Home » Artikelen » Wat kun je doen na het signaleren van rekenproblemen?

Wat kun je doen na het signaleren van rekenproblemen?

Datum: 18 december 2018

Als er rekenproblemen worden gesignaleerd, is het ontzettend belangrijk om direct actie te ondernemen. Dat geldt voor leerlingen in groep 1-2, maar zeker ook bij leerlingen vanaf groep 3.

De rekenvoorwaarden in groep 1-2 zijn onmisbaar om een goede rekenstart te kunnen maken in groep 3. Als er kennis of vaardigheden ontbreken bij de start van groep 3 dan zorgt dat direct voor problemen. Maak goed gebruik van de signalering aan de hand van observatielijsten of de Cito Rekenen voor kleuters. Als er sprake is van uitval, zorg dan voor extra rekenactiviteiten om de hiaten te vullen. Het komt helaas meestal niet zomaar goed! Maak zoveel mogelijk gebruik van materialen die wetenschappelijk bewezen effectief zijn, zoals Op weg naar rekenen (ontwikkeld door Hans van Luit). De Utrechtse Getalbegrip Toets-Revised (UGT-R) sluit hier naadloos op aan.

Vorderingen monitoren

Het is belangrijk om de vorderingen van de leerlingen vanaf groep 3 goed in de gaten te houden bij de methodegebonden toetsen. Uitval op één of meerdere onderdelen geeft aan dat de leerling dat onderdeel nog niet goed onder de knie heeft. De rekenmethode gaat er dan echter vanuit dat dit wel het geval is en zal niet meer uitgebreid hierop terugkomen, zodat er hiaten ontstaan. Naarmate een kind verder in de basisschool komt, zullen de hiaten steeds groter worden als gevolg van ontbrekende of onvolledige rekenvaardigheden, met als gevolg dat de leerling vastloopt in zijn/haar rekenontwikkeling. Vroegtijdig signaleren, analyseren en goed afstemmen, maar ook gebruik maken van het handelingsmodel en drieslagmodel kunnen erger voorkomen.

Blijf de rekenmethode gebruiken

Vaak wordt gedacht dat er andere materalen gebruikt moeten worden als er rekenproblemen zichtbaar zijn. Uitgangspunt is om eerst de mogelijkheden van de rekenmethode die in de klas wordt gebruikt volledig in te zetten. Er staan veel tips voor extra hulp en observatiepunten beschreven die soms onvoldoende worden gebruikt. En dat is jammer! De extra materialen zijn bruikbaar als er te weinig sommen beschikbaar zijn om te oefenen. Houd bij de aanpak echter altijd de didactiek en de materialen van de methode aan.

Kom je er zelf niet uit? Schroom niet om een collega om hulp te vragen of om iemand van Marant in te schakelen. We denken graag mee over de beste rekenbegeleiding van elke leerling.

Deel dit artikel
Auteurs

Mariska van der Vliet

Mariska van der Vliet-de Keizer is orthopedagoog-generalist bij Marant Behandelpraktijk. Ze is verantwoordelijk voor de begeleiding van het gehele dyslexieproces; van de screening van het dossier v…

Meer over Mariska van der Vliet

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jos Hordijk

18 december 2018

En ouders, wat kunnen zij doen als hun kind in de problemen raakt?

Judith Bosch

21 december 2018

Beste Jos, we sturen je per mail even een antwoord toe!