Home » Artikelen » Zinvolle ontwikkeling met behulp van assessment

Zinvolle ontwikkeling met behulp van assessment

Datum: 13 april 2015

Het schoolleidersregister, de afspraken in het Nationale Onderwijsakkoord over lerarenregistratie en bijscholing… Allemaal maatregelen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en om ervoor te zorgen dat schoolleiders en leerkrachten zich blijven ontwikkelen. Maar hoe zorg je ervoor dat scholing zinvol is en past bij de betreffende schoolleider of leerkracht én de school? Een assessment kan helpen om de beste keuzes hierin te maken.

Assessmentbureau in eigen huis

Marant Interstudie heeft een compleet assesmentbureau in eigen huis. William van den Dries en Lida Beers zijn senior adviseurs Assessment en Werving en Selectie. Beers: “Het register is een van de maatregelen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Die kwaliteit hangt uiteraard in belangrijke mate af van hoe leiding wordt gegeven aan onderwijsontwikkeling en hangt af van de kwaliteit van de man of vrouw voor de klas. Daarom is het belangrijk om te weten in hoeverre men voldoet aan de competentieprofielen die geformuleerd zijn en wat er verder ontwikkeld moet worden.”

Blijvend ontwikkelen

Blijvende ontwikkeling is de nadrukkelijke intentie van de registratie. Van den Dries: “Omdat wij onze ontwikkeladviezen baseren op een degelijke assessment van de professional, op de geformuleerde  competentieprofielen én de context van de school, bieden ze een goede basis voor ontwikkeling. Met deze basis kunnen professionals beter bepalen welke ontwikkeling nog voor ze nodig is en kunnen ze er concreet vorm en richting aan geven.”

Echt aan de slag

Voor veel kandidaten is het spannend om een assessmentonderzoek te doen. Niemand houdt er van om de ‘maat genomen te worden’. Maar als de spanning er af is zijn de reacties positief, zoals: ‘ongelooflijk dat jullie dit er uithalen’, ‘ik zag er eerst tegenop maar nu ben ik er blij mee, het is een soort cadeautje!’ en ’ik was zo blij met jullie ontwikkeladvies, ik wist wat me te doen stond en kon op basis daarvan een POP schrijven waarmee ik echt aan de slag kan’.

Zinvolle discussie

Van den Dries: “Opdrachtgevers geven ons veelal terug dat de beelden heel herkenbaar zijn en dat wij het erg respectvol beschrijven, waardoor er zinvolle discussie en uitwisseling ontstaat. Ook gaf een opdrachtgever aan dat ze dankzij de ontwikkeladviezen en het daaruit voortvloeiend algemeen advies een goede basis konden leggen voor het scholingsbeleid. Allemaal opmerkingen die ons motiveren om met  assessmentonderzoeken een bijdrage te leveren aan het verhogen van het competentieniveau van de mensen in het onderwijs.”

Meer informatie

Voor meer informatie neem contact op met William van den Dries, w.vandendries@marant.nl (06 201 105 48) of Lida Beers, l.beers@marant.nl (06 204 212 03). Beiden zijn senior adviseurs Assessment en Werving en Selectie.

Deel dit artikel
Auteurs

William van den Dries

William van den Dries is senior adviseur bij Marant Interstudie en Marant Assessment. Hij ondersteunt organisaties bij het opstellen van hun functiebouwwerk, het ontwerpen van (generieke) functies …

Meer over William van den Dries

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *