Home » Artikelen » Zo gaat het International School-systeem om met cijfers en beoordelen

Zo gaat het International School-systeem om met cijfers en beoordelen

Datum: 22 januari 2018

Formatief evalueren wint aan populariteit in het Nederlandse onderwijssysteem. Door niet langer te focussen op cijfers, maar in plaats daarvan meer oog te hebben voor het leerproces, zijn kinderen meer gemotiveerd om te leren en voelen ze zich verantwoordelijk voor hun leerroute. In het International School-systeem is formatief evalueren als vanzelfsprekend in het onderwijs verweven. Arthur van de Graaf, docent biologie op Rivers International School en ook werkzaam op het Lorentz Lyceum in Arnhem bij het tweetalig onderwijs, vertelt over de manier waarop hij bij Rivers International samen met zijn leerlingen ‘het leren viert’.

Zichtbaar leerproces

“Dankzij formatief evalueren leer je de leerling beter kennen en de leerling leert zichzelf beter kennen”, zegt Arthur. Het onderwijsleergesprek is een belangrijk onderdeel van het leerproces van de leerling. In dit gesprek worden de persoonlijke leerdoelen van de leerling vastgesteld aan de hand van de internationaal vastgelegde criteria van de International School. Iedere leerling weet waar hij aan moet werken en wat zijn volgende stap is in zijn leerproces. Leerlingen zijn hierdoor heel bewust bezig met hun eigen leervaardigheden. Arthur: “Ik vind het prettig dat mijn rol veel meer een coachende is, waarin ik met de leerling reflecteer op de vraag: Waar heb jij je (in) verbeterd de afgelopen periode?”

Een eigen learner profile

Bij Rivers International heeft iedere leerling een International Baccalaureate (IB) learner profile. Dit profiel bestaat uit vier componenten: theorie, het verzamelen van data, het verwerken van data en reflectie. Uit deze vier componenten rolt per schooljaar een formatieve eindbeoordeling. De leerling krijgt een van de vier formatieve eindbeoordelingen:

EE = exceeding expectations
ME= meaning expectations
AE= approaching expectations
BE= below expectations

Het bijzondere van dit systeem is dat het geen cijfer aan de leerontwikkeling geeft, maar een indicatie van waar een leerling staat. Arthur adviseert andere leerkrachten om de stap naar formatief evalueren te zetten. “Durf gewoon te beginnen. Schrijf je assessment voor de leerling hierop en laat de cijfers uit zicht. Je zult zien dat je een beter beeld krijgt van de ontwikkeling van de leerling wanneer je focust op hóé de leerling leert, en niet alleen op wát hij heeft geleerd.”

Openheid is de sleutel tot ontwikkeling

Arthur geeft aan dat leerlingen ook na hun middelbareschooltijd goed blijven presteren omdat ze hebben geleerd om te reflecteren. “Als je niet kunt reflecteren wordt leren lastig. Deze en andere skills worden voortdurend getraind bij Rivers. Er is veel meer ruimte voor openheid. Openheid in alles rondom het leerproces van de leerling. Dit zorgt ervoor dat je de leerling echt leert kennen in zijn ontwikkeling.” We zien Arthur genieten als hij over dit onderwerp praat. Hij lacht en zegt: “Celebrate learning!” En wij denken er achteraan: “Count your blessings als je zo les mag en kunt geven.”

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *