Home » Artikelen » Zo help je een kind dat ergens bang voor is

Zo help je een kind dat ergens bang voor is

Datum: 4 februari 2022

Alle kinderen zijn weleens ergens bang voor. Dat kan voor iets groots zijn, maar ook voor iets heel kleins. Het is fijn als je het kind daarbij kunt helpen. In deze blog lees je hoe je een kind kunt ondersteunen bij het overwinnen van zijn of haar angsten.

Niet-helpende gedachten

Als een kind ergens bang voor is, voelt het soms alsof daar niets aan te doen is. Je voelt nou eenmaal wat je voelt. Het is goed om te weten dat gevoelens veroorzaakt worden door gedachten. Het gevoel van bang zijn ontstaat door niet-helpende gedachten. Een voorbeeld daarvan is de angst die kinderen kunnen hebben voordat ze een toets moeten maken. Voorafgaand aan de toets denkt een kind bijvoorbeeld “Ik kan dit niet. Ik ga vast alles vergeten. De vragen zijn vast heel moeilijk.”. Deze niet-helpende gedachten zorgen ervoor dat een kind zich gespannen en angstig voelt voor een toets. Het fijne aan gedachten is dat we ze kunnen veranderen en dat we daarmee dus ook voor een ander gevoel kunnen zorgen.

Verander je gedachten

Het veranderen van niet-helpende gedachten gaat niet vanzelf. Het uitdagen van de niet-helpende gedachten kan hierbij helpen. Je kunt de gedachten van een kind uitdagen door vragen te stellen als “is dit echt waar?” en “weet je zeker dat dit zal gebeuren?”. Op deze manier kan het kind erachter komen dat de niet-helpende gedachten vaak niet per se waar zijn. Voorafgaand aan een toets weet het kind bijvoorbeeld niet of de vragen echt moeilijk gaan zijn.

Om te zorgen dat het kind zich minder angstig voelt en dat het zijn angsten durft aan te gaan, kun je helpende gedachten inzetten. Helpende gedachten zijn de tegenhangers van de niet-helpende gedachten. De helpende gedachten zorgen ervoor dat je iets juist wel aandurft, in plaats van dat je er bang voor bent. Tegenover de niet-helpende gedachte “ik kan dit niet”, kun je bijvoorbeeld de helpende gedachte “ik kan het leren” plaatsen. Een ander voorbeeld van een niet-helpende en een helpende gedachte is: “Ik weet zeker dat ik bij mijn spreekbeurt mijn tekst zal vergeten” en daartegenover “Ik heb goed geoefend. Ik weet dat ik het kan”.

Oefenen helpt

Het inzetten van helpende gedachten gaat waarschijnlijk niet meteen helemaal goed. Het is daarom belangrijk om in kleine stapjes te oefenen met wat er nog spannend is. Samen met het kind kun je voordat er iets spannends op het programma staat bespreken welke gedachten kunnen helpen. Nadat het kind iets spannends gedaan heeft kun je terugblikken op de niet-helpende gedachten die er waren. Is dat waar je bang voor was echt gebeurd? Meestal zal dat niet zo zijn en blijkt dat de niet-helpende gedachten ook echt alleen maar gedachten zijn en niet de realiteit.

Meer weten?

Wil je je kind thuis stimuleren om helpende gedachten in te zetten, maar is het lastig om die te bedenken? Er zijn verschillende kaartensets op de markt die een fijn hulpmiddel zijn bij het bedenken van helpende gedachten. Hebben jullie thuis al veel geoefend maar blijft je kind last houden van angsten die hem of haar belemmeren? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van een individueel behandeltraject, waarin we intensief aan de slag gaan met de niet-helpende en helpende gedachten.

Deel dit artikel
Auteurs

Nadine Mijnsbergen

Nadine Mijnsbergen is dyslexiebehandelaar bij Marant. Ze ondersteunt kinderen met lees- en spellingproblemen en verzorgt individuele begeleiding op school.

Nadine is rustig en toegankelijk, waar…

Meer over Nadine Mijnsbergen

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.