Home » Artikelen » Waarom is oefenen in de vakantie zo belangrijk bij lezen?

Waarom is oefenen in de vakantie zo belangrijk bij lezen?

Datum: 23 april 2019

De meivakantie staat voor de deur! De meeste kinderen kunnen niet wachten om uit te slapen, buiten te spelen en vooral even lekker niet bezig te zijn met school! Als je kind dyslexie of moeite met lezen heeft, is dit niet anders. Vrij van school betekent toch ook even vrij van lezen en spellen?  

Natuurlijk is de vakantie hét moment om lekker rustig aan te doen en leuke dingen te doen! Ekinderen verdienen het om bij te komenToch is het belangrijk dat jullie in de vakantie blijven oefenen. Waarom? Ik zal uitleggen wat er gebeurt wanneer je wel (en juist niet) oefent en hoe je dit kunt uitleggen aan jouw kind.   

Waarom is oefenen bij lezen zo belangrijk?

In onze hersenen hebben we specifieke gebieden voor praten, zien, bewegen en noem maar op. Maar we hebben niet één bepaald hersengebied voor lezen. Bij het lezen zijn er meerdere hersengebieden actief die met elkaar samenwerken. In de eerste levensjaren zijn deze gebieden nog niet gewend om samen te werken, omdat een kind eerst leert praten en lopen.  

Omdat er nog geen reden is geweest om samen te werken, bestaan er in deze eerste jaren nog geen verbindingen tussen de verschillende hersengebieden. Vanaf groep 3 leert het kind lezen en spellen en beginnen deze verbindingen te ontstaan. De gebieden leren samen te werken. En hoe vaker je iets doet of herhaalthoe sneller er een verbinding ontstaat! Vandaar de uitdrukking: zoveel mogelijk leeskilometers maken.   

Gemiddeld duurt het bij kinderen ongeveer een jaar voordat er een goede samenwerking bestaat tussen de hersengebieden die er samen voor zorgen dat je kunt lezen. Bij leerlingen met dyslexie duurt dit langer en daarom is het belangrijk dat jullie blijven oefenen!  

De overkant van een groot grasveld 

Hoe leg je dit nu uit aan je kindIk doe dit vaak als volgt: stel je hebt een heel groot grasveld met hoog gras. De eerste keer dat je naar de overkant wilt, zal het heel moeilijk gaan met allemaal obstakels. Je ziet niet waar je heen gaat en het kost veel tijd om door het hoge gras heen te ploeteren. De tweede keer gaat het al iets beter, omdat je al een klein beetje een pad hebt gevormd. Maar het duurt nog steeds lang en het gaat nog steeds wat moeizaam. Je zult zien dat het steeds wat makkelijker wordt als je het vaker doet. Maar wanneer je een tijd niks doet, kan het gras weer terug groeienDit geldt ook voor lezen. Hoe vaker je oefent, hoe beter het zal gaan 

Bij een kind dat moeite heeft met lezen zal dit lastig blijven, maar hij of zij zal minder obstakels ervaren als er iedere keer geoefend wordt. Kinderen met dyslexie merken dit bijvoorbeeld tijdens de behandeling wanneer ze de woorden voor het eerst lezen en de vijfde keer als ze weer terugkomen.  Wanneer het oefenen één à twee weken stil ligt, is het in het begin weer even ploeteren. En dan heb ik het niet alleen over het lezen, maar ook over het vinden van de motivatie!  

Oefenen is helemaal niet saai! 

Oké, het is dus belangrijk om ook in de vakantie te blijven oefenen. Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is om je kind te motiveren. Geen zorgen! Oefenen betekent niet dat er saai woordjes en teksten gelezen moeten worden. In onderstaande blogs geven mijn collega’s tips gegeven hoe je het oefenen in de vakantie wat leuker kan maken.  Lees bijvoorbeeld 10 tips om je kind te laten lezen in de vakantie en tips om het leesniveau van jouw kind op peil te houden deze vakantie.

Zo blijf je de paadjes in het grasveld ‘belopen’, maar voelt het minder aan als verplicht oefenen! 

Deel dit artikel
Auteurs

Michelle Oosterhoff

Michelle Oosterhoff is orthopedagoog bij Marant Behandelpraktijk. Ze begeleidt kinderen met dyslexie. Daarnaast voert ze onderzoeken uit om dyslexie vast te stellen.

Voor Michelle als orthopedag…

Meer over Michelle Oosterhoff

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *