Home » Artikelen » Wauw, wat ben jij goed bezig: waarom complimenten helpen

Wauw, wat ben jij goed bezig: waarom complimenten helpen

Datum: 26 juni 2017

Krijg je een glimlach op je gezicht na het lezen van bovenstaande titel? Je bent niet de enige! Iedereen vindt het fijn om complimenten te krijgen, of je nu jong of oud bent. Complimentjes zijn niet alleen fijn om te krijgen; ze kunnen ook zorgen voor een boost van je zelfvertrouwen of een betere motivatie. Maar met welke complimenten kun je het meeste bereiken? Je leest het hieronder.

Gemeend

Een compliment werkt pas als je daadwerkelijk meent wat je zegt. Wanneer je roept dat een kind iets goed heeft gedaan en hij ziet alleen maar rode strepen op het papier, dan zal de impact van dit compliment niet zo groot zijn. Wat zou er dan goed moeten zijn, als het kind voornamelijk fouten ziet? Wanneer je niet achter de inhoud staat, zal een kind dit merken en verliest het compliment zijn kracht. Het is dus belangrijk om altijd te menen wat je zegt en complimenten goed af te stemmen op de situatie.

In plaats van straffen

Van complimenten kan je een hoop leren. Wanneer een kind negatief gedrag laat zien, kun je ervoor kiezen om dit te bestraffen. Kinderen zullen zich dan niet gewaardeerd voelen en ontwikkelen een negatief zelfbeeld. Je kunt kinderen echter veel leren door juist complimenten te geven. Straf leidt vaak tot verzet bij kinderen. Wanneer je het positieve gedrag blijft benoemen, wordt het kind gestimuleerd om dit gedrag vaker te laten zien. Een compliment geeft een kind daarnaast een goed gevoel over zichzelf. Je kunt dus kinderen leren wat niet mag door te straffen, maar je kunt kinderen ook leren hoe iets wél moet door complimentjes te geven. Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je een kind nooit meer mag straffen, maar wel dat de verhouding tussen complimenten en correcties goed moet zijn. Een goede balans is vier complimenten tegenover één correctie.

Niet het resultaat, maar de inspanning benadrukken

Eigenlijk zijn er twee soorten feedback: resultaatgerichte feedback en procesgerichte feedback. Voorbeelden van resultaatgerichte feedback zijn ‘Wat een mooie tekening!’, of ‘Je hebt nul fouten gemaakt!’. Voorbeelden van procesgerichte feedback zijn ‘Wat heb je hard gewerkt!’, of ‘Ik kan zien dat je goed over de regels nadenkt!’. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die procesgerichte feedback krijgen, hier veel van leren en hierdoor later een moeilijke situatie niet uit de weg gaan. Ze leren hoe ze iets moeten aanpakken.

Kinderen die resultaatgerichte feedback krijgen, zullen in een andere situatie sneller voor een makkelijkere opgave kiezen. Ze weten namelijk dat ze dat kunnen en kiezen voor de makkelijke weg. Hierdoor zullen ze minder ontwikkelen, omdat ze de uitdaging niet aangaan. Het is dus belangrijk om vooral procesgerichte complimenten te geven aan een kind. Daar leren ze het meest van!

Het geven van complimenten is dus een mooie manier om kinderen te belonen en te waarderen. Hierdoor groeit de eigenwaarde van de kinderen. Daarnaast zorgt het voor een positieve en fijne manier van omgaan met elkaar. Het is leuk om te horen wat je goed doet!

Deel dit artikel
Auteurs

Babs Rossen

Babs Rossen is orthopedagoog bij Marant. Ze ondersteunt kinderen, ouders en leerkrachten bij leer- en gedragsproblemen.

Door haar open en toegankelijke houding maakt Babs gemakkelijk contact. Hi…

Meer over Babs Rossen

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *