Home » Artikelen » Vijf weken digitaal afstandsonderwijs op zorgniveau 1-3: een praktijkvoorbeeld

Vijf weken digitaal afstandsonderwijs op zorgniveau 1-3: een praktijkvoorbeeld

Datum: 22 april 2020

Intern begeleider en schoolpsycholoog Inge Heutink zag halverwege maart een grote uitdaging ontstaan voor haar team: het verzorgen van digitaal onderwijs voor alle kinderen van hun school, ook de kinderen die normaalgesproken extra begeleiding nodig hebben. Hoe heeft haar team dat aangepakt? En waar staan ze nu? Inge hield een wekelijks dagboek voor ons bij.

Week 1: een euforische stemming

Het coronavirus raast door het land en de minister-president sluit de scholen. Op 16 maart zit het team van de Prins Mauritsschool te Nijmegen bij elkaar. De sfeer onder de leerkrachten is euforisch, alsof de enorme opdracht die hen te wachten staat al geklaard is. Afstandsonderwijs verzorgen van groep 1 tot en met 8. Iedereen wil ervoor gaan. Er wordt gebrainstormd en al snel wordt de missie “Sla je vleugels uit en vlieg…” omgezet in “Sla je digitale vleugels uit en vlieg…”.

Het programma voor de eerste week wordt op poten gezet: onderhouden en herhalen van eerder aangeboden leerstof op zorgniveau 1. Uit de digitale programma’s die beschikbaar zijn, wordt een keuze gemaakt: Junior Einstein, Basispoort en Nieuwsbegrip, de software van Veilig Lezen en STAAL. De ICT-ers staan op scherp en helpen iedereen met verve op weg. Er worden twintig devices in orde gemaakt voor de gezinnen die geen ICT-middelen hebben. Elke leerkracht zal één keer per week iedere leerling bellen.

Week 2: leren in sneltreinvaart

De eerste ervaringen worden uitgewisseld. De programma’s werken. We kunnen de inspanningen en resultaten van kinderen volgen. Niet alles verloopt meteen vlekkeloos: ouders stellen veel vragen, er zijn organisatie- en planningsproblemen in gezinnen, en soms zijn kinderen niet na de eerste poging bereikbaar. De telefonische contacten zijn lang; eerst komen ouders aan de lijn dan pas de kinderen. Kortom: de leerkrachten staan de hele week aan.

De directeur zorgt voor de corona-updates, de kleuterleerkrachten vloggen, de gymdocent zorgt voor bewegingsopdrachten, intern begeleiders denken na over het realiseren van zorgniveau 2 en 3. Er wordt vergaderd via Teams. Wat leren we snel met en van elkaar! Zorgniveau 1 wordt deze week opgeschaald: we volgen de cruciale doelen van de leerlijnen voor de diverse vakgebieden. De leerkrachten gaan nadenken over het realiseren van zorgniveau 2. Er is een protocol opgesteld om de telefoongesprekken qua tijdsduur te beperken.

Zorgniveau 3 wordt als eerste geregeld met behulp van onderwijsassistentes en stagiaires orthopedagogiek. We gebruiken hierbij o.a. de expertise van de behandelaars van Marant, die kinderen met dyslexie al twee weken digitaal behandelen. Er wordt gekozen voor het gebruik van Teams. Ouders wordt om toestemming gevraagd. De programma’s worden geïnstalleerd. Het rooster voor zorgniveau 3 wordt op maat gemaakt voor digitaal afstandsonderwijs. Er blijkt een grote bereidheid bij ouders en kinderen. Helaas laat de techniek ons soms in de steek. Vier kinderen ‘vechten’ om één digitale voorziening.

Er wordt een Luister/vertellijn ingericht. Kinderen kunnen ervoor kiezen zelf te bellen, maar leerkrachten kunnen kinderen ook voordragen voor een extra belletje vanuit de Luister/vertellijn. Er worden kinderen gesignaleerd die somber overkomen in de contacten met leerkrachten. Zij missen de veiligheid en/of hun sociale contacten die de school hen biedt.

Week 3: na zorgniveau 3 nu ook zorgniveau 2 op gang

We zijn trots, want zorgniveau 3 is in de volle breedte op gang. De Luister/vertellijn is gestart. De meeste kinderen werken hard aan de digitale programma’s en de resultaten van 60% van de kinderen lijkt op orde. Er is toenemende zorg over de 40% kinderen met risicoscores op de belangrijkste vakgebieden. Er moet directe instructie op zorgniveau 2 worden geboden.

Er is vanuit de leerkrachten wat huiver om digitaal in de huiskamer van het kind te verschijnen. Gelukkig hebben we de ervaringen van de behandelaars van Marant. Zij vertellen dat het spannend is, maar ook voordelen heeft. Ouders volgen de instructies en horen hun kinderen woorden in klankgroepen verdelen. Er vallen kwartjes. Een van de behandelaars van Marant heeft een mooi stappenplan gemaakt hoe je Prowise, documenten, een whiteboard etc. kunt delen met kinderen.

We gaan starten met zorgniveau 2 voor rekenen en technisch lezen. De kleuterleerkrachten vloggen hun zorgniveau 2. Dit spreekt kinderen en ouders enorm aan!

Week 4: toenemende zorgen en schrijnende situaties

Je gelooft niet! De leerlingen nodigen elkaar in het weekend uit om via Teams hun werk te bespreken. Hoe cool is dat! Wat leren ze snel en wat worden zelfstandig. Natuurlijk zijn er schrijnende situaties. Kinderen die onder de keukentafel zitten met hun device om zich af te sluiten voor stoeiende broertjes en zusjes. Vier jonge kinderen die alleen thuis zijn met een mobiele telefoon, omdat hun alleenstaande moeder moet werken.

Deze week staat dan ook in het teken van inventariseren welke kinderen we vanwege deze omstandigheden weer naar school moeten laten komen. Het is onze wens, maar tevens een opdracht van overheid en gemeente. Het wordt een transparante boodschap naar ouders. De kinderen zijn allemaal gekomen.

Week 5: het nieuwe normaal?

Moeten we ons nog verder inspannen of gaan we nadenken over het nieuwe normaal? Onze leerkrachten kiezen voor beide. We schalen zorgniveau 2 op, we verdiepen ons in het nog meer doelgericht werken op zorgniveau 1 en 2. Zorgniveau 3 verdiepen we en breiden we uit, totdat de kinderen weer op school kunnen worden geholpen. De eerste plannen voor terugkeer naar school zijn in de maak. Maar we hebben geleerd hoe we digitaal ons voordeel kunnen doen. Onze digitale vleugels houden we vast!

Over Inge Heutink

Inge Heutink werkt als intern begeleider en schoolpsycholoog op de Prins Mauritsschool in Nijmegen. Daarnaast is ze hoofdbehandelaar bij Marant, wat inhoudt dat ze de onderzoeken naar dyslexie beoordeelt en ze dyslexiebehandelaars begeleidt.

Deel dit artikel
Auteurs

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *