Home » Artikelen » Waarom oefenen zo belangrijk is voor kinderen met dyslexie

Waarom oefenen zo belangrijk is voor kinderen met dyslexie

Datum: 20 maart 2017

De allereerste behandelsessie met Floris* gaat van start. We maken kennis en leren elkaars hobby’s kennen. Daarna hebben we het over dyslexie, want daarvoor zijn we bij elkaar gekomen! Floris vraagt aan mij: “Kan dyslexie overgaan?”. Het antwoord is nee. Je bent ermee geboren en er bestaan geen pilletjes, zalfjes of wondermiddeltjes tegen dyslexie. Het enige wat we kunnen doen is oefenen, want, zoals ik al in een eerdere blog schreef: “Wanneer je nooit oefent met voetbal, scoor je ook niet, toch?”.

Waarom oefenen als het toch niet overgaat?

Hoe leggen we kinderen die voor dyslexie behandeld worden uit dat we gaan werken aan iets wat niet over kan gaan? Ik doe dat als volgt:

Kinderen zonder dyslexie hebben ‘snelwegen’ in hun hoofd. Kinderen met dyslexie hebben ‘hobbelwegen’ in hun hoofd (zie de tekening hieronder).

 

Hoe weet je van jezelf dat je meer tijd nodig hebt om woorden te ‘decoderen’ (ontcijferen) of te lezen dan iemand anders? Kinderen zónder dyslexie zien meteen dat hier het woord beloning staat. Zij nemen de snelweg. Kinderen mét dyslexie moeten een paar ‘hobbeltjes’ over om dit woord te ontcijferen, bijvoorbeeld: ‘Is de eerste letter een b- of een d-?’. Ditzelfde geldt voor spelling. Kinderen zónder dyslexie weten wellicht meteen dat beloning met één o is, terwijl kinderen mét dyslexie kunnen denken: ‘Hoe zit die regel van de lange klank aan het einde van de klankgroep ook alweer?’. Floris vraagt vervolgens: “Ben ik dan dom?”. Nee, zeker niet! Ook hij komt bij de finish (zie de vlaggen hieronder!), alleen moet hij een aantal hobbeltjes overmeesteren.

Ik ga je helpen!

En… Om gemakkelijker over die hobbels te komen, ga ik Floris helpen! Wekelijks oefenen we samen drie kwartier tijdens de dyslexiebehandeling. Ook krijgt Floris huiswerk mee naar huis, zodat hij verder kan oefenen. Door de stof thuis nog eens te herhalen komt het namelijk beter in je hoofd te zitten. Met het oefenen gaan we samen proberen de hobbels in de weg kleiner te maken (zie rode stippellijn in de tekening hieronder), waardoor Floris beter en sneller bij de finish komt!

 

Helpt oefenen genoeg?

Nee, zoals je aan de tekening hierboven kunt zien, zullen er altijd hobbels blijven bestaan in de weg. Het oefenen neemt niet alle problemen weg, maar het geeft wel meer handvatten en ezelsbruggetjes hoe je bepaalde lees- en spellingsmoeilijkheden op kunt lossen. Zodoende is Floris wel beter in staat om moeilijke woorden te lezen en lastige woorden te schrijven. Met die handvatten en ezelsbruggetjes proberen we kinderen met dyslexie op weg te helpen. Daarnaast kunnen er compenserende middelen ingezet worden die ervoor zorgen dat de moeilijkheden/belemmeringen die kinderen met dyslexie kunnen ervaren bij het lezen en/of spellen verminderd worden. Ze voeren de taak dan wel uit, maar krijgen daarbij ondersteuning van bijvoorbeeld een computerprogramma. Deze maatregelen kunnen helpen om zelfstandig een tekst te lezen, teksten te begrijpen, beter te spellen et cetera.

Tips voor behandelaars en papa’s en mama’s!

  • Start het behandeltraject met een gesprek over ervaringen. Laat het kind invullen waar hij nu zit met lezen en/of spellen op een 0 – 10 puntenschaal. Laat hem dit tussentijds ook invullen (na een x- aantal behandelingen). Zo heeft het kind zelf ook zicht op zijn ontwikkelingen: ‘Worden de hobbels al iets kleiner?’.
  • Een dyslexieverklaring heeft een onbeperkte geldigheidsduur. De dyslexieverklaring wordt opgesteld volgens de richtlijnen zoals die op dit moment zijn. Houd onze site in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.
  • Liesbeth Tilanus werkt als orthopedagoog bij Marant en is promovendus aan de Radboud Universiteit. Ze werkt aan grootschalig onderzoek naar de effectiviteit van dyslexiebehandelingen. Geïnteresseerd in haar bevindingen? Je vindt hier meer informatie.

* Floris is wegens privacyredenen een fictieve naam.

Deel dit artikel
Auteurs

Liesan Koopman-Vriezekolk

Liesan is orthopedagoog bij Marant Behandelpraktijk. Zij houdt zich bezig met de diagnostiek van dyslexie. Daarnaast ondersteunt zij kinderen met leer- en gedragsproblemen.

Liesan is altijd gemo…

Meer over Liesan Koopman-Vriezekolk

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Diana van den Berg

1 juli 2019

Hallo Liesan, Mijn zoon Lars van 11 heeft een dyslexie verklaring. Hij heeft, ondanks intensieve training, geen tot weinig vooruitgang met spelling. Zijn juf zegt dat extra thuis oefenen van de spellinglessen geen zin heeft voor kinderen met dyslexie. Hoe zit precies? Andere kinderen krijgen namelijk wel extra spellingsbladen mee. Ik vind het ook een beetje vreemde uitspraak naar kinderen toe. Met vriendelijke groeten, Diana van den Berg

Judith Bosch

10 juli 2019

Beste Diana, Bedankt voor uw bericht. Een dyslexieverklaring heeft een onbeperkte geldigheidsduur, wat inhoudt dat de dyslexie zijn hele leven zal blijven bestaan. De extra, intensieve hulp heeft Lars hopelijk ezelsbruggetjes / handvatten gegeven waaraan hij steun kan hebben tijdens het schrijven van woorden. Dyslexie gaat niet over, maar het enige wat helpt is oefenen. Het advies is dat hij op school extra oefening en instructie krijgt voor de categorieën die hij nog lastig vindt (afgestemd op zijn niveau). Extra oefening thuis is mogelijk, maar dan moet de instructie wel op dezelfde manier gegeven worden als op school. Een goede afstemming tussen ouders en school is hierbij dus van belang. Verder is www.letterster.nl wellicht een goede manier om thuis aan spellen (en lezen) te werken, of is er nog een behandeltraject lopend? Mocht er geen behandeltraject meer lopen voor dyslexie, dan kunt u altijd eens kijken op www.letterster.nl. Dit is een online oefenprogramma om lezen en spellen thuis te oefenen, speciaal voor kinderen met lees- en spellingmoeilijkheden of dyslexie. Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag! Met vriendelijke groet, Liesan Vriezekolk