Home » Artikelen » Van juf naar schoolleider: het carrièrepad van Miranda

Van juf naar schoolleider: het carrièrepad van Miranda

Datum: 3 juni 2020

In januari 2010 startte de eerste groep studenten aan de opleiding Schoolleiders van Betekenis bij MijnID.nu. Deze studenten waren allemaal leidinggevenden ‘van buiten’; mensen zonder onderwijservaring dus, maar met een bak aan leidinggevende kwaliteiten. Nu de opleiding 10 jaar bestaat en 250 studenten heeft begroet, kijken we terug met vier oud-studenten. Inmiddels volgen ook studenten van ‘binnen het onderwijs’ de opleiding. Hoe is het om samen op te trekken met studenten die leidinggevenden waren in andere sectoren? En hoe voegen zij vanuit hun eigenheid en identiteit betekenis toe aan het onderwijs? Deze keer spreken we met Miranda Walstra-Rocks, directeur van de R.K.B.S. Sint Henricusschool in Klazienaveen.

De onderwijswereld is geen onbekende wereld voor Miranda. Sterker nog: ze werkt al haar hele leven in het primair onderwijs. Miranda: “Na de PABO, waar ik ook de Jenaplanopleiding deed, kwam ik voor de klas te staan. Na een aantal jaar  lesgeven nam ik ook wat organisatorische taken op mij. Dat beviel mij goed, en na een uitdagende opdracht (het onderwijs veranderen in de onderbouw op een nieuwe school) besloot ik het kweekvijvertraject van Magistrum te volgen. Tijdens het volgen van deze opleiding kreeg ik de taak van waarnemend directeur tijdens de afwezigheid van de directeur. Na het afronden van het traject werd ik waarnemend directeur op een school in Emmen . Toen er een vacature vrijkwam in mijn vroegere woonplaats, wist ik het zeker: ik maakte de overstap naar adjunct-directeur en ik begon met de opleiding tot schoolleider bij MijnID.nu. Ik wilde een vakbekwaam schoolleider worden en ik koos daarbij voor een goede, gedegen opleiding. Inmiddels ben ik benoemd  tot directeur op die basisschool in mijn woonplaats.”

Miranda Walstra

Gepersonaliseerd traject

Volgens Miranda krijgt je eigen stem bij de opleiding tot Schoolleider 3.0 veel ruimte. “Het gepersonaliseerde brengt mij wat ik nodig heb. Kijk, het einddoel is natuurlijk dat ik de goede papieren krijg om geregistreerd schoolleider te kunnen zijn, maar ik wil ook iets doen wat goed bij mij past, en waardoor ik niet heel veel lesstof hoef te herhalen. Als ik bezig ben met de formatie of begroting, of als ik een studiemiddag voorbereid, dan kan ik dat koppelen aan mijn opdrachten voor de opleiding.”

Opbrengsten uit Malawi

Niet alleen de ‘standaard’ vaardigheden hebben een plek binnen het portfolio. Miranda: “Vorig jaar ben ik twee weken naar Malawi geweest, waar ik een schoolleider heb  mogen begeleid. De opbrengsten daarvan heb ik ook kunnen gebruiken in mijn reflecties voor het portfolio . Je mag de gegeven opdrachten inwisselen voor eigen, vergelijkbare opdrachten. Studenten die van buiten het onderwijs komen, beleven de opdrachten heel anders (en zetten ze anders in) dan de mensen van binnen het onderwijs. Dat houdt mij ook scherp; mijn portfoliomaatje pakt dingen anders aan, maar dat vind ik juist boeiend.

Eigen planning

Miranda is nu bijna twee jaar met de opleiding bezig. “En dat is prima; ik kan het qua tijd niet in één of twee jaar doen. Gelukkig is het geen enkel probleem om op deze manier te spreiden. De focus lag bij mij eerst op de lesdagen; nu ligt de focus op de opdrachten. Hierna komt de focus op mijn onderzoek en de eindopdracht.” Op de vraag waar ze energie van krijgt tijdens de opleiding, antwoordt ze zonder twijfel: “Het contact met mijn portfoliogroep is heel fijn, met name de wisselwerking tussen mijn portfoliomaatje en mij . We geven elkaar feedback, maar kunnen ook overleggen over kleine, praktische dingen. Ik krijg ook energie van mijn kijk op de school en van de opdrachten die daar mee te maken hebben. Door de reflecties die ik maak voor de opleiding kom ik erachter hoe trots ik ben op mijn school.”

Leren en reflecteren in de praktijk

Natuurlijk is het niet alleen  maar rozengeur en maneschijn. “Ik twijfel wel eens”, vertelt Miranda. “Ik denk vaak na over dingen die ik beter had kunnen doen. Had ik bepaalde dingen toch anders aan moeten pakken? Welke invloed had ik kunnen uitoefenen? Heb ik alle belangen goed meegewogen? Gelukkig kun je ook dit soort dingen met je portfoliodocent en -groep bespreken. Van je fouten kun je veel leren, en ik ben blij dat ik kan leren en reflecteren tijdens mijn werkzaamheden als directeur. Over het geheel genomen kijk ik nu veel meer naar mijn eigen rol, hoe ik dingen doe, en mijn invloed op het geheel. Je moet het tijdens de opleiding veel over jezelf hebben: wat heb je gedaan, wat deed dat met een ander, hoe sta jij ergens in? Dat vond ik best lastig, maar het heeft me ook veel geleerd!”

Deel dit artikel
Auteurs

Judith Bosch

Judith Bosch is bedrijfsjournalist bij Marant. Ze schrijft en redigeert teksten, blogs en informatieve uitingen als flyers en folders. Daarnaast denkt ze ook op strategisch niveau na over de intern…

Meer over Judith Bosch

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *