heb je één van de meest mooie, veelzijdige en veeleisende banen die er zijn. Het is werk dat op allerlei vlakken veel van je vraagt.

Misschien:

  • Zie je weleens op tegen je werkdag?
  • Loop je aan het eind van de week op je tandvlees?
  • Vraag je je soms af hoe jij en je collega’s alle uitdagingen waar het onderwijs voor staat het hoofd moeten bieden?

Het ontwikkelen van je veerkracht helpt je om je werk gezond te kunnen blijven doen, maar ook om geïnspireerd te blijven en het gevoel te hebben dat je werk er echt toe doet. Gezonde leerkrachten die met plezier naar hun werk gaan en zin hebben in de uitdaging, zijn de basis van goed onderwijs.

Tien tips voor meer veerkracht

Hieronder vind je tien tips voor meer veerkracht voor jou als leerkracht.

De eerste zes punten gaan over veerkracht bij jezelf, meebuigen met druk en goede zelfzorg. Een veer buigt mee als er druk op wordt uitgeoefend zonder te breken; dat is veerkracht. Punt zeven tot en met tien gaan over terugveren, tegendruk geven en assertief zijn als veerkracht. Een veer geeft ook druk terug door op te veren. Het is niet goed voor je gezondheid om alleen mee te buigen. Als je in een systeem werkt waar van alle kanten druk op je wordt uitgeoefend, is het ook van belang om tegendruk te geven. Ook dat is veerkracht!

  1. Zorg goed voor jezelf en stel jezelf regelmatig de vraag: wat is goed voor mij? Wat heb ik nu nodig? Wat zijn mijn behoeftes?
  2. Luister naar de signalen van je lichaam. Misschien een open deur, maar een gezond lichaam geeft je de energie om actief te zijn, zorgt ervoor dat je helder en alert bent en heeft het vermogen om snel te herstellen na inspanning.
  3. Zorg voor voldoende vrije tijd en plan je vrije tijd niet te vol (ook al zijn er zo veel leuke dingen te doen). Een mens heeft tijd nodig om een beetje te dralen, lummelen, rommelen, hangen en gewoon ‘te zijn’.
  4. Neem je eigen gedachten niet voor waarheid aan. Aan de ene kant kunnen we niet zonder onze gedachten, maar soms zitten ze in de weg. Allerlei verhalen over hoe het hoort of hoe het zou moeten zijn en regels over van alles waar je aan moet voldoen, kunnen een dwangbuis worden. Geef die gedachten een knikje en loop eraan voorbij zoals je ook bij een reclameposter zou doen. Je hoeft niet te doen wat je denkt dat je moet doen.
  5. Wees mild voor jezelf. Dat is een goed tegengif voor de interne criticus die ieder mens heeft en waar je somber, angstig en moe van kunt worden. Als je mild bent, dan kun je zien het oké is dat je een imperfect mens bent, dat je fouten maakt, je best doet en niet de enige bent die moeilijke momenten kent.
  6. Stel de eisen die je aan jezelf stelt, bij. Het hoeft niet 200% te zijn. Ook als je 80% doet ben je nog steeds oké als mens en als leerkracht. Dus maak je takenlijst korter en leg de lat wat lager.
  7. Ben je bewust van wat voor jou het belangrijkste is als leerkracht. Wat is waardevol in je werk? Hoe wil je zijn als leerkracht? Laat dat dan de kern zijn van je dagelijks werk. Dat zal betekenen dat je niet alles doet wat er van je verwacht wordt. Neem de leiding over je leven en maak bewust keuzes. Dan sta je stevig en autonoom aan het roer.
  8. Vergeet niet de leuke dingen te doen en er bewust van te genieten! Je hebt zo’n leuk vak, maak ruimte voor activiteiten waar jij blij van wordt.
  9. Pak conflicten aan. Een conflict kan enorm veel energie kosten. Het roept sterke emoties op die energie kosten en we hebben vaak de neiging om er in ons hoofd eindeloos mee bezig te zijn. Dus bespreek wat je dwars zit en geef je grenzen en behoeften aan.
  10. Vraag om hulp als het even niet zo gemakkelijk gaat. Je mag aangeven als iets niet lukt of als iets te veel is. Je werkt in een team, je doet het dus samen.

Meer weten?

Maaike Steeman en Femke Klomp schreven het boek Psychologische flexibiliteit in het onderwijs. Het boek geeft een vertaalslag van de nieuwste en baanbrekende wetenschappelijke inzichten over menselijk gedrag naar de onderwijspraktijk, in de vorm van acceptatie- en commitmenttraining (ACT). Psychologische flexibiliteit in het onderwijs geeft inzicht en concrete handvatten voor de leerkracht om de eigen veerkracht te vergroten en om gezond en ontspannen voor de klas te kunnen staan. Daarnaast laat het boek zien hoe je kinderen kunt begeleiden naar meer psychologische flexibiliteit. Niet met aparte lessen en nog meer werk, maar door voor te leven Dat doe je door je houding, taalgebruik en manier van reageren aan te passen. Uiteraard staan er ook veel praktische oefeningen in het boek, zowel voor de leerkracht zelf als voor het werken met de klas.

Meer lezen of het boek bestellen? www.act-onderwijs.nl

Auteurs: Femke Klomp & Maaike Steeman

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Ze schrijft en redigeert teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarnaast denkt ze ook op strategisch niveau na over de intern…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *